رضا شهرستانی 1

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: با توجه به جهش قیمت ها در بازار جهانی فولاد می توانستیم به خوبی از این فرصت استفاده کنیم و مازاد تولیدی خودمان در صنعت فولاد را صادر کنیم، اما این اتفاق به دلیل محدودیت های شیوه نامه صورت نگرفته است.

سیدرضا شهرستانی عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در گفتگو با خبرنگار ایراسین و با توجه به افزایش 20 تا 40 دلاری قیمت‌ها در بازار جهانی فولاد گفت: به فرموده حضرت علی (ع) فرصت ها مثل ابرهایی از بالای سر ما می گذرند و اگر استفاده نکنیم می گذرند و باید منتظر بعدی بمانیم. لذا با توجه به اتفاقی که در زمینه افزایش قیمت ها در بازار جهانی فولاد افتاده، می توانستیم به خوبی از آن استفاده کنیم و مازاد تولیداتی که داریم را صادر کنیم. زیرا به خاطر کرونا و تورم در بخش مصرف داخلی ما هیچ افزایشی نسبت به سال قبل نداشته ایم، اما این اتفاق در صادرات ما نیفتاده است.

وی در ادامه افزود: متاسفانه با وجود اینکه بارها اعلام شد این شیوه نامه مشکل دارد و برای اجرای آن مهلتی بدهند، چون برای تنظیم آن هیچ نظری از انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نخواسته بودند؛ اما این اتفاق نیفتاد. البته با اعتراضاتی که شد دو جلسه با حضور آقای نهاوندیان معاونت اقتصادی دولت برگزار شد و ایشان هم کاملا متوجه اشکالات این شیوه نامه شدند ولی وزارت صمت این شیوه نامه را اجرایی کرده و حتی یک مقدار هم جلوتر از این شیوه نامه گام برداشته است.

شهرستانی ضمن ارائه این توضیحات در ادامه گفت: در شیوه نامه گفته شده با تامین نیازهای داخلی، برنامه ریزی برای صادرات صورت بگیرد در صورتی که در ابلاغیه وزارت صمت که به تمامی شرکت ها زده شده گفته شده باید کلیه تولیدات در بورس عرضه شود و این یعنی جلوگیری از صادرات و من شنیده ام خیلی از شرکت ها منتظرند تا ببینند ابلاغیه یا بخشنامه جدیدی از سوی وزارت صمت دوباره اعلام خواهد شد و یا خیر و مستاصل مانده اند و کسی نتوانسته است در این مدت اقدامی بکند یا حتی اعلامی برای فروش صادراتی انجام دهد.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: موضوع دیگر بحث اعلام قیمت گذاری توسط مجلس و دولت بود که اعلام کردند قیمت ها را  30 درصد کاهش می دهند یا میلگرد را به زیر 10 هزار تومان می رسانند. این حرف ها یک پالسی به مصرف کنندگان داده تا صبر کنند تا این اتفاق بیفتد. از طرفی در زمینه قیمت دلار هم با توجه به انتخابات آمریکا، مصرف کننده ها منتظر کاهش قیمت دلار هستند در صورتی که قیمت دلار ثابت مانده است. لذا مجموع این اتفاقات باعث شده در داخل رکود ایجاد شود و از طرف دیگر جلو مجوزهای صادراتی هم گرفته شده است. در صورتی که در تولید ما از 28 میلیون تن پارسال به بالای 31 میلیون تن هم خواهد رسید.

شهرستانی در خاتمه افزود: نسبت به تولید سال قبل باید صادرات ما حداقل 3 میلیون تن بیشتر باشد اما می بینیم 20 درصد کاهش صادرات داشته ایم و اگر همین روند ادامه پیدا کند حتی ممکن است در سال جهش تولید شاهد کاهش تولید باشیم. در صورتی که تنها صنعتی که سال به سال رشد کرده و با وجود مشکلات فراوان، تورم، تحریم ها و... توسعه پیدا کرده است؛ صنعت فولاد بوده و درست نیست که با خودزنی به آن لطمه بزنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =