آرش محبی نژاد

دبیر انجمن قطعه‌سازان خودرو گفت: طرح جهش تولید 4 محور اساسی دارد که نخستین محور آن، افزایش تیراژ و عرضه خودرو برای ساماندهی بازار است و وزیر صمت افزایش 50 درصد تولید خودرو تا پایان سال را در این طرح هدف گذاری کرده اند.

آرش محبی نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو در گفتگو با خبرنگار ایراسین در مورد طرح جهش تولید خودرو گفت: طرح قانونی خودرو در مجلس در دست اقدام است اما تا این طرح در کمیسیون صنایع مجلس تصویب و بعد در صحن علنی مطرح و به قانون تبدیل شود؛ ممکن بود هفت الی هشت ماهی طول بکشد. لذا وزارت صنایع در سال جهش تولید یک طرح کوتاه مدتی با نام طرح «جهش تولید خودرو» برای نجات وضعیت آشفته صنعت خودرو آماده کرد که متولی اصلی آن سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) بود و نهایتا خود وزیر صنایع، آقای رزم حسینی آن را جمع بندی و به شورای اقتصاد سران قوا پیشنهاد داد تا به تصویب برسد. 

دبیر انجمن قطعه‌سازان خودرو در ادامه گفت: طرح جهش تولید 4 محور اساسی دارد که نخستین محور آن، افزایش تیراژ و عرضه خودرو برای ساماندهی بازار است و وزیر صمت افزایش 50 درصد تولید خودرو تا پایان سال را در این طرح هدف گذاری کرده اند.

محبی نژاد به محورهای دیگر این طرح پرداخت و افزود: 3 محور دیگر این طرح زیر ساخت و مقدمه محور اول را فراهم می کنند، یکی از این محورها حل مشکل قیمت گذاری دستوری است که پیشنهاد داده شده قیمت خودروهای پرتیراژ و ارزان قیمت که عموم جامعه از آن استفاده می کنند؛ همچون گذشته توسط شورای رقابت به صورت دستوری تعیین شود به این شرط که خودروسازان و قطعه‌سازان ضرر نکنند. این موضوع 55 درصد تیراژ خودرو های ما را شامل می شود.  همچنین مقرر شد قیمت گذاری مابقی خودروها آزاد باشد و هیأت مدیره خودروسازان با توجه به شرایط بازار و قیمت تمام شده آن را تعیین کنند. لذا به نظر می رسد با این شرایط قطعه ساز و خودرو ساز از زیان خارج شده و افزایش تیراژ به صرفه خواهد بود و به رونق و جهش تولید کمک می کند.

وی در ادامه گفت: محور دیگر این طرح، تامین نقدینگی است. همانطور که می دانید اواخر سال گذشته خودروسازان نیمی از تسهیلات ۱۰ هزار میلیارد تومانی مصوب شده از سوی شورای پول و اعتبار را دریافت کرده و بین قطعه‌سازان تقسیم شد، اکنون پنج هزار میلیارد تومان آن باقی‌مانده که باید فورا پرداخت شود. همچنین تسهیلات جدید دیگری هم در این طرح برای خودرو سازان و قطعه سازان در نظر گرفته شده تا جهش تولید را با این افزایش نرخ نهاده های تولید، سریعا محقق کنند.

محبی نژاد در خاتمه خاطر نشان کرد: محور سوم تامین زیرساخت برای افزایش تولید، تامین ارز و مواد اولیه کافی برای صنعت خودرو است و با این 4 محور شاهد جهش تولید خواهیم بود. البته ما هم معتقدیم که جهش تولید به صورت دستوری نمی تواند اتفاق بیفتد و باید امکانات و زیرساخت آن مهیا شود تا جهش صورت گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =