شرکت فولاد مبارکه

در انتخابات هیات مدیره شرکت بورس کالای ایران که در مجمع عمومی عادی سالیانه این شرکت انجام شد؛ شرکت فولاد مبارکه توانست با رای حداکثری یکی از کرسی های ارزشمند هیات مدیره بورس کالای ایران را برای ۲ سال دیگر بدست آورد.

به گزارش ایراسین، شرکت فولاد مبارکه از بدو تاسیس بورس کالا حضور پررنگی در این سازمان داشته و به منظور حفظ و صیانت از حقوق خود و شفافیت قیمت­گذاری و عرضه بخش عمده ای از محصولاتش از طریق بورس کالا، داشتن نماینده در هیات مدیره این سازمان را اولویت قرار داده است. این شرکت در آخرین انتخابات هیات مدیره شرکت بورس کالای ایران توانست با رای حداکثری یکی از کرسی های ارزشمند هیات مدیره این سازمان را برای ۲ سال دیگر بدست آورد.

غلامرضا طاهری، معاون سرمایه گذاری و امور شرکت‌های فولاد مبارکه در این زمینه به خبرنگار ایراسین گفت: بورس کالا یکی از شرکت‌هایی است که عملیات عرضه بسیاری از محصولات تولیدی در کشور از جمله محصولات فولادی در آن انجام می‌شود. حال با توجه به اینکه کشف قیمت محصولات فولادی در بورس کالای ایران انجام می گیرد و بخشی از محصولات به صورت عرضه مستقیم و بخش عمده دیگر بر اساس قیمت کشف شده از طریق مچینگ به فروش می‌رسد، داشتن یک کرسی متناسب با این امر در هیات مدیره بورس کالای ایران بسیار حائز اهمیت است.

وی درباره اینکه آیا بورس کالا توانسته در عرضه محصولات و روند قیمت­گذاری عملکرد شفافی داشته باشد نیز گفت: بورس کالا جایی است که عرضه و تقاضا انجام شده و به طور طبیعی بهترین و مهم‌ترین فاکتور در این زمینه شفافیت است که به یقین این اتفاق افتاده و در بورس کالا متناسب با مکانیزم عرضه و تقاضا قیمت برای خریدار و فروشنده شناسایی می‌شود تا شرایط رقابتی برای عرضه کنندگان کالا در بورس ارائه شود؛ بنابراین می‌توان گفت که به نظر بنده این اتفاق افتاده و شفافیت کافی در عرضه و قیمت­گذاری محصولات وجود داشته است.

شاخص‌ کلیدی بورس؛ مکانیزم عرضه و تقاضا و شفافیت قیمت است

معاون سرمایه گذاری و امور شرکت‌های فولاد مبارکه با تاکید بر اینکه یکی از شاخص‌های کلیدی مکانیزم عرضه و تقاضا در بورس بحث شفافیت قیمت است در ادامه افزود: موضوع بورس کالا برای فولاد مبارکه مانند دیگر شرکت‌های تولیدکننده، یکی از مباحث کلیدی است؛ چراکه بخش عمده محصولات فولاد مبارکه از طریق بورس به فروش می رسد و این شرکت نقش کلیدی در فرآیند قیمت­گذاری محصولات فولاد مبارکه را داراست؛ خوشبختانه از نظر ما نگاه سازمان بورس از شفافیت کامل برخوردار بوده و این یک موضوع کلیدی و مشترک بین شرکت بورس کالای ایران و شرکت فولاد مبارکه است.

بورس کالا؛ ابزاری مناسب برای تعیین قیمت عادلانه

مرتضی شبانی، مدیر امور مجامع و ارزیابی شرکت‌های گروه فولادمبارکه نیز درخصوص انتخاب مجدد این شرکت در هیات مدیره بورس کالای ایران به ایراسین گفت: فولاد مبارکه از بدو تاسیس بورس کالای ایران حضور پررنگی در این شرکت داشته و امسال نیز با بیشترین آرای کسب شده، توانست یکی از کرسی‌های هیات مدیره بورس کالا را بدست آورد تا از حقوق این شرکت دفاع کند.

شبانی درخصوص روند شکل گیری بورس کالا و حضور فولادمبارکه در آن اظهار کرد: درواقع بورس کالای ایران حاصل ادغام دو بورس فلزات و کشاورزی در سال ۱۳۸۷  است؛ در همین مسیر نیز با توجه به اهمیتی که بورس در روند و مکانیزم قیمت­گذاری محصولات شرکت فولاد مبارکه داشت، این شرکت با دوراندیشی ضمن سهامدار شدن در بورس کالا، بخشی از سهام بورس کالا را برای پرسنل فولادمبارکه پذیره نویسی کرد و حدود ۸۰۰ نفر از پرسنل سهامدار بورس کالای ایران شدند.

وی ادامه داد: اهمیت بورس کالا از این جهت است که مکانیزم قیمت‌گذاری محصولات و کشف قیمت در بورس انجام شده و بر اساس آن، صورتحساب برای مشتریان ارسال می‌شود. بنابراین لازم است شرکت‌هایی که محصولاتشان در بورس کالا عرضه می‌شود در هیات مدیره بورس کالا نماینده ای داشته باشند تا بتواند از حقوق شرکت دفاع کند.

ایجاد شفافیت اطلاعاتی با کمک بورس کالا

شبانی در ادامه افزود: علیرغم مخالفت هایی که از طرف برخی نهادها با بورس کالا وجود دارد، یکی از کارکردهای بورس ایجاد شفافیت اطلاعاتی است؛ زیرا عرضه کنندگان و تقاضاکنندگان زیادی در بورس حضور دارند، بنابراین با کمک بورس قیمت‌ها بیشتر به سمت نرخی عادلانه و منصفانه حرکت می‌کنند تا زمانی که عرضه محصول به صورت انحصاری باشد.

به گفته وی، وجود بورس کالا و مزایای آن بیشتر از معایبی است که ممکن است برای آن در نظر گرفته ‌شود و به طور قطع اگر بورس کالا وجود نداشت، ممکن بود قیمت­گذاری به سمت و سوی دیگری رفته و واسطه ها قیمت را تعیین کنند.

افزایش قیمت مواد اولیه فولادسازان

شبانی با بیان این مطالب ادامه داد: در سال گذشته سنگ‌آهن و گندله به عنوان دو محصول مهم برای صنعت فولاد وارد بورس کالا شدند، این درحالی بود که تا پیش از این اقدام، مکانیزم قیمت­گذاری توسط وزارتخانه و براساس درصدی از شمش فولاد خوزستان مشخص می‌شد، البته اکنون نیز قیمت پایه بر همین اصل است، اما بر اساس عرضه و تقاضا، ممکن است از قیمت پایه بیشتر شود.

وی تصریح کرد: به تازگی سیمان نیز به بورس کالا اضافه شده و فرآیند قیمت­گذاری آن در بورس انجام می‌شود. در واقع هدف این است که بسیاری از کالاهای اساسی از جمله خودرو و مسکن فرآیند قیمت­گذاری آنها در بورس کالا انجام شود.

شبانی اظهار کرد: اکنون قیمت محصولات معدنی نسبت به سال گذشته رشد چشمگیری داشته است برای مثال قیمت گندله که ۲۳.۵ درصد شمش فولاد خوزستان بود، امسال به حدود ۳۰ درصد قیمت شمش فولاد رسیده و ورود آنها به بورس کالا روی قیمت بی تاثیر نبوده و باعث شده تا بهای تمام شده تولید فولاد در کشور افزایش پیدا کند، زیرا گندله و سنگ‌آهن از اساسی ترین مواد اولیه برای فولادسازان به شمار می آیند.

مدیر امور مجامع و ارزیابی شرکت‌های گروه فولادمبارکه به بورس انرژی نیز نگاهی داشت و گفت: فولاد مبارکه بخشی از برق مورد نیاز خود را از بورس انرژی با فرایندی شبیه بورس کالا تامین میکند. البته باید اشاره کرد که بسیاری از تولیدکنندگان برق که شرکت‌های خصوصی هستند، تمایل دارند تا در بورس انرژی برق تولیدی خود را فروخته و بهای آن را نقدا دریافت کنند تا اینکه آن را به دولت بفروشند.

شبانی تصریح کرد: فولادمبارکه نیز طی چندسال اخیر توانسته بخشی از برق مورد نیاز خود را از بورس انرژی با قیمتی مناسب نسبت به نرخ مصوب تهیه و بهای آن را به صورت نقدی پرداخت می‌کند که این موضوع به نفع تولیدکننده و مصرف کننده است.

سخن آخر...

فروش محصولات فولاد مبارکه در بورس کالا که مطابق با قوانین تعریف شده در کشور است، یکی از راهکارهای مناسب جهت حفظ شفافیت کالا و همچنین ایجاد فضای رقابتی برای تولید است. در واقع حذف واسطه ها و دسترسی مستقیم مصرف کننده واقعی به مواد اولیه که از طریق بورس کشف قیمت و بعد از آن عرضه میشود، از جمله موارد مهمی است که سبب شده تمایل تولیدکنندگان و مصرف کنندگان برای حضور در بورس بیشتر و پررنگتر از قبل شود.

تهیه کننده: نرگس قیصری

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =