البرت بغزیان

درحالی لایحه بودجه سال آینده از سوی دولت اصلاح و دوباره به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است که بسیاری از کارشناسان اقتصادی و البته کمیسیون‌های تخصصی مجلس معتقدند این بودجه علی‌رغم تمام سیاست‌های کاهش وابستگی به دلارهای نفتی از گذشته بیشتر بوی نفت می‌دهد.

دکتر آلبرت بغزیان اقتصاددان گفتگو با ایراسین گفت: بررسی لایحه بودجه سال آینده اگرچه با اما و اگرهایی در بخش‌های مختلف مجلس روبرو بوده و نمایندگان تاکید به اصلاح لایحه داشتند اما آنطور که واقعیت امر نشان می‌دهد دولت اراده‌ای بر اصلاح این لایحه ندارد.

بغزیان در ادامه افزود: اهمیت دوری بودجه از دلارهای نفتی برهیچ کس پوشیده نیست و چندین سال است که براساس سیاست‌های کلان اقتصادی قرار بوده دولت‌ها هر سال نسبت به گذشته سهم کمتری از درآمدهای نفتی را در لایحه بودجه مدنظر داشته باشند.

این اقتصاددان بااشاره به موضوع فروش بیش از دو میلیون بشکه نفت در لایحه بودجه سال آینده تاکید کرد: نکته حائز اهمیت در این لایحه همین رقم میزان فروش نفت و استفاده از درآمدهای حاصل از آن است که البته نمایندگان و برخی کارشناسان نسبت به تحقق آن تردید دارند، اما واقعیت امر این است  که بازهم باید شاهد ورود دلارهای نفتی در اقتصاد باشیم.

وی به خبرنگار ایراسین گفت: علایمی که از لایحه بودجه 1400 حتی پس از اصلاح مخابره می‌شود حکایت از این دارد که بودجه سال آینده یکی از نفتی‌ترین بودجه‌های سنوات اخیر است؛ آنهم زمانی که مسئولان تاکید دارند وابستگی به درآمدهای نفتی به حداقل خود رسیده است.

به گفته این اقتصاددان وابستگی بودجه آینده به نفت بازهم یادآوری می‌کند که کارشکنی دشمنان علیه اقتصاد کشور ساده شده و می‌تواند در آینده نیز برای کشورمان مشکل‌ساز باشد، درحالی که قرار بود براساس کاهش وابستگی به دلارهای نفتی اقتصاد متنوعی داشته باشیم که قابلیت کمتری برای کارشکنی دشمنان ایجاد کند.

بغزیان همچنین در ادامه تصریح کرد: مسئولان دولتی برای تدوین لایحه بودجه باید رویکرد خود را اصلاح کنند تا با توجه به اهمیت دوری از اقتصاد تک محصولی زمینه توسعه درآمدهای کشور را فراهم کنیم و با متنوع شدن منابع درآمدی قدرت بالاتری در مقابله با کارشکنی‌های خارجی داشته باشیم.

وی معتقد است اگرچه اکنون در لایحه‌بودجه سال 1400 موضوع درآمدهای مالیاتی بسیار پررنگ مطرح شده است اما با درنظر گرفتن شرایط اقتصادی احتمال تحقق این بخش از درآمدها در لایحه بودجه شاید دور از دسترس باشد که این روند می‌تواند جای پای بیشتری برای وابستگی به دلارهای نفتی در سال آینده داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =