فرزین آقا بزرگی

یک کارشناس ارشد بازار سرمایه و مسائل اقتصادی گفت: اغلب شرکت های فولادی و معدنی جز شرکت های پرطرفدار در بازار سرمایه هستند و علت آن افزایش فزاینده ضریب نقدشوندگی این اوراق است، زیرا یکی از ریسک ها و نگرانی های جدی این روزهای بازار سرمایه به دلیل نوسانات در تصمیمات اقتصادی، ضریب نقدشوندگی است.

فرزین آقا بزرگی کارشناس ارشد بازار سرمایه و مسائل اقتصادی در گفتگو با ایراسین در مورد جهش ارزش سهام گروه معدنی و فلزی در هفته گذشته گفت: در هفته های گذشته با توجه به پیشنهاد نرخ گذاری محصولات فرآورده های فولادی و تغییر ضریب از 95 درصد فوب خلیج فارس به 80 درصد قیمت منطقه CIS، تاثیرات احتمالی این پیشنهاد خودش را در بازار سرمایه نشان داد، اما بعد از برطرف شدن برخی از شبهات و کاهش نگرانی از اجرای شیوه نامه دولت در زمینه فولاد، بخشی از آن افت نسبی گروه فولاد جبران شد. نکته دوم در مورد افزایش ارزش سهام این گروه ها این است که اغلب شرکت های فولادی و معدنی جز شرکت های پرطرفدار در بازار سرمایه هستند و علت آن افزایش فزاینده ضریب نقدشوندگی این اوراق است. زیرا یکی از ریسک ها و نگرانی های جدی این روزهای بازار سرمایه به دلیل نوسانات در تصمیمات اقتصادی، ضریب نقدشوندگی است.

آقا بزرگی در ادامه افزود: در کنار این دو عامل، تثبیت نرخ ارز و کاهش دامنه نوسان نرخ ارز هم تا حدودی فرآیند نرخ گذاری محصولات و فرآورده های فولادی را چه در بورس کالا و چه در فروش خارج از بورس، التیام بخشیده است و علاوه بر آن در کنار این 3 عامل، بحث جو عمومی بازار مبنی بر مرتفع شدن هیجان اصلاح قیمت که ظرف دو سه ماه گذشته انجام شده بود نیز کاسته شده و این هم بی تاثیر نبوده است. زیرا به دلیل حجم معاملات بالا، این گروه همیشه جز اولویت های مد نظر فعالان بازار بوده است و در مجموع به نظر من این موارد دلایل اقبال بازار در هفته گذشته و روزهای اخیر به این صنایع است.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه در مورد افزایش قیمت های جهانی کامودیتی‌ها هم گفت: حتما افزایش قیمت جهانی کامودیتی‌ها هم بی تاثیر نبوده است اما همانطور که می دانید افزایش قیمت کامودیتی‌ها یک وزن کمتری نسبت به نرخ ارز و نحوه محاسبه نرخ فروش محصولات دارد. لذا نرخ ارز، ضریب اثرگذاری بیشتری دارد. ضمن اینکه با حذف ارز 4200 تومانی این شبهه تقویت شده که دولت در بودجه 1400 با یک کسری 300 هزارمیلیارد تومان مواجه است و این نشان دهنده یک تورم در سال 1400 است. این تورم قاعدتاً باعث افزایش ترنور مالی در اغلب شرکت ها و ظهور و نمود پیدا کردن آثار تورم در سال 1400 است. لذا به واسطه گردش مالی شرکت ها پیش بینی می شود که قدرمطلق سود شرکت ها هم به همین تناسب افزایش پیدا کند و در نتیجه شرکت هایی که با گردش مالی بالاتری مثل گروه خودرو، گروه پتروشیمی، فولاد، کانی و... که در بورس حضور دارند؛ قاعدتاً قدر مطلق سودشان هم بالاتر خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =