محسن زنگنه

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: در کلیات بودجه سال آینده نه تنها تغییرات خاصی نسبت به سال قبل ایجاد نشده، بلکه ایرادات بیشتر هم شده است، لذا من پیش بینی می کنم حتی تصویب کلیات لایحه ای در مجلس با چالش مواجه خواهد شود.

محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ایراسین درباره کلیات بودجه 1400 گفت: در کلیات بودجه سال آینده نه تنها تغییرات خاصی نسبت به بودجه سال قبل ایجاد نشده بلکه ایرادات بیشتر هم شده است. لذا با توجه تمام جلساتی که ما قبلاً با جناب آقای نوبخت و سازمان برنامه و بودجه داشته ایم و تعهداتی که دولت در زمینه اصول اصلاح ساختار بودجه به ما قول داده بود؛ من پیش بینی می کنم حتی تصویب کلیات لایحه ای در مجلس با چالش مواجه خواهد شود. اصلی ترین موارد اصلاح ساختار بودجه شفافیت در هزینه ها و منابع و واقعی شدن این منابع بود که عملا هیچکدام از اینها در لایحه پیشنهادی اتفاق نیفتاده است.

وی در ادامه افزود: از نظر من وابستگی بیش از حد بودجه به نفت هنوز در لایحه پیشنهادی دیده می شود، اگرچه گفته می شود وابستگی به نفت کم شده اما عملا هم در حوزه واگذاری دارایی های سرمایه ای و هم در باب استفاده از صندوق توسعه و هم بحث فروش اوراق، تقریباً سهم نفت یک سهم 40 تا 45 درصدی است. از آن طرف فروش نفتی که دولت در نظر گرفته است با توجه به وضعیت تحریم ها و اقتصاد دنیا دور از ذهن به نظر می رسد و میزان فروش 2.3 میلیون بشکه نفت ما را به سمت یک بودجه موهوم و غیرواقعی پیش می برد.

نماینده تربت حیدریه در مجلس یازدهم در ادامه خاطر نشان کرد: البته در زمینه تامین منابع، بخش مناسب بودجه سال آینده، 95 هزار میلیاردی است که از فروش سهام قرار است تامین شود. البته همین سهم هم کم است و ما انتظار داشتیم که باتوجه به دارایی های دولت به خصوص دارایی های غیرمولد آن این بخش سهم بیشتری از منابع دولت را به خودش اختصاص دهد. زیرا همین امسال تا همین جا تامین دارایی ها از طریق بورس به حدود 40 هزار میلیارد رسیده است؛ آن هم در این شرایط بد کرونایی و فکر می کنیم تا آخر سال به 60 هزار میلیارد هم برسد. لذا این عدد 95 هزار میلیارد فروش دارایی ها می توانست بیشتر باشد. ضمن اینکه خود این موضوع به جذب نقدینگی ها به سمت بازار سرمایه هم کمک می کند.

عضو کمیسیون ویژه جهش تولید در خاتمه به افزایش هزینه های دولت در بودجه 1400 هم پرداخت و گفت: متاسفانه ما در لایحه بودجه سال آینده شاهد افزایش هزینه های دولت هستیم و هزینه ها نسبت به سال های قبل به شدت افزایش پیدا کرده است. همچنین با وجود اینکه ناکارامدی تصمیمات دولت طی این سال ها مشخص شده باز هم این ناکارامدی در موضوعاتی مثل ارز ترجیحی و... در این بودجه وجود دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =