معدن

معاون پیشین سازمان زمین شناسی در حوزه اکتشاف درخصوص تربیت نیروهای متخصص در حوزه زمین شناسی گفت: تغییر و بازنگری در روشهای آموزشی دانشگاههای رشته معدن باید در دستور کار قرار گیرد تا بتوانیم نیروهای متخصص وکارآزموده ای را در دانشگاهها پرورش دهیم.

بهروز برنا در گفت‌وگو با ایراسین با بیان این مطلب در ادامه افزود: معادن و صنایع وابسته به آن بعد از انقلاب اسلامی توسط ایرانی ها اداره شده و زنجیره ارزش برای آنها شکل گرفته است. البته ممکن است در برخی موارد همچون تکنولوژی برخی کارخانه ها یا فرآوری یکسری مشکلات وجود داشته و از خارج کشور تامین شده باشد که البته این اقدام نیز منجر به بالارفتن تجارب فعالان در عرصه معدن و صنعت کشور شده است.

به گفته وی، یکی از مشکلات برای پرورش نیروهای متخصص در حوزه معدن، روش‌هایی است که امروز در دانشگاه‌ها استفاده می‌شود که باید مورد بازنگری قرار گیرند.

وی ادامه داد: باید آموزش در دانشگاه به گونه ای باشد که دانشجویان امکان آشنایی با فیلد معدنی را از نزدیک داشته باشند. زیرا بسیاری از دانشجویان معدن زمانی که فارغ التحصیل می‌شوند نه معدنی را از نزدیک دیده اند و نه با آن آشنایی دارند؛ بنابراین لازم است تا استادان رشته های معدن و زمین شناسی شرایط را به گونه ای فراهم کنند که دانشجو در محیط معدن قرار گیرد و به صورت عملیاتی آموزش ببیند.

وی افزود: آموزش در دانشگاه‌ها باید بیشتر حالت تکنیکی و عملیاتی داشته باشد و به آموزش تئوری بسنده نشود.

به گفته معاون پیشین سازمان زمین شناسی، یکی از نیازهای مهم امروز ما در ایران تلاش برای رشد شرکت‌های دانش بنیان است تا با کمک آنها بتوانیم در جهت فعالیت‌های معدنی مدرن گام برداریم. از سوی دیگر نیاز به تجهیزات مدرن اکتشافی و تکنولوژی های روز دنیا نیز جهت حرکت به سمت اکتشافات عمقی از دیگر مواردی است که باید مد نظر قرار گیرد. زیرا اکتشافات عمیق نیازمند تجهیزات مدرن بوده و لازم است تا برنامه ریزی برای این موضوع انجام شود.

برنا ادامه داد: البته زمانی که بنده در سازمان زمین شناسی فعالیت داشتیم و وظیفه مان این بود که به بررسی نقاط مختلف کشور پرداخته و ذخایر معدنی کشور را افزایش دهیم تعلیم و رشد پیدا کردیم؛ به این ترتیب نسل اول و دوم تجربه زیادی کسب کرد و آن را به نیروهای متخصص ایرانی انتقال داد. در ادامه مسیر نیز افرادی که از کارشناسان قدیمی زمین شناسی و معدن آموزش دیدند، زمانی که وارد کار شدند به پیشرفت در فعالیت‌های معدنی شان منجر شد.

وی معتقد است، باید با کمک دانشگاه‌ها این مشکلات برطرف شود. البته اکنون نیروهای خوبی در کشور فعالیت دارند که می‌توانند آینده‌سازان رشته معدن در کشور و در نهایت باعث توسعه این بخش در ایران شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =