طاهری

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اهمیت رونق در صنایع پایین دستی گفت: توجه به رونق صنایع پایین دستی یکی از سیاست‌های اقتصادی قابل اعتمادی است که می‌تواند کشورمان را از معضل خام فروشی نجات بخشد.

مصطفی طاهری در گفتگو با ایراسین گفت: خوشبختانه از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا امروز در توسعه و ایجاد صنایع بالادستی مثل فولادسازی و پتروشیمی‌ یا موارد مشابه دستاوردهای بزرگی در کارنامه داریم که لازم است با برنامه‌ریزی استفاده بهینه را جهت توسعه اقتصادی کشورمان داشته باشیم.

طاهری در ادامه افزود: توسعه صنایع بالادستی اگرچه منجر به افزایش تولید در این بخش‌ها که عمدتا مواد اولیه مورد نیاز صنایع پایین دستی هستند خواهد شد، اما افزایش بدون برنامه تولید مواد اولیه در این بخش و نبود تقاضای صنایع پایین دستی امتیازی نیست که از آن به عنوان دستاورد یاد کنیم؛ چون ارزش افزوده قابل توجهی به دست نیاورده‌ایم.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن تاکید کرد: برهمین اساس مقام معظم رهبری با دیدی وسیع نسبت به اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تاکید فرمودند تا با استفاده از این شیوه به نوعی زمینه تبدیل مواد اولیه تولید شده در صنایع مادر کشورمان در صنایع پایین دستی فراهم شود و ارزش افزوده بالاتری به دست آوریم.

به گفته وی این درحالی است که متاسفانه سوء مدیریت‌ها یا مدیریت جزیره‌ای و عدم نظارت دقیق از سوی نهادهای مربوطه در صنایع پایین دستی مشکلاتی ایجاد کرده که می‌بینیم صنایع بالادستی علی‌رغم توسعه مناسب و حجم گسترده تولید ناخودآگاه به سمت خام فروشی هدایت شده‌اند.

نماینده مردم زنجان و طارم همچنین افزود: صدور دستورالعم‌های مقطعی، تعیین قیمت‌های دستوری و همچنین عدم ارتباط میان تصمیم‌گیری‌های انجام شده همه و همه مسیری بود که به موضوع خام فروشی دامن زده و صادرات محصولات یا همان مواد اولیه تولیدی را بی‌دردسرتر و سودآورتر می‌کرد.

طاهری معتقد است البته نباید در این میان تخلف‌ها را نادیده گرفت که بازهم ناشی از همان عدم نظارت‌ها است اما واقعیت امر رشد نا متوازن است که بلای جان دوری از موضوع خام فروشی شده است و درصورتی که بتوانیم صنایع پایین دستی‌ها را رونق دهیم بدون تردید موضوع خام فروشی از بین خواهد رفت.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه به خبرنگار ایراسین گفت: شاهد مثال واقعی خام فروشی را می‌توان در نوسان‌های اخیر در بازار فولاد کاملا مشاهده کرد چون دقیقا زمانی که تمام آمارها نشان از  رشد قابل توجهی در این زمینه داشت دیدیم بازهم بسیاری از تولیدکنندگان صنایع پایین دستی امکان تامین مواد اولیه مورد نیاز را نداشتند.

به گفته وی بررسی‌های نمایندگان مجلس نشان داد بعضا شرکت‌هایی با استفاده از رانت فولاد عرضه شده را خریداری کرده و انبار می‌کردند و با قیمت‌های بالاتر به متقاضیان صنایع پایین دستی تحویل می‌دادند یا اینکه برای فولادسازی‌های کوچک و خصوصی بجای عرضه محصولات در بورس محصولات را در حاشیه بازار عرضه می‌کردند.

طاهری با اشاره به سهم صنایع کوچک و متوسط در اقتصاد ایران تصریح کرد: آمارها نشان می‌دهد که بیش از 80 درصد از تولید و صنعت کشورمان مربوط به صنایع کوچک و متوسط است که عملا اگر این صنایع دسترسی مناسب به مواد اولیه به صورت منظم و مناسب داشته باشند می‌توانند عامل قابل قبلی در کاهش خام فروشی در صنایع بالادستی مثل فولاد و پتروشیمی‌ها باشند.

نماینده مردم زنجان و طارم تاکید کرد: کمیسیون صنایع و معادن مجلس با درنظر گرفتن این مهم با استفاده از حوزه اختیارات خود در تلاش است که به نوعی زمینه رونق صنایع پایین دستی را مهیا کند تا با استفاده از انعطاف‌پذیری و سرعت عمل این بخش از صنعت کشور ایستادگی در برابر کارشکنی‌های غرب نیز بهتر از قبل اجرایی شود.

این عضو کمیسیون صنایع تصریح کرد: توجه به رونق صنایع پایین دستی بدون تردید می‌تواند کلیدواژه کاهش خام فروشی باشد چون با رشد و توسعه صنایع پایین دستی تولیدات تکمیلی از مواد اولیه ایران با ارزش افزوده بالاتری در بازار داخل و خارج عرضه می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت‌های نمایندگان مجلس یازدهم در این زمینه به خبرنگار ما گفت: به عنوان مثال یکی از موارد مطرح شدن موضوع حذف مالیات صادرات محصولات نهایی از مواد اولیه ایرانی است به صورتی که مثلا صادرکننده خودرو یا لوازم خانگی مالیات نمی‌دهد اما اگر قرار باشد  ورق فولادی صادر شود مالک کالا ملزم به پرداخت مالیات است.

معادن و صنایع معدنی فرصتی برای جهش تولید

وی همچنین درباره جایگاه اقتصادی معادن و صنایع معدنی به خبرنگار ایراسین گفت: جدایی دلارهای نفتی از اقتصاد کشور نکته‌ای است که همه در این زمینه توافق داریم و بهترین گزینه برای کشورمان با توجه به پتانسیل‌های موجود استفاده از ظرفیت‌های معدنی و صنایع مرتبط است.

طاهری تاکید کرد: ایران از نظر پتانسیل‌های معدنی دارای جایگاه مناسبی در سراسر جهان است و موقعیت جغرافیایی کشورمان به نوعی فرصت طلایی در اختیارمان قرار داده تا با برنامه‌ریزی دقیق از این پتانسیل استفاده کنیم. چون علاوه بر راه‌های زمینی دسترسی به آبهای آزاد نکته‌ای است که اتفاقا در بخش معدن و صنایع معدنی می‌تواند اهمیت ویژه داشته باشد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه افزود: سرمایه‌گذاری در این بخش گسترده است و باید برای این بخش استراتژی منطقی، اصولی و مبتنی بر آمایش سرزمین ارایه کنیم تاجایی که شاهد توسعه معادن و صنایع معدنی همزمان برای ایجاد زنجیره تولید کامل باشیم.

به گفته وی اگرچه تاکنون سیاست‌گذاری‌های مناسبی هم انجام شده اما گسترده بودن نهادهای مرتبط با بخش‌یاد شده باعث شده تا گرفتاری‌های زیادی متوجه سرمایه‌گذاران بخصوص در بخش معدن به عنوان اولین حلقه زنجیره تولید صنایع معدنی باشد و در تلاشیم با اصلاح موانع و رایزنی‌های اصولی این مشکل را برای همیشه برطرف کنیم.

طاهری به خبرنگار ما گفت: به عنوان مثال سرمایه‌گذاران در بخش معدن امروز با مشکلات متعدد و عمده غیراز مشکلات اقتصادی مواجه هستند که همگی ریشه در تعدد نهادهای مرتبط و عدم هماهنگی میان دستگاه‌ها دارد و برای برطرف شدن این مشکل اراده‌ای ملی نیاز است و شاهد مثال زنده آن را هم می‌توان معدن طلای زنجان معرفی کرد.

وی تصریح کرد: درصورتی اراده‌ای ملی شکل بگیرد و بتوانیم موانع قانونی را از مقابل بخش معدن و صنایع معدنی برداریم بدون تردید در یک دوره میان مدت امکان جایگزینی دلارهای معدنی در اقتصاد کشورمان با دلارهای نفتی را خواهیم داشت، هرچند این بخش آنقدر متنوع است که اصولا محصولات نهایی می‌تواند جهش درآمد قابل توجهی در کشور ایجاد کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =