بهروز برنا

مشاور مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران "ایمپاسکو" در خصوص ورود معادن به بورس گفت: ورود معادن به بورس نشانه خوبی برای این بخش است. چراکه مردم نیز می‌توانند روی معادن سرمایه‌گذاری انجام دهند، البته باید توجه داشت که ورود معادن به بورس نیازمند بسترسازی مناسب است.

بهروز برنا در گفت وگو با ایراسین با بیان این مطلب در ادامه افزود: زمانی که سرمایه‌های موجود در کشور به سمت معادن و صنایع معدنی روانه شود، نتایج مثبتی به همراه خواهد داشت و ما می‌بینیم که بسیاری از کشورهای پیشرفته این اتفاق رخ داده است.

وی افزود: ورود معادن به بورس نیازمند یکسری بسترسازی از پیش ساخته شده است تا معادن توسط افراد کاربلد توسعه داده شوند. از طرف دیگر در وزارت صنعت، معدن وتجارت و دیگر ارگان‌ها نیز لازم است تا سیاست‌های یکسانی برای معادن در نظر گرفته شود. زیرا سیاستها جزیره ای ادامه فعالیت معادن را از موفقیت دور می‌کند. برای مثال زمانی که یک معدنکار فعالیت خود را روی یک محدوده معدنی آغاز می‌کند با نظرات متفاوت از سوی سازمان محیط زیست، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری مواجه می‌شود. از طرف دیگر مشکلات حاصل از رفتارهای معارضین محلی نیز در کنار این موارد سبب می‌شود تا مدیریت به درستی انجام نشده و سودآوری معدن نیز با مشکل روبرو شده و در نهایت سهامداران معدنی نیز متضرر شوند.

به گفته مشاور مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران "ایمپاسکو"، لازم است تا قبل از اینکه معادن را به صورت کلی وارد بورس کنند، یکسری از مسائل در نظر گرفته شود؛ به این شکل که معادنی مد نظر قرار گیرند که مشخصات فنی مناسبی را دارا هستند و نخبگان در بخش معدن روی هرکدام از جنبه های مختلف آن صحه گذاشته اند، به این ترتیب زمانی که معدن وارد بورس می‌شود ریسک کمتری خواهد داشت.

برنا ادامه داد: زمانی که تعداد زیادی از معادن را بدون در نظر گرفتن شرایط آنها وارد بورس کنیم و غافل از این باشیم که صاحبان آن از علم کافی در خصوص معدن خود برخوردار نبوده و نمی‌توانند برای محصولاتشان برنامه ریزی درست و قابل اعتمادی داشته باشند، در نتیجه ورودشان به بورس و فروش سهامشان به مردم عادی نمی‌تواند سودی به همراه داشته باشد و در نهایت مردم نسبت به سرمایه گذاری در بخش معدن مایوس خواهند شد.

به گفته وی، باید به گونه ای زمینه سازی برای ورود معادن به بورس فراهم شود که درابتدای کار با شکست مواجه نشوند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =