صمدالله محمدی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و نماینده مردم بافت، رابر و ارزوئیه با اشاره به اهمیت اقتصاد معادن در کشور گفت: کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی یکی از سیاست‌های اصلی در کشور است که معادن می‌توانند بهترین گزینه و قابل اعتمادترین باشند.

صمدالله محمدی در گفتگو با خبرنگار ایراسین گفت: براساس آمارها و اکتشافات انجام شده ذخایر و پتانسیل‌های معدنی کشورمان آنچنان است که می‌توانیم با استفاده از این ذخایر و تولید کالاهای نهایی درآمد سرشاری برای کشور مهیا کنیم.

محمدی در ادامه افزود: این درحالی است که متأسفانه هنوز در بسیاری از معادن، بخصوص در معادن کوچک شیوه‌های سنتی اکتشاف و استخراج به کار گرفته می‌شود که تنها دستاورد آن غیراقتصادی بودن فعالیت آنهاست و هیچ دستاورد دیگری برای اقتصاد کشور ندارد.

عضو کمیسیون اقتصاد تأکید کرد: استفاده از فناوری‌های نوین یکی از راهکارهایی است که بتوان از فعالیت‌های سنتی در معادن کشور فاصله بگیریم، به این دلیل که این اتفاق علاوه بر افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های تولید بدون تردید بخصوص در بخش اکتشاف می‌تواند حجم ذخایر قطعی کشور را افزایش دهد که نیاز صنایع پایین دستی است.

به گفته محمدی اهمیت استفاده از فناوری‌های نوین در بخش اکتشاف آنجا مشخص می‌شود که برخی اطلاعات و آمار از کمبود مواد اولیه برای تحقق افق‌های تعیین شده در صنعت فولاد حکایت دارند و بی‌تردید با استفاده از فناوری‌های نوین در بخش اکتشاف و همچنین در تولید حجم مواد اولیه و کاهش هدر رفت منابع می‌تواند کمک شایانی شناخته شود.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: استان کرمان دارای ذخایر معدنی غنی بخصوص در سنگ آهن است و درصورتی که موضوع تعیین تکلیف معادن راکد به خوبی‌اجرایی شود قطعا اتفاقات میمونی در استان رخ خواهد داد چون بسیاری از پهنه‌های موجود بنا به دلایل سیاست‌های قبلی فعلا در کلاس معادن کوچک راکد مانده‌اند.

محمدی به خبرنگار ما گفت: اطلاعات و آمارهای موجود نشان می‌دهد تعداد معادن کوچک در بخش‌های مختلف کشورمان بسیار است و درصورتی که سیاست‌های تعیین تکلیف معادن راکد اجرایی شود می‌تواند نقطه عطفی قابل توجه در بهبود ذخایر است که باید از آن استفاده بهینه داشته باشیم.

وی با اشاره به اهمیت فرآوری در بخش معدن اظهار کرد: ایجاد واحدهای فرآوری کنار معادن یکی از سیاست‌هایی است که کشورهای توسعه یافته در این صنعت بکار می‌گیرند درحالی که براساس آمارهایی که در اختیار داریم کمتر معدنی در ایران وجود دارد که واحد فرآوری نزدیکش احداث شده باشد.

به گفته وی این مشکل دقیقا براساس همان رویکرد سنتی در معادن ایران است که عامل غیراقتصادی شدن فعالیت‌های معدنی باشد چون برای تبدیل ماده معدنی به محصولی با ارزش افزوده باید کیلومترها مسافت طی شود که هزینه بالایی در قیمت تمام شده است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است ایجاد واحدهای فرآوری در نزدیکی معادن علاوه بر کاهش هزینه‌های تولید عاملی قابل توجه در مدیریت خام فروشی است و امتیازی قابل توجه برای ایجاد ارزش افزوده مناسب در اقتصاد بدون نفت کشورمان است.

محمدی در ادامه به خبرنگار ایراسین گفت: موضوع خام فروشی در صنعت معدن اهمیت قابل توجه دارد اما لازم است در تعریف خام فروشی دقت نظر اصولی، کارشناسی و دقیق داشته باشیم چون این موضوع درصورتی که برداشت شخصی یا غیر کارشناسی ایجاد کند می‌تواند بجای رونق تولید مشکلاتی برای تولیدکنندگان و اقتصاد معادن به وجود آورد.

به گفته محمدی اقتصاد معدن در شرایطی که تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع پایین دستی یکی از اولویت‌های تعیین شده است هرچه بتوانیم زمینه فرآوری در بخش معدن را مهیا کنیم در واقع رونق صنایع پایین دستی را تضمین کرده و نهایتا افزایش تولید و ایجاد ارزش افزوده و اشتغالزایی خواهیم داشت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =