محیط زیست

شرکت فولاد مبارکه به عنوان بزرگترین تولید کننده فولاد که از آن به عنوان یک صنعت " صنعت ساز" یاد می‌شود، همواره به دنبال توسعه پایدار و حرکت مسالمت آمیز در کنار محیط زیست بوده است. این شرکت در تلاش است تا با بکارگیری بهینه مواد اولیه در جهت افزایش بهره وری و کمک برای بقای محیط زیست گام بردارد و با تحولی عظیم در صنعت فولاد، میزان راندمان تولید را به بالاترین حد ممکن برساند.

به گزارش ایراسین، فولاد امروزه به عنوان یکی از محصولات استراتژیک برای هر کشوری به ویژه کشورهای در حال توسعه بوده و از آن به عنوان یکی از پایه‌های اصلی در جهت صنعتی شدن یاد می‌شود. این درحالیست که تولید محصول در هر صنعتی، می‌تواند با آلایندگی‌های زیست محیطی همراه شود، از این روست که کشورهای توسعه یافته و پیشرو، ضمن وضع قوانین سختگیرانه برای کاهش آلودگی‌های زیست محیطی ناشی از تولید، همواره در حال تغییر در روش‌های تولید، همچنین بروزرسانی تکنولوژی های مورد استفاده خود هستند.

ایران نیز به عنوان یکی از کشورهای مطرح تولیدکننده فولاد در منطقه به شمار می آید و فعالان در این صنعت همواره در تلاشند فعالیت مسالمت آمیزی در کنار محیط زیست داشته باشند و با تغییر در روش تولید خود میزان آلودگی‌ها را به حداقل ممکن برسانند. از اینروست که می‌بینیم اقداماتی همچون شناسایی و بروزرسانی قوانین زیست محیطی و ارتباط مستمر به سازمان‌های مربوط به این بخش به ویژه سازمان حفاظت از محیط زیست در راس برنامه‌های فولادسازان قرار گرفته است.

کاهش مصرف آب، گامی در جهت حفظ حیات در محیط زیست

یکی از مهم‌ترین موضوعات مرتبط با حفظ محیط زیست مطرح می‌شود، میزان مصرف آب واحدهای صنعتی و معدنی است. برای مثال شرکت فولاد مبارکه به عنوان بزرگترین تولیدکننده فولاد در کشور و منطقه خاورمیانه، امروز با استفاده از روشهای نوین توانسته است کمترین مقدار مصرف آب را برای تولید محصولات خود نسبت به شرکتهای بزرک و نامدار فولادساز جهان داشته باشد. همچنین با تعریف طرح‌های مختلف در جهت تامین آب مورد نیاز فولادسازی مانند انتقال آب خلیج فارس و استفاده از پساب و فاضلاب‌های شهری، کمترین برداشت آب را از منابع آبی اصفهان به خود اختصاص دهد و از با کمک سیستم بازچرخانی آب، میزان آلودگی ناشی از تولید را به حداقل ممکن برساند. البته باید اشاره شود که دیگر صنایع فولادسازی بزرگ کشور همچون ذوب آهن اصفهان نیز به عنوان قدیمی ترین فولادساز ایران در جهت کم شدن میزان مصرف آب خام موجود در این استان اقداماتی مشابه شرکت فولاد مبارکه انجام داده و در انتقال آب خلیج فارس، همچنین استفاده از پساب‌های شهری برای تولید سرمایه گذاری انجام داده است.

کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای                                                                                 

شرکت فولادمبارکه جزو اولین شرکت‌هایی است که موفق به دریافت استاندارد ISO14000  شامل استانداردهای بین‌المللی در رابطه با سیستم‌های زیست محیطی شده است. همچنین این شرکت در سال 1394 موفق به دریافت  گواهینامه استاندارد مدیریت انرژی ( ISO50001) شد (استاندارد مدیریت انرژی 50001 ISO توانمندسازی سازمان‌ها برای استقرار سیستم‌ها و فرایندهای لازم برای بهبود عملکرد انرژی شامل بازدهی، کاربری و مصرف انرژی را در پی دارد. این استاندارد به‌منظور هدایت سازمان برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، کاهش هزینه‌های انرژی و دیگر موارد تاثیرگذار بر محیط‌زیست از طریق مدیریت نظام‌مند انرژی اجرا می‌شود.)

از جمله مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته توسط شرکت فولاد مبارکه ایجاد فضای سبز به میزان بیش از 1600 هکتار شامل انواع گونه‌های گیاهی به منظور تصفیه هوا، تولید اکسیژن، تنوع زیستی و بیابان زدایی و کاهش دامنه آسیب پذیری خاک بوده است.

کاهش مصرف مواد اولیه در تولید

اما نکته مهمی که همواره به عنوان یکی از راهکارهای اصلی برای کاهش میزان آلودگی ناشی از تولید یاد می‌شود، کم کردن مقدار مواد اولیه، انرژی و دیگر منابع مصرفی در تولید و افزایش میزان بهره‌وری است. البته این امر تنها در صورتی محقق می‌شود تا بتوان همگام با روش‌های نوین و بکارگیری آخرین متدها در تولید حرکت کرد که در این زمینه نیز شاهدیم طرح تحول دیجیتال یکی از این راهکارهاست که منجر به کاهش مصرف انرژی و منابع اولیه تولید شده و سازگاری با محیط زیست خواهد شد؛ اما در نهایت باید گفت تمام تلاش برای حفظ محیط زیست و ادامه تولید و توسعه پایدار در جهت حفظ سرمایه بزرگی به نام فولاد مبارکه است که امروز به واسطه فعالیت این مجموعه فولادی، بسیاری از صنایع وابسته به آن همچون خودروسازی، لوازم خانگی، صنعت ساخت و ساز و...توانسته اند با ماندن در مدار تولید، بخش عمده ای از نیاز کشور را تامین کرده و در جهت صنعتی شدن کشور گام بردارند.

سخن آخر...

در مجموع می‌توان گفت: فولاد این فلز استراتژیک وابستگی قابل توجهی با محیط زیست داشته و در صورتی که مواد اولیه آن همچون سنگ آهن که جزیی از منابع طبیعی بوده به اتمام برسد یا اینکه بحران بی آبی جای خود را به خشکسالی دهد، دیگر امکان تولید فولاد برای هیچ سازنده ای وجود نخواهد داشت، بنایراین حیات فولاد وابسته به حفظ محیط زیست بوده و از اینروست که بسیاری از فعالان فولادساز تلاش وافری در جهت حفظ محیط زیست داشته و سعی دارند، کمترین آسیب را به محیط زیست وارد کنند و برداشتی اصولی از ذخایر موجود در طبیعت برای تولید فولاد داشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =