مهدی کرباسیان، رئیس اسبق هیئت عامل ایمیدرو

رئیس اسبق هیئت عامل ایمیدرو گفت: ظرف سه سال گذشته کارهای بسیار خوبی توسط فولاد مبارکه صورت گرفته و این شرکت طرح توسعه را متوقف نکرده و صادرات بسیار خوبی هم داشته است و اگر حمایت بیشتری از فولاد مبارکه صورت بگیرد با توجه به حضور مدیریت توانمند آنجا و دیگر همکاران ارزشمند ما که سرمایه کشور هستند، این شرکت می توانند موفق تر از قبل عمل کنند.

مهدی کرباسیان، رئیس اسبق هیئت عامل ایمیدرو در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ایراسین گفت: در دوره ای که من در ایمیدرو بودم، برای توسعه صنعت فولاد پروژه هایی را در چابهار پیش بینی کردیم که متاسفانه بعد از خروج آمریکا از برجام این پروژه ها متوقف شد. یک شرکت هندی و یک شرکت اروپایی هم برای طرح های توسعه ای در صنعت فولاد دربندرعباس اعلام آمادگی کردند و قرار بود حتی اگر نیاز باشد سنگ آهن را از برزیل و استرالیا وارد کنند که آن هم با خروج آمریکا از برجام به سرانجام نرسید، لذا به نظر می رسد بحث اول فولاد در دنیا موضوع سنگ آهن نیست، بلکه موضوع اصلی موضوع انرژی و نیروی متخصص است که در ایران هر دو مورد وجود دارد.

این کارشناس ارشد اقتصاد معدن در ادامه به ضرورت کار اکتشافی در زمینه معادن سنگ آهن پرداخت و گفت: اگر ایمیدرو در زمینه کار اکتشافی یک همتی بکند و پیشتاز شود می توانیم گام های خوبی در زمینه توسعه صنعت فولاد کشوربرداریم. این از موضوعاتی است که نباید از بنگاه ها انتظار داشته باشیم وارد این حیطه شوند. همچنین این سیاست درستی نیست که ایمیدرو از دو سال پیش در پیش گرفته و نمی خواهد در هیچ پروژه ای مستقیماً ورود پیدا کند. ایمیدرو باید خودش به این موضوع ورود پیدا کند زیرا شرکت ها در قبال سهامداران خود مسئولیت سود آوری دارند. البته بدیهی است که مقداری از سودشان را به سمت توسعه ببرند ولی وظیفه اصلی توسعه کشور با دولت است و باید سازمان توسعه به این موضوع ورود پیدا کند.

این فعال معدنی به معادن کوچک اشاره کرد و افزود: در مورد معادن کوچک ما در کشور پتانسیل خوبی داریم و خوشبختانه طراح معادن کوچک خود مهندس وجیه ا... جعفری بودند و اقدامات خوبی توسط ایشان در این زمینه صورت گرفته است، اما اینکه فکر کنیم معادن کوچک می توانند مشکل سنگ آهن را در کل حل کند اشتباه است. باید حتما معادن کوچک را حمایت کنیم ولی نه فقط از منظر تولید، بلکه از منظر محرومیت زدایی و اشتغال که جزء وظایف اصلی ایمیدرو و سازمان تهیه و تولید است که امیدوارم با حضور جناب مهندس جعفری در ایمیدرو که از مدیران قدیمی و صاحب نظر در این زمینه است؛ این حمایت ها صورت بگیرد.

کرباسیان همچنین به توسعه فولاد مبارکه پرداخت و خاطر نشان کرد: ایمیدرو به عنوان سازمانی که مدیریت فولاد مبارکه را در دست دارد با حمایت ویژه ای که در زمینه افزایش سرمایه در این شرکت انجام داد، باعث شد سود در فولاد مبارکه تقسیم نشود. از آن طرف ما شرکتی داریم به نام فولاد خوزستان که با اینکه شرکت معتبری است ولی سهامدارن آن تا 90 درصد سود را تقسیم کردند و نگذاشتند رشد و توسعه این کارخانه عظیم انجام شود، ولی در مبارکه طرح های توسعه ای توسط ایمیدرو و هیئت مدیره این شرکت مورد حمایت قرار گرفت و خود مبارکه عاقلانه جایگاه ویژه خودش را با تدبیر پیدا کرد.

وی در خاتمه گفت: ظرف سه سال گذشته کارهای بسیار خوبی توسط فولاد مبارکه صورت گرفته و این شرکت طرح توسعه را متوقف نکرده و صادرات بسیار خوبی هم داشته است و اگر حمایت بیشتری از فولاد مبارکه صورت بگیرد با توجه به حضور مدیریت توانمند آنجا و دیگر همکاران ارزشمند ما که سرمایه کشور هستند؛ این شرکت می توانند موفق تر از قبل عمل کنند و برای مدیر عامل این شرکت، مدیران و اعضای هیئت مدیره آن آرزوی توفیق می کنم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =