مهدی کرباسیان

رئیس اسبق هیئت عامل ایمیدرو گفت: یکی از شاخص های توسعه یافتگی کشورها، صنعت فولاد است و خوشبختانه در ایران با داشتن دو نعمت سنگ آهن و انرژی، اقدامات بسیار خوبی در این چند سال اخیر صورت گرفته و باعث شده زنجیره صنعت فولاد در راس تصمیمات اقتصادی کشور قرار بگیرد.

مهدی کرباسیان، رئیس اسبق هیئت عامل ایمیدرو در گفتگو اختصاصی با خبرنگار ایراسین گفت: یکی از شاخص های توسعه یافتگی کشورها، صنعت فولاد است، در کشورهای پیشرفته که صنعت فولاد رشد فراوانی داشته است؛ مانند ژاپن و کره جنوبی و کشورهای اروپایی، بعضا مشاهده می شود که آنها از یک یا دو نعمت اصلی در این صنعت محروم هستند. این دو نعمت یعنی نعمت داشتن سنگ آهن و انرژی است که انرژی به صورت های مختلف آن یعنی گاز و زغال سنگ در این صنعت مطرح است و مثلاً کشوری مثل استرالیا از نظر معادن سنگ آهن، بسیار غنی است ولی از انرژی برخوردار نیست که آن را به فولاد تبدیل کند.

این کارشناس ارشد اقتصاد معدن در ادامه افزود: خوشبختانه کشور عزیز ما ایران دارای هر دو نعمت خدادادی است. یعنی هم سنگ آهن و هم گاز به میزان فراوان دارد. در ضمن میزان زیادی معادن زغال سنگ در کشور داریم که کار استخراج خیلی از آنها هنوز شروع نشده است، زیرا ما از نظر ذخایر گاز در رتبه اول جهان قرار گرفته ایم و کمتر بر روی زغال سنگ کار شده زیرا گاز ارزان تر است و ما از انرژی سبز استفاده می کنیم.

این فعال معدنی به رتبه صادراتی صنعت فولاد اشاره کرد و گفت: خوشبختانه با این لطف خداوندی اقدامات بسیار خوبی در این چند سال اخیر صورت گرفته و باعث شده زنجیره صنعت فولاد در راس تصمیمات اقتصادی قرار بگیرد و سیاسیون کشور هم این صنعت را به حساب بیاورند. میزان صادرات ما از سال 96 تا 99 شاهد این موضوع است و صنعت فولاد بعد از پتروشیمی بالاترین صادرات و ارزآوری را برای کشوربه ارمغان آورده است.

کرباسیان خاطرنشان کرد: البته این صنعت برای صادرات گرفتاری های زیادی داشته است؛ از تحریم گرفته که هم خود این صنعت تحریم شده و هم شرکت بزرگی مثل فولاد مبارکه و چند شرکت دیگر فولادی در لیست تحریم ها قرار گرفته اند تا بخشنامه های غیرمنطقی و غیرکارشناسی متعددی که از طرف وزارت صمت صادر شده، ولی با همه این موانع صادراتی زنجیره فولاد، باز هم می بینیم که خوشبختانه در سال های اخیر حوزه فولاد جایگاه خودش را حفظ کرده است.

معاون سابق وزیر صنعت، معدن و تجارت به اقدامات صورت گرفته برای توسعه این صنعت در سال های قبل پرداخت و گفت: قبل از سال 92 تعدادی پروژه در کشور تعریف شده بود که قریب به اتفاق آنها متوقف شده بود. این پروژه ها مثل 7 طرح فولادی، طرح های توسعه در چادرملو، گل گهر، فولاد مبارکه، ذوب آهن و به ویژه در سنگان بود که تامین کننده اصلی سنگ آهن کشور است و خوشبختانه با روی کار آمدن دولت یازدهم این پروژه ها فعال شدند.

وی گفت: با فعال شدن این پروژه ها هم پروژه سنگان فعال شد و هم فولاد مبارکه هوشمندانه و آگاهانه برای 5 میلیون تن سنگ آهن در سنگان سرمایه گذاری کرد و پروژه ای که قبل از آن راکد بود خوشبختانه به بهره برداری رسید و همچنین دیگر پروژه هایی که در فولاد مبارکه انجام شده که جای تقدیر دارد و موارد اینگونه باعث شد فولاد مبارکه به عنوان شاخص ترین شرکت فولادی کشور و بزرگترین کارخانه آهن اسفنجی جهان لقب بگیرد و موثر باشد.

کرباسیان در خاتمه به حضورش در فولاد مبارکه اشاره کرد و افزود: بنده هم تا قبل از آمدن قانون مجلس، دو سال نیم رئیس هیئت مدیره فولاد مبارکه بودم و در کنار دکتر سبحانی و سایر اعضای هیئت مدیره من جمله مهندس عظیمیان توانستیم با کمک مدیران، کارگران و همه پرسنل فولاد مبارکه شاهد رشد سریع و افزون فولاد مبارکه باشیم و خوشبختانه این شرکت توانست بیش از پیش جایگاه ویژه ای پیدا کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =