میثم رادپور، مدرس دانشگاه و کارشناس بازارهای مالی

مدرس دانشگاه و کارشناس بازارهای مالی گفت: یکی از محرک های جدی بازار طلا قیمت انس جهانی است و در حال حاضر وضعیت اقتصادی، پولی و مالی دنیا وضعیت نرمالی ندارد، بعد از بحران کرونا تعداد زیادی از بانک های مطرح دنیا پول های زیادی را منتشر کرده اند و نظام پولی و مالی دنیا شکننده شده است.

میثم رادپور، مدرس دانشگاه و کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با خبرنگار ایراسین در مورد تاثیر انس جهانی در نوسانات بازار طلا گفت: یکی از محرک های جدی بازار طلا قیمت انس جهانی است و در حال حاضر وضعیت اقتصادی، پولی و مالی دنیا وضعیت نرمالی ندارد، بعد از بحران کرونا تعداد زیادی از بانک های مطرح دنیا پول های زیادی را منتشر کرده اند و نظام پولی و مالی دنیا شکننده شده است.

این کارشناس بازارهای مالی در ادامه افزود: به عنوان مثال در دوهفته منتهی به 30 نوامبر در آمریکا فقط حجم پول  (M1) 14 درصد رشد کرده است. چیزی که ما در ایران هیچگاه شاهد آن نبوده ایم یا رشد نقدینگی در این کشور در سال جاری، تقریبا چیزی برابر رشد نقدینگی در ایران بوده است یعنی نقدینگی (2M) که برابر است با مجموع حجم پول (1M) و شبه پول(T) به 25 درصد رسیده است. لذا من اعتقاد دارم در دوره ای هستیم که قیمت کالاهای اساسی، فلزات و فلزات گرانبها به شدت رشد می کند و انس طلا، آینده به شدت روشنی دارد و قیمت طلا در ایران از این بابت رشد خواهد داشت و روند صعودی آن ادامه پیدا می کند و این روند صعودی بلند مدت خواهد بود و به این زودی ها متوقف نخواهد شد.

رادپور در مورد تاثیر آینده بازار جهانی گروه فلزات و فلزات گرانبها گفت: در تمام اقتصادهای بزرگ دنیا نرخ بهره واقعی منفی شده است. در حال حاضر اگر کسی در تمام نواحی مطرح دنیا مثل ایالات متحده، ناحیه یورو، ژاپن، انگلیس و... اوراق قرضه دولتی بخرد، نرح بازده آن تورم را جواب نمی دهد و این نرخ منفی شده است. لذا وقتی کلاس های دارایی باهم در حال رقابت هستند و اوراق قرضه بازده پایینی دارد؛ رقبای آن رشد پیدا می کنند. یکی از رقبای جدی اوراق قرضه و پول های ملی، طلا است که شاید مهمترین رقیب آن هم محسوب می شود. بنابراین من فکر می کنم این محیط زمینه افزایش قیمت کالاهای اساسی به خصوص گروه فلزات و فلزات گران بها را فراهم می کند. علت هم آن است که رقبای طلا یعنی پول و اوراق قرضه به شدت ضعیف شده اند. مثلا اوراق قرضه 10 ساله خزانه آمریکا 9 دهم درصد بازده دارد یعنی حتی به یک درصد هم نمی رسد و در این محیط رقبای آن فرصت رشد جدی پیدا کرده اند و ما هیچگاه در دنیا شاهد چنین وضعیتی نبوده ایم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =