علیرضا کلاهی صمدی

عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: برای توسعه میدان عمل بخش خصوصی در بخش معادن باید حمایت ها و مشوق های دولتی در کنار سیگنال های مثبت اقتصادی قرار بگیرد، به گونه ای که توسعه منطقی زنجیره ارزش را افزایش دهد.

علیرضا کلاهی صمدی عضو اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرنگار ایراسین درباره افزایش تولید مس در سال جاری گفت: این افزایش تولید ناشی از سرمایه گذاری شرکت ملی مس ایران است و جای تقدیر هم دارد، اما حرف من این است که با توجه به شرکت های بزرگی که در ایران داریم؛ چرا فقط به منابع ایران اکتفا می کنیم و از منابع کشورهای همسایه مثل افغانستان، پاکستان و... استفاده نمی شود. وقتی این همه اعتبار، سرمایه و امکانات ملی در شرکت های بزرگ ما وجود دارد باید از منابع خارجی کمال استفاده را بکنیم و این فقط در حوزه فلزات هم نیست.

کلاهی صمدی در ادامه افزود: البته بخش خصوصی هم تا حدی در زمینه افزایش تولید در صنعت مس ورود کرده است و شاهد رشد معدن های کوچک تر و متوسط هم هستیم ولی این باید توسعه بیشتری پیدا کند. در مورد خیلی از فلزات، بخش خصوصی ما هنوز خیلی کوچک و پیش پا افتاده عمل می کند. باید به این موضوع توجه بیشتری بشود و میدان عمل بزرگتر و پیشرفته تری در این زمینه صورت بگیرد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران به حمایت از بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: برای توسعه میدان عمل بخش خصوصی در بخش معدن باید حمایت ها و مشوق های دولتی در کنار سیگنال های مثبت اقتصادی قرار بگیرد. ما مخالف مستقیم دولت در خیلی از موارد هستیم و حرفمان این است که باید مشوق ها به گونه ای باشد که توسعه منطقی زنجیره ارزش افزایش پیدا کند. چرا که بخش خصوصی که در ابتدا به حوزه معادن ورود پیدا کرده است واقعا بخش توانمند صنعت ما نبوده و حتی محلی هایی بوده اند که به واسطه شغلشان در منطقه ای تردد داشتند و معادن را شناسایی کرده و آنها را ثبت کردند. اما توان دانشی و مالی برای توسعه معادنشان را ندارند. 

شایان ذکر است تولید کاتد مس در دوره هشت ماهه امسال نسبت به دوره مشابه پارسال ۷.۱ درصد افزایش را ثبت کرد و به رقم ۱۸۸.۹ هزار تن رسید. همچنین آمارهای مقدماتی وزارت صنعت، معدن وتجارت گویای آن است که در هشت ماهه ابتدایی سال گذشته ۱۷۶.۳ هزار تن کاتدمس تولید شده بود. همچنین میزان کنسانتره مس تولید شده در هشت ماهه امسال برابر با ۸۰۴ هزار و ۴۸۰ تن ثبت شد که نسبت به دوره مشابه پارسال یک درصد افزایش را نشان می دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =