کاهش مصرف برق

مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان گفت: مشترکین برق، حداکثر تا ۷۲ ساعت بعد از آسیب به وسایل برقی، با شماره ۱۲۱ تماس گرفته و اعلام خرابی کنند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، محمد علی‌اکبری امروز ( چهارشنبه، ۱۲ خردادماه) در نشست خبری با اشاره به خاموشی‌ها، اظهار کرد: قطعی برق به‌صورت سراسری و در کل کشور اعمال می‌شود، که به دلیل توازن نبودن میزان تولید با مصرف برق منجر به ایجاد اشکال در کل شبکه می‌شود و به صورت سراسری در کل کشور خاموشی‌ها اعمال می شود.

وی با بیان اینکه در حوزه برق، بحث افت فشار مطرح نیست، افزود: از نظر تخصصی، اُفت ولتاژ یا فرکانس ایجاد می‌شود.

مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان، خاموشی‌ها را جزء جدانشدنی شبکه‌های توزیع برق دانست و گفت: با مدیریت مصرف شبکه برق، می‌توان از خاموشی و قطعی کامل برق که منجر به آسیب بسیاری می‌شود، جلوگیری کرد؛ چراکه در صورت قطعی کامل شبکه، بازگشت مجدد برق بسیار دشوار است و قطعی کامل نیز آسیب زا است.

علی اکبری دلیل خاموشی‌های اخیر را برابر نبودن میزان تولید و مصرف برق اعلام و تصریح‌کرد: میزان تولید برق همواره عدد ثابتی است، اما میزان مصرف، تابع شرایط و متغیر خواهدبود. در کشور تقریبا ۸۵ هزار مگاوات نیروگاه داریم که با هماهنگی در مجموع، امکان تولید حدود ۶۳ هزار مگاوات دارد.

وی افزود: در کشور به جز ماه‌های گرم سال، تقریبا حدود ۴۰ هزار مگاوات برق نیاز است که در فصل تابستان به ۶۳ هزار مگاوات می‌رسد و بخش عمده مصرف در حوزه خانگی و تجاری است. مابه تفاوت آن‌ حدود ۲۳ هزار مگاوات است، بار سرمایشی است که رقمی برابر با برق مصرفی سه کشور همسایه است.

تولید هر نیروگاه هزار مگاواتی برق، حدود ۶۰۰ میلیون یورو هزینه دارد

مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان، در خصوص تولید نیروگاه جدید در کشور، اظهار کرد: تولید نیروگاه جدید، توجیه و صرفه اقتصادی موجهی ندارد؛ چراکه تولید هر نیروگاه هزار مگاواتی برق، حدود ۶۰۰ میلیون یورو هزینه دارد.

به گفته علی اکبری، در تمام دنیا از سیاست‌های مدیریت مصرف برق استفاده می‌شود و ما نیز باید بتوانیم با مدیریت مصرف از خاموشی گذر کنیم.

وی به استفاده از نیروگاه‌های برق آبی و کاهش توان این نیروگاه‌ها در شرایط خشکسالی اشاره کرد و افزود: نیروگاه‌های برق آبی، انرژی ارزان قیمت تولید می‌کند و بسیار سریعتر وارد چرخه می‌شود.

مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان، ادامه داد: امسال بعد از دو سال تَر سالی با سالی خشک مواجه هستیم و امسال با کاهش ۳۷ درصدی نزولات نسبت به بلندمدت ۵۰ سال اخیر روبرو شده‌ایم که این موضوع، توان نیروگاهی را نیز کاهش می‌دهد.

علی اکبری اضافه کرد: عواملی مانند، گرمای زودرس و بی سابقه در بهار، خشکسالی، رشد صنعت، بحران کرونا و دلایلی همچون استفاده ماینرهای غیرمجاز تولید رمز ارز، موجب افزایش مصرف برق در شرایط حال حاضر شده و راهی بجز مدیریت مصرف برق و اعمال خاموشی‌ها باقی نمانده است.

وی توضیح داد: هر یک درجه افزایش دمای هوا، ۱ تا ۲ هزار مگاوات مصرف برق را افزایش می‌دهد.

مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان با بیان اینکه بحران کرونا نیز عاملی در افزایش مصرف برق بوده است، خاطرنشان‌کرد: اضافه شدن تامین برق دستگاه‌های مورد استفاده بیماران مبتلا به کووید۱۹ عاملی در افزایش مصرف برق است، ضمن اینکه به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید در و پنجره اتاق‌ها باز باشد که این موضوع نیز موجب اتلاف انرژی می‌شود.

فعالیت ماینرهای دارای مجوز از شبکه خارج شده است

علی اکبری اظهار کرد: استخراج رمز ارز به صورت قارچ گونه و غیرمجاز در کل کشور در حال گسترش است. البته کل مصرف ماینر در کشور ۳۲۰ مگاوات است و از دوم خرداد، فعالیت ماینرهای دارای مجوز از شبکه خارج شده است. مشکل با مراکز غیرمجاز استخراج رمز ارز است، چراکه برق مصرفی هر ماینر برابر با ۱۰ مشترک خانگی است.

وی تاکیدکرد: ماینرهای غیرمجاز، هم موجب افزایش مصرف برق و تحمیل بار به شبکه برق می‌شوند و همچنین به تجهیزات شبکه برق نیز آسیب وارد می‌کنند. در کل دنیا ۱۵ تا ۲۰ هزار مگاوات برق برای تولید رمز ارز مصرف می‌شود؛ بر اساس نرخ معاملات پیش بینی می‌شود که بین ۷ تا ۱۰ درصد این رمز ارزها در ایران تولید می‌شود.

کشف ۵۰۰ ماینر غیر مجاز در کوره آجرپزی در نزدیکی نایین اصفهان

علی اکبری با اشاره به کشف ۵۰۰ ماینر غیرمجاز در یک کوره آجرپزی در نزدیکی نایین اصفهان، گفت: ۲۷ درصد کشفیات ماینرهای غیرمجاز بر اساس گزارش‌های مردمی است که تا سقف ۱۰ میلیون تومان پاداش داده می‌شود.

مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان، به سامانه پاسخگویی و اطلاع رسانی مشترکین «سپام» استان اصفهان اشاره کرد و گفت: مرجع اطلاع خاموشی‌ها در اصفهان سامانه سپام است که از طریق آن با سه روش جست و جو بر اساس رمز رایانه، مکان‌یابی و زمان خاموشی مردم می‌توانند به برنامه خاموشی دست یابند. جدول خاموشی مناطق نیز بر روی سامانه وجود دارد.

علی اکبری افزود: سامانه سپام از سال ۹۷ بر سایت شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان قرار داشته و همه خاموشی‌هایی که در استان اتفاق می‌افتد را اطلاع رسانی کرده است و بهترین راه برای مدیریت و پیشگیری از مشکلات ناشی از نبود برق این است که افراد با مراجعه به این سامانه از وضعیت برق محل سکونت، محل کار و ... مطلع شوند.

وی اضافه کرد: در این سامانه در بخش ثبت گزارشات افراد می‌توانند نظرات خود را ارسال کنند.

مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان درباره مدل زمانبندی خاموشی‌ها در استان اصفهان، گفت: در استان جدول خاموشی‌ها به صورت هفتگی و احتمالی است و برنامه قطعی برق از لیستی که ارائه شده عدول نمی‌کند. برای مثال؛ اگر قطعی برق یک منطقه ساعت ۱۰ تا ۱۲ اعلام شده باشد، زمانی قبل یا بعد از این ساعت قطعی برق نخواهدبود، ضمن اینکه ممکن است در این محدوده برق قطع نشود یا کمتر از دو ساعت قطع شود.

مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان به مشترکین برق، توصیه کرد تا حد امکان در مصرف برق صرفه جویی کنند و گفت: برای کاهش مصرف برق تا حد ممکن بهتر است از کولرهای آبی بجای کولرهای گازی استفاده شود، چراکه کولرهای گازی سه تا پنج برابر بیشتر مصرف برق دارند. کولرهای آبی نیز با دور کند استفاده شود. در صورت استفاده از کولرهای گازی دما بین ۲۴ تا ۲۶ درجه تنظیم شود، زیرا هر یک درجه کاهش دما، ۱۰ درصد مصرف برق را افزایش می دهد. 

وی ادامه داد: مشترکین سعی کنند در زمان پیک مصرف بین ساعت های ۱۲ تا ۱۸، ترجیحا وسایل برقی غیر ضرور را استفاده نکنند. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =