سیف الله امیری مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت با تاکید بر افتخارآفرینی شرکت فولاد مبارکه گفت: تولید عریض ترین تختال با عرض ۲۰۰۰ میلی متر علاوه بر تامین نیاز صنایع کشتی سازی با جلوگیری از واردات، مانع خروج ارز از کشور خواهد شد.

به گزارش ایراسین؛ یکی از اصلی ترین اقدامات در مسیر توسعه، فراهم سازی زیرساخت های اساسی برای توسعه صنعت آن کشور است. از جمله این زیرساخت های بسیار مهم، اتصال صنایع استراتژیک به دریا و سپس تسهیل حمل و نقل دریایی است. در کشور ما زیرساخت اساسی برای انتقال نفت و گاز به بندر چابهار و سپس توسعه سیستم کشتی رانی، مستلزم تامین ورقی خاص در ابعاد ۲.۵ متر به بالا است. در صورتی که تاپیش از دستاورد جدید شرکت فولاد مبارکه در صنعت فولاد کشور امکان تولید تختال عریضی که بتوان با آن ورق های عریض ۲.۵ متر به بالا تولید کرد؛ وجود نداشت. این یعنی برای ایجاد زیر ساختهای اشاره شده خطوط لوله نفت و گاز و ساخت کشتی و نفتکش،باید سالیانه میلیون ها تن ورق عریض وارد کشور می شد که نه تنهاباعث خروج ارز از کشور می شد بلکه در ایجاد زیرساخت های توسعه تاخیر ایجاد می کرد.

بنابراین فولادمردان شرکت فولاد مبارکه بعد از تولید ضخیم ترین تختال با ضخامت ۳۰۰ میلی متر، توانستند برای اولین بار در کشور و منطقه به تولید عریض ترین تختال با عرض ۲۰۰۰ میلی متر دست پیدا کنند. اقدامی مهم که علاوه بر توسعه سبد محصولات این شرکت باز هم ثابت کرد که می توان با تکیه بر توانایی ها داخلی، محدودیت ها را پس زد و گام بزرگی در راستای خودکفایی برداشت. با توجه به اهمیت موضوع با سیف الله امیری، مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت، گفت و گویی انجام دادیم که در ادامه می خوانید:  

 دستاورد اخیر شرکت فولاد مبارکه در تولید عریض ترین تختال با عرض ۲۰۰۰ یلیمتر را چطور ارزیابی می کنید؟

شرکت فولاد مبارکه یکی از افتخارات مملکت است. این شرکت در سال گذشته با تولید فولاد API و گریدهای x۶۵ و x۷۰ و x۸۰ گامی بسیار بزرگ و ارزنده در مسیر شکوفایی صنعت کشور برداشت و اخیرا هم با تولید تختال باکیفیت با عرض ۲۰۰۰ میلی متر توانست مانع از خروج ارز شود و کشور را از وابستگی به این تختال که در مصارف کشتی سازی مهم است، بی نیاز کند. امیدواریم شرکت فولادمبارکه بتواند به گریدهای بیشتری از فولادAPI که در کشور تولید نمی شود، دست پیدا کند و بر افتخارآفرینی خود بیفزاید.

تولید عریض ترین تختال با همت کارشناسان فولاد مبارکه انجام شد؛ ضرورت بومی سازی در این شرکت تا چه میزان مهم است؟

بسیار مهم است؛ چراکه کار کارشناسی جهت اصلاح خط تولید و رفع محدودیتها از جمله اصلاح قالب ریخته گری مداوم، اصلاح سیستم اتوماسیون ماشین ریخته گری، اصلاح سیستم داینامیک سافت ریداکشن ماشین و دهها فعالیت دیگر منجر به تولید تختال با عرض ۲۰۰۰ میلیمتر شده است و اهمیت این موضوع را زمانی بیشتر می توان متوجه شد که با تکیه بر دانش داخلی و بدون هیچ گونه کمک خارجی و مشاوره شرکتهای خارجی، تختال با عرض ۲۰۰۰ میلیمتر در شرکت فولاد مبارکه تولید و به ثبت رسید.

اما در خصوص حمایت وزارت صمت از بومی سازی در صنایع باید به این نکته متذکر شد که وزارت صمت مشوق صنایع به سمت بومی سازی قطعات و تجهیزات است و تا پاسخ به نیاز داخلی فراهم باشد مانع از واردات می شویم و تنها به بخش هایی که در داخل کشور توان تولید آن موجود نیست اجازه واردات داده می شود.

با تشدید تحریم های ظالمانه، بومی سازی از موضوعات مهمی بود که در صنایع کشور توسعه یافت و به شکر خدا پاسخ داده است. اکنون ایران می تواند با تولید تختال ۲۰۰۰ در فولادمبارکه و سپس نورد این تختال، به ورق عرض ۲.۵ متر دست پیدا کند و بدون نیاز به واردات هرگونه ورق عریض، مسیر توسعه خطوط نفت و گاز و گسترش کشتی سازی و کشتیرانی را آغاز کرده تا در آینده ای نزدیک شاهد تحقق اهداف توسعه ای کشور باشیم. بی شک این موفقیت علاوه بر ممانعت از خروج میلیون ها دلار ارز از کشور می شود بلکه به دلیل بومی شدن ساخت ورقهای عریض، می توان پروژه های انتقال نفت و گاز و یا کشتی سازی و یا توسعه صنایع پتروشیمی را در زمانهای بسیار کوتاهتر انجام داده و مسیر توسعه را زودتر پیمود.

با توجه به شعار سال که بر تولید و مانع زدایی اشاره دارد؛ برای مانع زدایی در بخش فولاد چه تمهیداتی از سوی وزارت صمت اندیشیده شده است؟

برنامه های زیادی در راستای نیل به شعار سال در وزارت صمت در نظر گرفته شده است و موارد تولید، مانع زدایی و پشتیبانی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است در حال برطرف شدن است که می توان به توسعه صادرات اشاره کرد؛ به این معنا که لیست شرکت های صنعتی در اختیار گمرکات قرار داده می شود و سه ماه یک بار توسط وزارت صمت چک می شود. از سوی دیگر ناوگان صنعتی و معدنی کشور فرسوده است و درآینده نزدیک با دستور وزیر ماشین آلات صنعتی در گمرک آزادسازی می شود چراکه اگر این اتفاق نیفتد با مسائل عدیده ای در تولید مواجه خواهیم شد.

درخصوص صادرات محصولات فولادی هم مشکل خاصی نیست و تاکنون وزارت صمت از صادرات هیچ تولیدکننده ای ممانعت به عمل نیاورده است. زمانی که نیاز داخل تامین شود مازاد تولید در مسیر صادرات قرار خواهد گرفت.

و کلام آخر؛ جایگاه شرکت فولاد مبارکه در صنعت کشور کجاست؟

شرکت فولاد مبارکه افتخار مملکت است. اگر این واحد صنعتی در کشور فعال نبود این مقدار ورق مورد نیاز کشور از خارج تامین می شد و منجر به خروج ارز از کشور می شد. شرکت فولاد مبارکه باعث شد نه تنها ارزی از کشور خارج نشود بلکه در تامین ارز هم به کشور یاری رسانید پس فقط می توان گفت شرکت فولاد مبارکه از افتخارات عظیم این کشور است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =