خودرو

دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: هر کالای تولیدی که دو نرخی باشد منشا رانت و فساد است.

احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران در گفتگو با ایراسین گفت: وضعیت بازار خودرو مناسب نیست و مردم و خودروسازان هر دو از این وضع ناراضی هستند.

وی با بیان اینکه سرکوب مالی و قیمت گذاری دستوری هزاران میلیارد تومان زیان برای شرکت های تولید خودرو به همراه داشته است افزود: روش های فروش خودرو چه آن زمان که ثبت نام در سایت  بود و چه اکنون که قرعه کشی انجام می شود باعث شده ۸۰ درصد کسانی که ثبت نام می کنند سرمایه گذاران و دلالان باشند و فقط ۲۰ درصد مردم که مصرف کننده واقعی هستند می توانند خرید کنند.

نعمت بخش با بیان اینکه دلالان خودروها را پس از خرید، گران تر در بازار می فروشند ادامه داد: با این وضعیت نابسامان فروش امسال بالغ بر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رانت توزیع کردیم، زیرا برای مثال دلالی که خودرویی را از تولید کننده ۱۰۰ میلیون تومان خریده همان را در بازار حدود ۲۱۰ میلیون تومان فروخته است.

وی با اشاره به اجرای طرح تحقیق و تفحص از شرکت های خودرویی که اخیرا در صحن علنی مجلس طرح شده و با موافقت اکثریت نمایندگان روبرو شده است گفت: با توجه به اینکه تاکنون مجلس سه بار طرح تحقیق و تفحص از شرکت های خودرویی را انجام داده است و دوره های گذشته نمایندگان بر روی آن کار کرده اند آیا بهتر نیست نمایندگان مجلس یازدهم ادامه همان طرح ها را دنبال کنند.

دبیر انجمن خودرو سازان ایران با تاکید بر اینکه برای اجرای هر طرح در مجلس بودجه و وقت گذاشته می شود افزود: من اگر جای نمایندگان مجلس شورای اسلامی بودم به جای صرف وقت و هزینه مجدد، آخرین گزارش تحقیق و تفحص های انجام شده را بررسی می کردم و آن را ادامه می دادم.

نعمت بخش با تاکید بر اینکه ما به عنوان انجمن خودروسازان همه مسائل و مشکلات بازار خودرو و راهکارهای حل آنها را هم می دانیم گفت: متاسفانه گوش شنوایی برای حرف های ما وجود ندارد.

وی با بیان اینکه اگر می خواهیم دست دلال ها را از بازار خودرو قطع کنیم باید خودروهای تولیدی در حاشیه بازار به فروش برود ادامه داد: هر کالای تولیدی که دو نرخی باشد منشا رانت و فساد است و پول های سرگردان در بازار بسیار وجود دارد که صاحبان آن به دنبال افزایش آن و سود بیشتر هستند و وقتی می بینند در بازار خودرو رانت وجود دارد به این سمت هجوم می آورند.

وی با بیان اینکه میزان عرضه و تقاضا است که قیمت یک کالا را مشخص می کند ادامه داد: شرکت های  تولید کننده خودرو در هشت ماه نخست امسال نسبت به سال گذشته ۲۷ درصد افزایش تولید داشته اند که تا پایان سال این عدد به ۴۰ درصد افزایش می یابد و این به معنای آن است که ما در بخش عرضه کم نگذاشتیم تا بستری برای کاهش  قیمت خودرو باشد.
وی ادامه داد: در صورتی که اجازه دهند خودروهای تولید شده در حاشیه بازار به فروش رود متقاضیان کاذب از خرید خودرو منصرف می شوند و با کم شدن تقاضا قیمت خودرو در بازار کاهش می یابد .
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =