جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: گشایش هایی برای بخش خصوصی و موانع تولید در لایحه بودجه دیده نشده است، زیرا بودجه در واقع سیاست های دولت در طول یکسال را نشان می دهد و صرفاً عدد و رقم نیست و جهت گیری های دولت را مشخص می کند و ما نمی بینیم که در این لایحه کار خاصی صورت گرفته باشد و گره ها و موانع برطرف شده باشد.

دکتر جعفر قادری نماینده مجلس یازدهم در گفتگو با خبرنگار ایراسین درباره کلیات بودجه 1400 گفت: دولت بودجه خوبی تهیه نکرده و به نظرم لایحه مناسبی به مجلس ارائه نداده است. در این لایحه ما بیشترین رشد را در بودجه عمومی دولت در طول سال های گذشته شاهد هستیم و بودجه در این بخش بیش از 47 درصد رشد داشته است. این هزینه ها از حدود 571 هزار میلیارد تومان سال 99 به حدود 841 هزار میلیارد تومان رسیده است. همچنین سهم مالیات ها در این بودجه سهم پایینی است و فقط 29 درصد بودجه عمومی یعنی حدود 250 هزار میلیارد تومان برای آن پیش بینی شده است و این سهم قابل قبولی نیست.

نماینده مردم شیراز در مجلس یازدهم در ادامه گفت: فرضیات پیش بینی شده در لایحه بودجه فرضیات درستی نیست. پیش بینی شده روزانه بین 1 تا 1.5 میلیون بشکه صادرات نفت داشته باشیم در صورتی که در شرایط تحریمی هستیم و امکان تحقق آن به سختی وجود دارد. هرچند پیش بینی شده که اگر امکان فروش نفت وجود نداشته باشد؛ اوراق سلف نفتی فروخته شود. طرحی که قبلاً توسط مجلس رد شده و دلیلی برای آوردن مجدد آن وجود ندارد. موضوع دیگر بحث مشارکت دولت با بخش غیر دولتی در زمینه اجرای طرح های عمرانی است که در این لایحه نادیده گرفته شده است. همچنین سهم بودجه های عمرانی با عدد 104 هزار میلیارد تومان سهم بسیار پایینی است و دقیقاً بخش عمده ای از منابع بودجه از محل استقراض (مستقیم و غیرمستقیم) از بانک مرکزی تامین می شود که اینها موجب افزایش حجم نقدینگی و پایه پولی کشور می شود.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه خاطر نشان کرد: گشایش هایی برای بخش خصوصی و موانع تولید در لایحه بودجه دیده نشده است. زیرا بودجه در واقع یک برنامه ای است که سیاست های دولت در طول یکسال را نشان می دهد و صرفاً عدد و رقم نیست و جهت گیری های دولت را مشخص می کند و ما نمی بینیم که در این لایحه کار خاصی صورت گرفته باشد و گره ها و موانع برطرف شده باشد و حجم قالب توجهی از بودجه به هزینه ها جاری اختصاص پیدا کرده است. جدا از اینکه بعضی از برآوردها مثل یارانه نان هم غیر واقعی است. یارانه نان  22 هزارمیلیارد تومان دیده شده، در صورتی که اگر کار به همین روال ادامه داشته باشد؛ باید حداقل 36 تا 40 هزارمیلیارد تومان برای یارانه نان اختصاص داده شود.

این نماینده مجلس در خاتمه گفت: بحث حذف سه دهک بالای درآمدی از فهرست یارانه در لایحه پیش بینی شده است که بعید است خود این دولت اراده ای برای انجام این کار داشته باشد و در طول سال های گذشته هم این پیشنهادها به مجلس آمده و من فکر نمی کنم در این سال پایانی این کار توسط دولت صورت بگیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =