فولاد سنگ هفته محیط زیست

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی فولادسنگ مبارکه گفت: شرکت فولاد سنگ هیچ گاه از مسائل محیط زیستی غفلت نکرده است چراکه بر این باور است رسیدن به توسعه پایدار باید همگام با محیط زیست باشد.

به گزارش ایراسین، مراسم گرامیداشت هفته محیط زیست دقایقی پیش، در شرکت معدنی و صنعتی فولادسنگ مبارکه با حضور مهرداد فقیهیان، مدیرعامل شرکت فولادسنگ، پروین صالحی، نماینده شهرستان مبارکه در مجلس شورای اسلامی و مهدی انصاری، رئیس محیط زیست شهرستان مبارکه و نماینده های فرماندار شهرستان مبارکه و اداره بهداشت و اداره صمت این شهرستان برگزار شد.

در این مراسم، مهرداد فقیهیان، مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی فولادسنگ مبارکه، ضمن خیرمقدم به مدعوین اقدامات محیط زیستی این شرکت را با همکاری پرسنل این شرکت در قالب پاورپوینت تشریح کرد و گفت: در راستای تحقق هلدینگ معدنی و صنعتی فولاد سنگ قدم اول را راسخ برداشتیم و با اجرای فاز سوم کوره های ۶۰۰ تنی،  این دانش را برای کشور به ارمغان می آوریم که جایگاه این شرکت را به عنوان بزرگترین واحد آهک سازی تثبیت می شود. 

وی چشم انداز افق ۱۴۰۴ شرکت فولاد سنگ مبارکه اصفهان را درحفظ موقعیت کنونی، به عنوان بزرگترین تولید کننده آهک کلسینه و سنگ آهک صنعتی در خاورمیانه معرفی کرد و ادامه داد: در همین مسیر تامین ۱۰۰ درصد نیاز سنگ آهک، فروسیلیس، دولومیت و تامین سنگ آهن و مواد معدنی گروه فولاد مبارکه اصفهان انجام شده است.

پروژه تکمیل نصب و راه اندازی خط خردایش ۲

وی به پروژه های جاری در دست اقدام در داخل شرکت فولاد سنگ اشاره کرد و توضیح داد: پروژه تکمیل نصب و راه اندازی خط خردایش ۲ با ظرفیت یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن در سال با هدف افزایش ظرفیت خط خردایش و تولید سنگ آهک دانه بندی شده از پروژه های در حال اجراست که تا پایان سال گذشته ۷۲.۵ درصد پیشرفت داشته و امیدواریم در شهریورماه به بهره برداری برسد. پیش بینی منابع مالی این پروژه ۱۰۰ هزار میلیون ریال است و محل تامین منابع مالی آن افزایش سرمایه آورده سهامدار خواهد بود.

احداث خط سنگ شکن اولیه B با ظرفیت ۴ میلیون تن

فقیهیان پروژه احداث خط سنگ شکن اولیه B با ظرفیت ۴ میلیون تن در سال را دیگر پروژه در دست اقدام در درون شرکت فولاد سنگ برشمرد و گفت: این پروژه به منظور افزایش ظرفیت تولیدسنگ دانه بندی شده تا پایان سال گذشته، ۲۴ درصد پیشرفت داشت که تا پایان اسفندماه به ۸۵ درصد پیشرفت خواهد رسید. پیش بینی منابع مالی این پروژه ۵۰۰ هزار میلیون ریال و از محل افزایش سرمایه آورده سهامداران تامین می شود.

احداث کارخانه تولید فروسیلیس با ظرفیت ۲۴ هزار تن

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی فولادسنگ مبارکه، به تشریح پروژه های جاری در دست اقدام درخارج از شرکت فولاد سنگ پرداخت و توضیح داد: طرح احداث کارخانه تولید فروسیلیس با ظرفیت ۲۴ هزار تن در سال با هدف تولید فروسیلیس مورد نیاز گروه فولاد مبارکه در دست اقدام است. پیش بینی می شود این پروژه از ابتدای سال ۱۴۰۱ با سرمایه ۱۲ میلیون یورو به اضافه ۲۰۰۰۰۰۰ میلیون ریال و از محل افزایش سرمایه آورده سهامدار، عملیاتی شود و تا سال ۱۴۰۴ به بهره برداری برسد.

احداث کارخانه ۴۰۰ هزار تنی آهک در هرمزگان

وی به طرح احداث کارخانه آهک در هرمزگان به ظرفیت ۴۰۰ هزار تن در سال هم اشاره کرد وافزود: این پروژه به منظور تامین آهک مرغوب جهت فولاد هرمزگان وصادرات مازاد بر نیاز فولاد هرمزگان در دست اقدام است و امیدواریم در سال ۱۴۰۱ اجراء و پس از دو سال با سرمایه ۱۲ میلیون یورو و ۳۵۰۰۰۰۰ میلیون ریال از محل افزایش سرمایه آورده سهامدار به بهره برداری برسد.

احداث بریکت سازی در فولاد سبا و فولاد سفید دشت

فقیهیان پروژه طرح احداث بریکت سازی در فولاد سبا و فولاد سفید دشت را هم از پروژه های جاری در دست اقدام در خارج از شرکت فولاد سنگ معرفی کرد و گفت: این پروژه با هدف بازیابی ریزدانه تولید شده آهک و دولومیت در اثر حمل به محصول قابل استفاده از مهرماه سال جاری به مدت یک سال و نیم هدف گذاری شده است تا پس از یک سال و نیم با سرمایه ۲ میلیون یورو و ۱۰۰۰۰۰۰ میلیون ریال و از محل افزایش سرمایه آورده سهامدار به بهره برداری برسد.

تجهیز معادن تملک شده

وی آخرین پروژه در دست اقدام در خارج از شرکت فولاد سنگ را تجهیز معادن تملک شده برشمرد و اظهار کرد: این پروژه با قابلیت استخراج و بهره برداری از معادن آهن، آهک و دولومیت از اوائل سال ۱۴۰۱ با اعتبار پیش بینی شده ۲۰۰۰۰۰۰ میلیون ریال و از محل افزایش سرمایه آورده سهامدار عملیاتی می شود.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی فولادسنگ مبارکه، مهمترین اهداف، برنامه ها و پروژه های توسعه کلان این شرکت را در سال ۱۴۰۰ در راستای تحقق هلدینگ فولاد سنگ دانست و افزود: اخذ پروانه اکتشاف و گواهی کشف دو محدوده سنگ آهک (فینو) در شهرستان بندرعباس و تملک دو معدن سنگ آهن در استان کرمان (داوران) و استان هرمزگان (کودی) به همراه تملک یک محدوده یا معدن سیلیس در استان همدان یا استان کرمانشاه و همچنین تملک یک معدن دولومیت در استان اصفهان و پیگیری تملک دو معدن مزایده ای سنگ آهن در استان های سیستان و بلوچستان و یزد در همین راستا هدف گذاری شده است.

کاهش منابع و مصارف اهداف کلان زیست محیطی فولاد سنگ

به گفته مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی فولادسنگ مبارکه، اقدامات زیست محیطی انجام شده در شرکت فولاد سنگ مبارکه با تاکید بر اینکه غفلت از محیط زیست اهداف توسعه را تضعیف می کند، در حال انجام است. اهداف کلان زیست محیطی این شرکت بر کاهش منابع و مصارف در راستای حفظ محیط زیست است و در تلاش به دست آوردن iso۵۱ با هدف کاهش گازهای گلخانه ای و با ارتقاء عملکرد هستیم.  

وی با اشاره به اینکه توسعه پایدار یعنی، هماهنگی و سازگاری با طبیعت، گفت: اقدامات محیط زیستی این شرکت در بخش مکانیزه واحد استخراج و دانه بندی بر جایگزین کردن یک دستگاه دریل واگن مجهز به غبار گیر موضعی، با ۲ دستگاه دریل واگن های قدیمی فاقد غبار گیر تاکید دارد.

نصب و راه اندازی ۶ دستگاه غبارگیر

فقیهیان با اشاره به نصب و راه اندازی ۶ دستگاه غبارگیر و انجام سرویس دروه ای غبار گیر ها و تعویض فیلتر های مربوطه، تصریح کرد: راه اندازی و سرویس کمپرسور های مکنده در خط خردایش، نصب اسکرو سنگ شکن اولیه و ثانویه و نصب شوت های کمکی هدایت کننده خاکروبه های نظافت صنعتی به تعداد ۳۶ عدد در طرفین گالری ها و خط خردایش از دیگر اقدامات انجام شده دراین بخش است.

وی افزود: نصب پوشش روی گالری نوار نقاله ها، آبپاشی دپو های برداشت سنگ معدن قبل از بارگیری از سال۹۴ تاکنون، نصب دوش های آبپاش دامپتراک ها جهت مرطوب سازی بار سنگ معدن قبل از تخلیه به سنگ شکن اولیه سال ۹۳، نصب دوش آبپاش سرچ پایل سنگ شکن اولیه به منظور مرطوب سازی بار خروجی از تونل آب قبل از ریزش به دپوسال ۹۵ و نصب دوش آبپاش استاکر۶-۰ دپوی ریز دانه ها سال ۹۵ از دیگر اقدامات کنترلی مکانیزه در واحد استخراج و دانه بندی شرکت معدنی و صنعتی فولادسنگ مبارکه است.

تشریح اقدامات کنترل مکانیزه فولاد سنگ

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی فولادسنگ مبارکه، اقدامات کنترلی مکانیزه در واحد آهک سازی را هم برشمرد و توضیح داد: نصب و راه اندازی ۷ دستگاه غبارگیر، تهیه و نصب ترالی جمع آوری خروجی غبارگیرها، نصب پوشش روی گالری نوار نقاله ها، ایزولاسیون کامل غبار گیر کوره ۲، سرویس دوره ای غبار گیر ها و تعویض فیلتر های مربوطه و احداث محوطه بتنی جهت نگهداری ریز دانه های آهک با مساحت ۴۰۰۰ مترمربع از اقدامات زیست محیطی انجام شده در این بخش است.

وی بیان کرد: اقدامات کنترلی محیطی و میدانی شرکت معدنی و صنعتی فولادسنگ مبارکه، شامل آسفالت جاده معدن و لکه گیری جاده های دسترسی داخلی شرکت، احداث فضای سبز شرکت به مساحت تقریبی ۷۵ هکتارطی سال های ۷۵ تا ۹۹ که بیش از انتظار اداره محیط زیست این شهرستان است، ایجاد آبیاری قطره ای برای ۳۰ هکتار از فضای سبز شرکت از ابتدای سال ۱۳۹۹ تاکنون، ساخت سبد های فلزی درب دار به منظور جمع آوری و حمل  زباله در ۲۲ نقطه از سطح شرکت، جمع آوری زباله های الکترونیک در ظروف مخصوص و تعریف شده و ساخت تصفیه خانه فاضلاب هوازی با ظرفیت ۴۰۰ نفری است.

به گفته فقیهیان پتاس پاشی معابر خاکی شرکت از ۴سال گذشته تا کنون ( محلول SSR۴۰۰ کلرید کلسیم و کلرید منیزیوم)، ایجاد انبار ضایعات و جمع آوری ضایعات فلزی و غیر فلزی بالغ بر۵۰۰ تن و اخذ پروانه بهره برداری کوره های آهک سازی با رعایت استاندارد های زیست محیطی به همراه نوسازی ناوگان حمل و نقل سنگ از دیگر اقدامات کنترلی محیطی و میدانی شرکت معدنی و صنعتی فولادسنگ مبارکه است.

وی با اشاره به پایش های زیست محیطی توضیح داد: در این راستا اقداماتی نظیر انجام پایش های خود ارزیابی زیست محیطی در قالب خود اظهاری به صورت فصلی از خروجی غبار گیر ها، صوت محیطی و پساب تصفیه خانه فاضلاب، کنترل های شبانه روزی بازرسان واحدHSE  از صحت عملکرد مکانیزم های تعریف شده مهار گرد و غبار و ...تعریف مثلث راهبردی در مهار ۹۹ درصدی گردو غبار سرچ پایل سنگ شکن (۱- آبپاشی معدن ۲- دوش دامپتراک ها ۳- دوش سرچ پایل) اجراء شده است.

کاهش چشمگیر ذرات خارج شده از دودکش کوره ها

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی فولادسنگ مبارکه به مقایسه حدود مجاز انتشار آلاینده ها با نتایج اندازه گیری ها در فولادسنگ ۱۳۹۹ پرداخت و گفت: ذرات خارج شده از دودکش کوره ها در سه ماهه دوم سال گذشته نسبت به سه ماهه اول در سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است. 

وی به اقدامات حفاظتی ویژه در این شرکت هم اشاره ای کرد و گفت: ایجاد محدوده امن و آبشخور برای طیور و حیات وحش، تاسیس واحد HSE  فولاد سنگ از سال ۹۳ با محوریت حفاظت از محیط زیست صنعت و جاری سازی و اخذ گواهینامه  استاندارد ISOO۱۴۰۰۱  زیست محیطی در سال ۹۸ از اقدامات مهم در این راستا بوده است.

 آینده و توسعه اقدامات زیست محیطی

فقیهیان برنامه های آتی و طرح های دردست اقدام شرکت معدنی و صنعتی فولادسنگ را اعلام کرد و توضیح داد: توسعه فضای سبز شرکت از ۷۵ هکتار به ۱۰۰ هکتار، بهبود غبار گیر خط ۰۸BC۰۲  برگشت نوار، تهیه یک دستگاه مکنده صنعتی جهت نظافت بهتر خطوط تولید، محوطه سازی سایت آهک سازی و خط خردایش جدید، انجام مناقصه فروش و خروج ضایعات جمع آوری شده و به روز رسانی کمپرسور های مکنده از جمله برنامه های محیط زیستی هدف گذاری شده است.

وی افزود: اصلاح سیستم ذخیره bin  های ذخیره محصولات و شارژ آهکسازی، اصلاح سیستم های جت پالسینگ غبار گیر های آهکسازی، بهبود سیستم کمپرسور خانه بگ فیلتر های آهکسازی، جمع آوری و بازیافت آجر های نسوز کوره های آهکسازی، اصلاح سیستم انبارش محصولات آهکسازی و نصب سیستم اسکرو خروجی غبار گیر های آهکسازی هم بخش دیگری ازبرنامه های آینده محیط زیستی این شرکت است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =