• ۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۱
  • کد خبر: 11051
  • readingTime: ۳ دقیقه

یادداشت؛

بررسی نقش اقتصادی، اجتماعی و بومی سازی شرکت فولاد مبارکه

محمدصادق چیت ساز؛ عضو هیأت‌مدیره صنف فروشندگان آهن و فولاد و فلزات تهران
چیت ساز

جایگاه و اهمیت شرکت فولاد مبارکه در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و بومی سازی در کشور ویژه است.

به گزارش ایراسین، صنعت فولاد همواره یکی از صنایع مادر اقتصادی محسوب می شده که توجه ویژه به آن در نهایت توسعه اقتصادی کشور را به دنبال داشته است.

فولاد مبارکه، جایگاه مهمی در تولید صنعتی و اقتصاد کشور دارد و از حیث نیروی انسانی و مهندسی در توسعه بومی سازی فناوری صنعت فولاد نقش بسیار تاثیر گذاری را در طی سالیان گذشته ایفا کرده است. همانگونه که اطلاع داریم در سال ۹۸ فروش شرکت فولادمبارکه به ۳۹ هزارو ۱۰۰ میلیاردتومان رسید و نسبت به مدت مشابه سال ۹۷ که ۲۳ هزار میلیارد تومان بود، رشد ۶۷ درصدی داشته است.

همچنین سود خالص فولاد مبارکه در سال ۹۷ ،به میزان ۱۲ هزارو ۲۳۰ میلیارد تومان و در سال ۹۸ نیز به حدود ۱۲ هزار و ۳۸۰ میلیارد تومان افزایش یافته و یک درصد رشد داشته است.

گزارشات سازمان بورس نشان می دهد که سرمایه فعلی شرکت فولاد مبارکه طی دو بار افزایش سرمایه در سالهای ۹۷ و ۹۸ به ۲۰هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان رسیده است و درحال حاضر دومین شرکت بورسی کشور است و به لحاظ ارزش بازار می توان گفت که ارزش سهام فولاد مبارکه به طور واقعی ۱۸۰ هزار میلیارد تومان است.

براین اساس سهامداران این شرکت با خرید سهام فولاد مبارکه از سود مناسبی بهره مند شده اند. ضمن اینکه گروه فولاد مبارکه طرح ۸۰۰ هزار تنی فولادسازی شرکت فولاد سفیددشت چهارمحال وبختیاری، طرح ۵ میلیون تنی تولید کنسانتره سنگان دراستان خراسان رضوی وواحد الکترود گرافیتی اردکان را جهت چشم انداز حفظ سهم ۵۰ درصدی خودازتولید فولاد کشور در افق ۱۴۰۴ اجرا کرده است.

فولاد مبارکه با توجه به تعداد قابل توجه واحدهای صنعتی پسین و پیشین که صنایع تامین کننده و استفاده کننده از محصولات  تولیدی آن را تشکیل می دهند، نقش مهم و محوری در اقتصاد ملی و به خصوص در بخش صنعت کشور به عنوان موتور محرکه اقتصاد ایفا می کند. این مجتمع به صورت مستقیم برای ۲۵ هزار نفر و به صورت غیر مستقیم برای ۳۲۵ هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است که از این حیث نیز جزو برترین شرکتهای کشور به شمار می رود. شرکت فولاد مبارکه علاوه بر سهم ارزنده در تولید و اقتصاد کشور با بازتعریف و جاانداختن مفهوم مسئولیت اجتماعی در بخش صنعتی نقش ویژه و ممتازی را برعهده دارد.

تاریخچه فعالیت و عملکرد فولاد مبارکه نشان می دهد که این شرکت همواره نسبت به مسئولیت های اجتماعی خود توجه کافی را داشته است و همیشه به تعامل سازنده با منطقه پیرامونی، پایبند بوده است.

احداث شبکه جمع آوری، تصفیه وبازچرخانی فاضلاب شهرستانهای همجوار شرکت در خطوط تولید کارخانه جهت استفاده بهینه از منابع آبی را می توان از نتایج مثبت حوزه محیط زیست دانست.

خوشبختانه در شرکت فولاد مبارکه نسبت به تشکیل کمیته های بومی سازی در کلیه نواحی تولیدی به منظور استفاده از پتانسیل های موجود در نواحی با مشارکت پرسنل با تجربه آن ناحیه در خصوص ایجاد ساختار بومی سازی طی سالیان گذشته اقدامات بسیار موثری صورت پذیرفته است.

به گونه ای که جهت کارآمدی برنامه ریزی بومی سازی نسبت به فرآیندهای مهندسی معکوس، مهندسی مجدد و کنترل کیفیت کارامدی الزم به اثبات رسیده است و فرآیندهای بومی سازی براساس فاز شناسایی و آماده سازی و اولویت بندی اقلام،  مهندسی و تهیه و تکمیل مدارک فنی، شناسایی و ارزیابی فنی سازندگان جهت بومی سازی قلم مورد نظر، اختصاص بودجه و ایجاد استعالم و سفارش و در نهایت ساخت و کنترل کیفیت بطور مستمر انجام می پذیرد.

گزارش ها نشان می دهد که از سال ۱۳۸۱ تاکنون با حمایت های فولاد مبارکه بیش از ۱۰۰ هزار قطعه و تجهیز در داخل کشور بومی سازی شده و بیش از ۶ هزار میلیارد تومان صرفه جویی اقتصادی بوجود آمده است و همچنین احداث ماشین ریخته گری شماره ۵ در سال ۹۶ یاعث کاهش نیاز به واردات ورق های خاص از ۵ میلیون تن به ۴۸۰ هزار تن شده است.

سخن پایانی در خاتمه باید بیان داشت: شرکت فولاد مبارکه با برنامه ریزی بلند مدت و دقیق نسبت به اجرای طرحهای توسعه ای با کسب دانش فنی و بومی سازی مهارت ساخت، بطور پیوسته و هماهنگ نقش مهمی در اقتصاد و رونق تولید کشور بر عهده دارد، ضمن اینکه همیشه نگاهی همه جانبه به پیرامون خود درخصوص حفظ محیط زیست و همراهی اهالی منطقه جهت ارتقاء شرایط اجتماعی داشته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =