• ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۸
  • کد خبر: 9371
  • readingTime: ۲ دقیقه
معدن

یکی از دغدغه‌های امروز در کشور، تامین مواد اولیه برای صنایع معدنی است. این درحالیست که ایران از ظرفیت‌های معدنی بسیاری برخوردار است و می‌توان با کمک راه‌اندازی معادن راکد، زمینه را برای حل این مشکل فراهم کرد.

ایراسین- گفته می شود از عمده چالش‌های فعالان معدن مشکل تامین نقدینگی و همچنین عدم انجام اکتشافات تکمیلی و شناسایی ذخایر جدید است. از سوی دیگر نیز با توجه به کم شدن ذخایر عیار بالا در کشور، باید به سمت استفاده از مواد معدنی با عیار پایین برویم که برای فرآوری آنها در کشور با مشکلات فراوانی از جمله نداشتن تکنولوژی و همچنین عدم توانایی برای یافتن بازارهای هدف روبرو هستیم. چرا که نوع محصول تولید شده از مواد معدنی عیار پایین از یکسو و همچنین صنایعی که امکان استفاده از آن را دارند خاص بوده و باید شناسایی شوند.

حال با نگاهی بر عمده معادن موجود در کشور می بینیم که بخش عمده ای از آنها یعنی بیش از 98 درصد این معادن را معادن کوچک مقیاس تشکیل داده اند که 85درصد از اشتغال بخش معدن و همچنین بیش از 50درصد تولید توسط آنها صورت می‌گیرد.

یکی از اقدامات موفق صورت گرفته در کشور برای معادن را می توان طرح احیا و فعال سازی معادن کوچک مقیاس و متوسط دانست که دارای چند رکن اساسی بوده و شامل سرمایه گذار، سرمایه پذیر و انجمن های تخصصی است، البته نقش دولت در این طرح تسهیل کننده و کمک کننده است به طوری که فضا برای احیا و فعال سازی معادن راکد کوچک فراهم شود.

درواقع می توان گفت پایش این طرح با هدف برطرف کردن نواقص و اشکالات موجود به صورت مستمر انجام شده است و یکی از دستاوردهای آن را می توان ایجاد اشتغال در مناطق کمتر توسعه یافته دانست. از طرف دیگر، در این طرح نقش آفرینی متقابل بین معادن کوچک و بزرگ به وجود آمده است تا هردو طرف حمایت‌هایی از یکدیگر داشته باشند. در واقع اتصال معادن بزرگ به معادن کوچک با این هدف انجام شده تا معادن کوچک نیز بتوانند بخشی از نیاز معادن بزرگ به ماده معدنی را تامین و در مقابل با حضور صندوق بیمه سرمایه گذاری های فعالیت های معدنی، شرایط اعطای تسهیلات از محل اعتبار معادن بزرگ به معادن کوچک فراهم کنند.

البته در کنار این موضوع می توان به حضور شرکت های بزرگ معدن و صنایع معدنی همچون شرکت مس، شرکت های سنگ آهنی و همچنین شرکت‌های فولادساز همچون فولاد مبارکه اصفهان اشاره کرد که با حضور در این طرح، می توانند ضمن حمایت از معادن کوچک مقیاس، بخشی از نیاز خود را به مواد اولیه تامین کنند و در نهایت باعث بازگشت یکسری از معادن کوچک و متوسط مقیاس به چرخه تولید شوند.

در مجموع می‌توان گفت، راه اندازی معادن منجر به توسعه و آبادانی مناطقی خواهد شد؛ زیرا مناطقی که این معادن در آنها واقع شده اند به دلیل فاصله داشتن از شهرها، امکانات کمی در اختیار دارند، اما با ورود سرمایه گذاران معدنی به این بخشها، شرایط محیطی به میزان قابل توجهی تغییر خواهد کرد و حتی از مهاجرت بومیان منطقه به دیگر شهرها نیز جلوگیری می کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =