حسین محمودی اصل

یک تحلیلگر مسائل اقتصادی و بورس گفت: قیمت گذاری محصولات فولادی در بورس بر اساس 70 درصد قیمت CIS اشتباه استراتژیکی است که منجر به رانت زایی بیشتر می شود.

حسین محمودی اصل در گفت وگو با خبرنگار ایراسین با توجه به قیمت گذاری محصولات فولادی در بورس بر اساس 70 درصد قیمت CIS(کشورهای مستقل همسود) گفت: برداشت مسئولان از بورس کالا و نظام قیمت گذاری با استانداردهای جهانی متفاوت است و وزارت صمت از سالیان گذشته مخالف عرضه کالا بدون دخالت در قیمت بوده است.

وی افزود: در شرایط حاضر برای کنترل قیمت نمی توان با قاچاق کالا مقابله کرد. از ابتدا با ارز 4200 هم مخالف بودیم چراکه امکان کنترل قاچاق کالا نیست و وقتی قیمت، سهمیه ای یا دلار چندقیمتی شود مازاد تقاضا پدیدار می شود و شاهد چندقیمتی شدن کالا خواهیم شد.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی و بورس با تاکید بر اینکه اگر بر اساس سهمیه، ماده اولیه به مصرف کننده نهایی برسد، فروش بر اساس بازار آزاد قیمت همان کالا خواهد بود، تصریح کرد: معیار محاسبه قیمت بر اساس بازار آزاد است و امکان کنترل در داخل کشور نیست و باید به این ذهنیت کاملا اشتباه که کالا در ابتدا قیمت گذاری شود تا به کنترل درآید پایان داد.  

وی اضافه کرد: دیدگاه مسئولان بر این اساس است که مشکل در نظام قیمت گذاری کالا و به دنبال آن کنترل قیمت است؛ این در حالی است که مساله اساسی در ماهیت نظام قیمت گذاری است و نباید به این سمت رفت که قیمت کنترل شود چراکه امکان پذیر نیست.

محمودی اصل با اشاره به اینکه بورس کالا، مجاز به قیمت گذاری نیست، تصریح کرد: اینکه قیمت پایه بر اساس 70 درصد قیمتCIS تعیین شده هیچ کمکی به کنترل بازار نخواهد کرد بلکه رانت زایی بیشتری را ایجاد می کند.  

وی افزود: یکی از مسائل مهم درگاه کالا و خدمات «بهین یاب» است، چرا که حتی از این سامانه هم مواد اولیه به مصرف کننده نهایی نمی رسد.

این تحلیگر مسائل اقتصادی و بورس با اشاره به اینکه محدودکردن دامنه قیمت منجر به رانت خواری می شود، گفت: لازم است مسئولان نسبت به ماهیت بورس کالا مطابق با استانداردهای جهانی اعم از قیمت گذاری و بازار شفاف آگاه باشند و بدانند با سهمیه هایی که از طریق درگاه اطلاعات و خدمات صنعت، معدن و تجارت «بهین یاب» ایجاد می شود رانت پدید می آید.

وی بیان داشت: با روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا چشم اندازهای تورمی کاهش پیدا کرده است وگرنه اقدام مناسب عملیاتی در بازار بورس کالا رخ نداده است.

محمودی اصل با اشاره به اینکه قیمت گذاری فولاد در بورس کالا کشمکش زیادی میان دولت و فولادسازان ایجاد کرده است، گفت: درآمد فولادسازان با توجه به 80 درصد نرخ 450 دلاری CIS به طرز چشم گیری کاهش یافته است و این موضوع نگرانی فولادسازان با شیوه نامه جدید وزارت صمت و طبق ماده 18 قانون بازار اوراق بهادار، کالاهای پذیرفته شده در بورس کالایی باید از نظام دستوری قیمت گذاری خارج شود و دخالت دولت در تنظیم بازار همواره به آزادی این بازار لطمه وارد کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =