تفاهم نامه انجام مطالعات ژئوفیزیک هوابرد در استان اصفهان توسط شرکت فولاد مبارکه اصفهان

عکس: مجتبی جهانبخش

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، فناوری و بودجه سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در مراسم امضای تفاهمنامه با شرکت فولاد مبارکه با هدف انجام فعالیتهای معدنی مشترک و انجام مطالعات ژئوفیزیک هوا برد اظهار کرد: با توجه به بالا بودن میزان هزینه برای انجام ژئوفیزیک هوایی و کافی نبودن بودجه دولتی، ورود شرکتهای بزرگ بخش خصوصی همچون فولاد مبارکه می تواند ضمن کمک به تولید اطلاعات پایه، منجر به کشف ذخایر در عمق و تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع گردد.

به گزارش ایراسین، مراسم امضای تفاهم نامه سه جانبه انجام مطالعات ژئوفیزیک هوابرد میان سه شرکت فولادمبارکه، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور و سازمان صنعت،معدن و تجارت استان اصفهان صبح امروز با حضور حمیدرضا عظیمیان مدیرعامل شرکت فولادمبارکه، علیرضا شهیدی معاون وزیر صمت و رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، محمدیاسر طیب‌نیامعاون امور معادن شرکت فولادمبارکه، ایرج موفق رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان و تعدادی دیگر از مدیران ارشد سازمان زمین شناسی انجام شد.

رضا جدیدی در مراسم امضای تفاهمنامه شرکت فولاد مبارکه با سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: همواره گفته می‌شود دولت چابکی لازم را در بخش‌های مختلف ندارد و نمی‌تواند خدمات لازم را ارائه کند. اما قراردادی که سال گذشته سازمان زمین شناسی با شرکت فولادمبارکه برای شناسایی و پیجویی آهن در وسعت ۱۱۶ هزار کیلومتر مربع یعنی ۱۰ درصد مساحت کشور به امضا رسانده بود در عرض ۱۲ ماه انجام شد و نتایج آن نشان داد که این ظرفیت، توان و اراده در سازمان زمین شناسی وجود داشته و توانسته مطابق با استاندارهای مورد نیاز فولاد مبارکه این کار را انجام دهد.

به گفته وی، مواردی مانند نظام کنترل پروژه و کیفیت پروژه و مدیریت داده‌ها از سوی سازمان زمین شناسی به فولاد مبارکه ارائه شده و امیدواریم این همکاری ادامه دار باشد.

جدیدی افزود: ما قراردادهای متنوعی را با فولاد مبارکه داریم که یکی از آنها در خصوص ایجاد پایگاه داده ها و اطلاعات مکانی و مدیرتی آن است که میتواند در شرکت فولاد مبارکه باشد.

شناسایی محدوده های امیدبخش معدنی

جدیدی ادامه داد: سال گذشته قرار بر این شد که قرارداد سازمان زمین شناسی با شرکت فولادمبارکه در اکتشاف ۱۱۶ هزار کیلومتر مربع ۲ خروجی داشته باشد. خروجی اول محدوده های امید بخش و مباحث مربوط به آن همچون مزایده و ... بود که امیدواریم به نتایج خوبی برسیم. خروجی دوم نیز این بود که مناطق امیدبخشی که امکان سرمایه گذاری برای ژئوفیزیک هوایی و اکتشاف ذخایر پنهان آنها وجود دارد نیز ارائه شود.

جدیدی گفت: با بررسی‌های انجام شده اولویت اول به میزان ۱۰۰هزار کیلومتر مربع برای یک سال  است. همچنین پیشنهاد برای تولید اطلاعات پایه زیر سطحی و ساختاری داده می‌شود که به شرکت فولادمبارکه نیز برای بهره برداری از ذخایر پنهان معدنی کمک می‌کند.

به گفته مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، فناوری و بودجه سازمان زمین شناسی، کل چرخه ژئوفیزیک هوایی در سازمان زمین شناسی بومی سازی شده و از مرحله برداشت تا معرفی مناطق امید بخش توسط متخصصان ایرانی انجام می‌شود. استانداردهای این سازمان مانند کشورهای توسعه یافته بوه و تجهیزات برداشت و سنسورهای جدید آورده شده است.

انقلاب در انتشار داده های ژئوفیزیک هوایی

وی افزود: یک اتفاق دیگر در بحث ژئوفیزیک هوایی که در سال ۹۷ رخ داد این بود که بازدهی چرخه از ۳ تا ۵ سال به زیر یکسال رسید و می‌توان گفت اولین انقلاب در انتشار داده های حاصل از ژئوفیزیک هوایی رخ داد و نتایج خاصی در اکتشاف ذخایر پنهان معدنی داشت.

وی با بیان اینکه امید می رود که اولویت اول مورد تفاهم دو مجموعه ادامه پیدا کند، در ادامه افزود: نیاز کشور به انجام ژئوفیزیک هوایی در مساحت ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار کیلومتر خطی است که اولویت اول اکتشاف بوده و امیدواریم با تفاهمنامه ای که امروز به امضا می‌رسد ۵۰۰ هزار کیلومتر خطی با اولویت اکتشاف ذخایر پنهان آهن برای برون رفت از بحران مواد اولیه به یکباره فعالیت۵ تا ۶  سال فرآیند دولتی در این بخش جلو بیفتد.

به گفته وی، ژئوفیزیک هوایی نیازمند منابع مالی بوده و بودجه دولتی نیز کفاف این موضوع را نمی‌دهد اما تجهیزات و امکانات سازمان زمین شناسی در این زمینه کامل است.

جدیدی افزود: ۱۲ ماه از همکاری ما با فولاد مبارکه می‌گذرد و در قرارداد اکتشافی نتیجه خاص که معرفی مناطق امید بخش بود به پایان رسیده و امروز نیز تفاهمنامه برایی انجام ژئوفیزیک هوایی به امضا میرسد.

به گفته وی، این اولین مشارکت بخش خصوصی در چرخه ژئوفیزیک هوایی کشور است و امیدواریم مسیر قانونی آن طی شده و پهنه هایی که می‌تواند در اختیار آنها قرار گیر به زودی مشخص شود و تا پایان سال به نتیجه برسد.

پیشنهاد برای شروع عملیات ژئوفیزیک هوایی در زونهای آهن دار

جدیدی افزود: پیشنهاد ما استان اصفهان، مرز کردستان و همدان، یک پهنه در ادامه زون سسندج سیرجان، خراسان جنوبی و محدوده در جنوب کرمان و هرمزگان برای زونهای آهن دار است.

وی ابراز امیدواری کرد: این کار کمکی برای تولید اطلاعات پایه باشد. زیرا ژئوفیزیک هزینه بر اما اقتصادی و پربازده برای ذخایر سطحی و پنهان است. بنابراین اگر مجموعه های بزرگ مانند فولاد مبارکه در این بخش ورود و منابع مالی را تامین کنند، کمک بزرگی برای کشف ذخایر عمقی بوده و به حاکمیت برای تولید اطلاعات پایه کمک خواهد شد.

شایان ذکر است در پایان این مراسم این تفاهمنامه به امضای مدیر عامل شرکت فولاد مبارکه، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور و رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان رسید.

هدف از این تفاهم‌نامه سه جانبه،پیشبرد موثر اکتشاف ذخایر معدنی و شناسایی ذخایر معدنی به ویژه آهن و منگنز در مناطق مستعدکه قبلا اکتشاف سیستماتیک و مطالعات ژئوفیزیک هوابرد در آن انجام نشده، عنوان شده است که این امر منجر به توسعه فعالیت‌های بخش معدن و ایجاد بستر مناسب برای اشتغال و سرمایه‌گذاری در حوزه معدن می‌شود.