میثم رادپور، مدرس دانشگاه و کارشناس بازارهای مالی

مدرس دانشگاه و کارشناس بازارهای مالی گفت: بازار بعد از انتخابات آمریکا یک مکث و توقفی داشته است، زیرا یک افقی روشن شده مبنی براینکه احتمالا مذاکره ای صورت می گیرد ولی اگر در ماه های آینده اتفاقی نیفتد؛ بازار رویه سابق را در پیش خواهد گرفت.

میثم رادپور، مدرس دانشگاه و کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با خبرنگار ایراسین درباره نوسانات قیمت ارز در چند ماه اخیر گفت: در مورد قیمت ارز و دلار باید بگویم بازار بعد از انتخابات آمریکا و انتخاب بایدن یک مکث و توقفی داشته است زیرا یک افقی روشن شده مبنی براینکه احتمالا مذاکره ای صورت می گیرد و فروش نفت ما به میزان سابق بر می گردد. ولی اگر در ماه های آینده شاهد این باشیم که اتفاقی نیفتد؛ بازار رویه سابق را در پیش خواهد گرفت.

این کارشناس بازارهای مالی افزود: ما در دوره ای هستیم که نه ذخایر ارزی گذشته را داریم و نه روی بازار ارزمان می توانیم کنترل داشته باشیم. بنابراین شاهد آن رژیم سابق «ثبیت جهش» نخواهیم بود و انتظار داریم حداقل، قیمت بر اساس تورم جابجا شود. اینکه تورم چقدر باشد شدیداً به میزان کسری بودجه دولت بر می گردد و اگر دولت نتواند کسری خود را از طریق فروش نفت جبران کند؛ فشارهای تورمی باعث جابجایی بازار ارز می شود.

رادپور در مورد تاثیر آینده مذاکرات تصریح کرد: بازار بر اساس انتشار اخبار انتظارات خودش را تعدیل می کند. مثلا خبر پیروزی بایدن یک افقی روشن کرده است که شاید مذاکره ای صورت بگیرد و به تبع آن درآمد ارزی بیشتری، از فروش نفت حاصل شود. لذا حرف من این است بازار تعدیل شده چون شانس اینکه مذاکره ای صورت بگیرد بیشتر شده است. لذا بازار یک توقعی دارد که یک نتیجه ای ببیند ولی اگر انتظارات بازار پاسخ داده نشود و بازار از آینده مذاکرات نا امید شود رویه سابق دوباره باز خواهد گشت. البته در مورد تورم این را هم باید اضافه کنم که به دلیل حجم زیاد یارانه ها در کشور ما شاید تنها، شاخص های مصرف کننده منعکس کننده تورم نباشد و معیار بهتر تغییرات رشد نقدینگی است. لذا اگر رویه سابق در پیش گرفته شود با رشد نقدینگی و تورم بالا مواجه خواهیم شد.

این کارشناس بازار ارز در پاسخ به احتمال کاهش نرخ ارز در صورت وقوع مذاکرات گفت: اگر دستاوردی از مذاکرات آینده نصیب کشورمان شود قیمت ارز می تواند تعدیل شود اما کاهش چشمگیر بعید است اتفاق بیفتد زیرا حجم نقدینگی ما خیلی رشد پیدا کرده است و آثار تورمی آن در کالا و خدمات انباشته شده است. البته بله اگر یک رویکرد انقلابی نسبت به روابط ایران با خارج از کشور صورت بگیرد به صورتی که تمام مشکلات خارجی ما طی چندسال آینده حل شود، خود به خود فضا آرام می شود و انتظارات تورمی کاهش پیدا می کند. اما اگر مذاکراتی در حد انتظار فعلی صورت گیرد هم معنای آن نیست که بازار ارز کاهش جدی قیمت را تجربه می کند. فقط دولت با فروش جهانی نفت درآمدهای ارزی بیشتری پیدا می کند و کسری بودجه کاهش می یابد و ما از تورم های 40 درصد فاصله می گیریم و به تورم های 10 تا 15 درصد می رسیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =