هوشنگ گودرزی، رييس سنديكاي صنعت آلومينيوم

رییس سندیکای صنعت آلومینیوم گفت: آینده آلومینیوم در دنیا بسیار روشن است و این فلز دومین فلز پرکاربرد دنیا است و در جاهایی که امکان دارد می تواند جایگزین فلزهای سنگین تری مثل آهن شود، لذا تمرکز ما به جز تامین بازار داخلی باید روی صادرات باشد.

هوشنگ گودرزی، رییس سندیکای صنعت آلومینیوم در گفتگو با خبرنگار ایراسین در مورد آینده صنعت آلومینیوم در جهان گفت: آینده آلومینیوم در دنیا بسیار روشن است و این فلز دومین فلز پرکاربرد دنیا است و در جاهایی که امکان دارد می تواند جایگزین فلزهای سنگین تری مثل آهن شود و طبیعی است که وقتی نیاز جهانی به این فلز وجود دارد سرانه مصرف آن هم رو به افزایش باشد. لذا توجه ما نباید تنها به تامین بازار داخلی باشد، بلکه باید توجه صنعتگرهای ما به صادرات باشد، زیرا این صنعت به انرژی بالایی نیاز دارد و باتوجه به اینکه ایران یکی از مراکز بزرگ انرژی دنیا است و در برخی موارد دومین و در بعضی جاها اولین کشور تولیدکننده انرژی در دنیا هستیم؛ طبیعتاً با انرژی ارزان تری که داریم می توانیم ارزش افزوده بیشتری در این صنعت ایجاد کنیم و میزان اشتغالی که در نتیجه تبدیل اکسید به آلومینا و آلومینا به شمش در کشورمان ایجاد می شود؛ می تواند اثر بسیار موثری در اقتصاد کشور داشته باشد.

رییس سندیکای صنعت آلومینیوم در ادامه به صادرات ایران به چین و کشورهای منطقه پرداخت و افزود: طبیعتاً در حال حاضر بزرگترین تولیدکننده و مصرف کننده این فلز در جهان چین است، همانطور که بیش از 63 درصد تولید دنیا در چین اتفاق می افتد در ایران هم محصولات آلومینیوم و مواد اولیه آن در درجه اول به چین صادر می شود و در مرتبه دوم به کشورهای همسایه صادر می شود.

گودرزی در ادامه به تاثیر تحریم ها روی صادرات آلومینیوم اشاره کرد و گفت: یکی از دلایل اصلی که ما در سایر بازارهای دنیا حضور نداریم، مشکلات ناشی از تحریم است. این مشکلات محدودیت هایی در نقل و انتقال پول ایجاد می کند، از طرفی برخی از کشورها هراس تجارت با ایران را دارند، زیرا می ترسند مورد سوال و تحریم قرار بگیرند، لذا بازار صادراتی ما به همین کشورهای همسایه محدود می شود.

وی در خاتمه گفت: یکی دیگر از مشکلاتی که کنار این صادرات ایجاد می شود این است که به علت تحریم ها ما شمش صادراتیمان را با نرخ پایین تری نسبت به قیمت دنیا عرضه می کنیم. لذا آنها شمش را از ما می خرند و با آن دست به تولید می زنند و قیمت محصولات تولیدی کشورهای همسایه ما مثل ترکیه باعث شده بعضی از بازارهای کشورهای همسایه را در بخش محصولات از دست بدهیم. مثلا در سیم و کابل، در پروفیل، ورق و... بازارهای عراق و افغانستان را که در گذشته در اختیار ایران بوده است از دست داده ایم و این کشورها تدریجاً به سمت ترکیه میل کرده اند. لذا باید روی این موضوع کار شود. برنامه های مناسبی هم در نظر گرفته شده که امیدواریم با استفاده از این برنامه ها و هماهنگی که بین صادرکنندگان مواد اولیه و صادرکنندگان محصولات آلومینیوم در داخل کشور به وجود می آید، این اختلاف قیمت ها کاهش پیدا کند و ما بازارهای همسایه را به صنعت خودمان برگردانیم.  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =