مراسم تزریق نخستین واکسن مشترک ایران و کوبا

خبرنگار ایراسین به عنوان نخستین خبرنگار شرکت کننده در فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونا انستیتوپاستور ایران و انستیتو فینلای کوبا در اصفهان گفت: تزریق واکسن داخلی کرونا را به خارجی ترجیح می دهم.

به گزارش ایراسین؛ شاید نزدیک ترین افسانه ای که شباهت به ماجرای کرونا دارد، «مارهای ضحاک» است که هر روز برای زنده ماندن جان دو جوان را می گرفتند. در دسامبر ۲۰۱۹ افراد زیادی در چین مبتلا به ذات الریه شدند که تحقیقات نشان داد علت ابتلا به این بیماری ویروس ناشناخته است. البته اعلام همین «ویروس جدید ناشناخته» هم بدون هزینه نبود؛ از «لی ونلیانگ»، چشم پزشک سی و سه ساله که دربیمارستان مرکزی ووهان نسبت به شیوع کرونا هشدار داد و توبیخ شد و بر اثر کرونا جان باخت تا سرنوشت نامعلوم خبرنگار چینی که وخامت اوضاع را اطلاع رسانی کرد و دیگر خبری از او نشد!

اما باز هم داستان کرونا ویروس با افسانه مارهای ضحاک متفاوت است؛ چرا که ماردوش های ضحاک به جان گرفتن دو سه جوان بسنده می کردند و تکثیر نمی شدند؛ اما این ویروس اگر کنترل نشود با گذشت زمان هم جهش می کند و هم تعداد قربانیان روزانه اش دو برابر می شود. مارهای ضحاک تغییر نمی کردند و می شد با ایستادگی نابودشان کرد اما پاندمی کرونا نشان داد اطلاع رسانی به موقع و دقیق و واکسیناسیون می تواند در مهار این ویروس موثر باشد. 

اگرچه هیچ واژه ای در تاریخ رسانه به اندازه کرونا تکرار نشده است اما اینفودمی که همان عدم تشخیص اطلاعات سره از ناسره است باعث شده این ویروس ضعیف در مقابل ما قوی عمل کند. یکی از همین موارد ترس از واکسیناسیون است و یا بدتر از آن عدم اعتماد به تولید واکسن داخلی. این در حالی است که داده ها تایید می کنند امید به ایمنی طبیعی در مورد کووید۱۹، احتمالا دست نیافتنی است و تنها راه حل دائمی، برنامه واکسیناسیون است. واکسیناسیونی که طبق تاکید مقام معظم رهبری بر تولید واکسن داخلی کرونا است و خوشبختانه زیرساخت های لازم تولید واکسن ایرانی هم شتاب گرفته است. عده ای از زنان و مردان هم به دغدغه رهبر انقلاب لبیک گفتند و با شرکت در کارآزمایی های تحقیقاتی واکسن ایرانی شرکت کرده اند. یکی از این فراخوان های تولید واکسن داخلی، آغاز فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونا انستیتوپاستور ایران و انستیتو فینلای کوبا در اصفهان است. واکسن کرونا؛ محصول مشترک ایران و کوبا. فاز اول و دوم این واکسن در کوبا انجام شده است و فاز نهایی آن هم بر روی ۴۴ هزار نفر در کوبا و ۲۴ هزار نفر در ایران درحال بررسی است تا در اواخر خردادماه به تولید انبوه برسد. 

چهره هایی نظیر دکتر علیرضا بیگلری، رئیس انستیتو پاستور ایران، دکتر محمد مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیردار وزارت بهداشت و دکتر آرش نجیمی، عضو هیئت علمی و استادیار گروه آموزش پزشکی و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان دراین فراخوان شرکت کردند. اما در این میان هم «خبرنگار ایراسین»، به عنوان نخستین خبرنگار اصفهانی در فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونا انستیتوپاستور ایران و انستیتو فینلای کوبا شرکت کرده است.

او علت شرکتش را اینگونه توضیح می دهد:

دوشنبه چهاردهم بهمن ماه از تهران با من تماس گرفتند که در توئیتی اعلام شده است که کرونا در اصفهان دیده شده است؛ موضوع را پیگیری و گزارش آن را تهیه کن. از آنجا که چند شب قبل از آن نشست خبری با استاندار اصفهان داشتیم و این موضوع چندین بار مطرح شده بود میان شایعه و واقعیت کرونا مردد بودم و اولین گزارش من از کرونا با تیتر «از شایعه تا واقعیت ویروس کرونا در اصفهان» منتشر شد. موضوعی که از آن تاریخ تا امروز متاسفانه از دامنه اخبار پوششی ام کنار نرفته است.  

وی ادامه داد: جامعه خبرنگاران در این چهارده ماه اخیر همراه کادردرمان بوده اند و چه بسا صدای آنها شدند. وقت هایی می شد که با صدای نگران کادر درمان قلم به دست می شدیم و یا با دوربین راهی بیمارستانها.

این خبرنگار ایراسین گفت: مردم در روزهای نخست از اعلام یک فوتی بر اثر کرونا هراسان می شدند، ابراز همدری می کردند اما با اینکه هر روز آمار فوتی ها را در رسانه اعلام می کنیم هنوز هم عادی نشده است و با اضطراب آمار مبتلایان و فوتی های کرونا را منتشر می کنیم.

وی گفت: در این مدت با کارشناسان، متخصصان بسیاری گفتگو کردیم و سعی کردیم در ساده ترین شکل ممکن خطر شیوع کرونا را اطلاع رسانی کنیم و امروز برای مهار این ویروس راهی جز واکسن نیست.

این خبرنگار ایراسین گفت: تا زمانی که جامعه در برابر این ویروس واکسینه نشود با واریانت های جدید مواجه خواهیم شد که نمونه های آن تحت عنوان کرونای انگلیسی، هندی و ... نام آشناست. سوش هایی که بسیار خطرناک و نگران کننده است.

وی تاکید کرد: خبرنگاران بنا به رسالتشان در جامعه حضور پررنگی دارند وبیش از افراد عادی در معرض ابتلا به کرونا هستند؛ کمااینکه بسیاری از همکاران ما در یک سال گذشته بر اثر ابتلا به این بیماری جان باختند.بنابراین با توجه به تمام دلنگرانی ها ترجیح دادم واکسن پاستور که در بدن تمام ایرانی ها جا خوش کرده است را به واکسن های خارجی که دیریازود به جامعه اصحاب رسانه تعلق می گرفت، ترجیح دهم و با شرکت در فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونا انستیتوپاستور ایران و انستیتو فینلای کوبا در اصفهان بر دانش بومی متخصصان کشور به ویژه در قدیمی ترین مرکز واکسن سازی کشورم تاکید کنم تا باز هم با واکسن پاستور در برابر ویروس کرونا بیمه شوم.

این خبرنگار ایراسین با اشاره به اینکه هنوز هیچ تضمین صددرصدی برای هیچگونه واکسن تولیدی کرونا وجود ندارد و این پروسه زمان بر است، گفت: هیچ قطعیتی بر عارضه دار بودن و یا نبودن واکسنهای عرضه شده کرونا در جهان وجود ندارد اما می توان یک نکته را با ضرس قاطع اعلام کرد «واکسن زدن بهتر از درگیری با بیماری کرونا است.» البته برای انتخاب شرکت در فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونا انستیتوپاستور ایران و انستیتو فینلای کوبا در اصفهان هم تحقیقات لازم را به عمل آوردم و امیدوارم کم عارضه ترین واکسن کرونا تولید داخلی کشور عزیزم ایران باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =