مالیات

درحالی که اخبار زیادی درباره حجم درآمدهای مالیاتی در بودجه سال آینده کشور منتشر می‌شود بسیاری از تولیدکنندگان که اکنون هم درگیر مشکلات مختلف اقتصادی به واسطه شیوع کرونا هستند معتقدند تنفس مالیاتی برای تولیدکنندگان واقعی الزامی است اگرنه تولید از پا خواهد نشست.

محمود تولایی عضو اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با ایراسین گفت: انتشار پیش‌نویس لایحه بودجه پیشنهادی دولت برای سال آینده درحالی منتشر شده که ارقام تعیین شده برای افزایش درآمدهای مالیاتی لرزه برتن تولیدکنندگان واقعی انداخته است. چون بسیاری از فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان یک سال گذشته به دلیل مشکلات اقتصادی و همه‌گیری کرونا درگیر چالش‌های جدی شده‌اند.

تولایی در ادامه تاکید کرد: اصناف و تولید کنندگان بنام به هیچ عنوان نگران پرداخت مالیات در شرایط عادی و منطقی نیستند اما زمانی که کارشکنی‌های آمریکا علیه اقتصاد ایران و البته همه‌گیری بیماری کرونا پایه اقتصادی و توان مالی بسیاری از آنها را متزلزل کرده است چطور انتظار داریم سال آینده بتوانند از عهده پرداخت مالیات‌های تعیین شده برآیند، این درحالی است که قطعا میزان حق بیمه و سایر هزینه‌های تولیدی آنها نیز افزوده می‌شود.

وی همچنین اظهار کرد: اینکه همه معتقدند حمایت‌های مختلف از تولید لازم است تا بتوانیم به شعار تعیین شده سال عمل کنیم تنها به منزله ارایه وام‌های کم بهره نیست و تولیدکنندگان در مجموعه‌های مختلف برای رونق تولید نیاز به حمایت‌ دارند.

این فعال اقتصادی معتقد است امروز تولیدکنندگان گرفتاری‌ بسیاری در ادارات و نهادهای مرتبط دولت مثل سازمان تامین‌اجتماعی، مالیات و نهادهایی از این دست دارند که علی‌رغم تمام دستورالعمل‌های صادر شده درباره بخشش‌های مختلف بازهم گرفتار سوء مدیریت‌ها و تعابیر فردی مدیران از قوانین شده‌اند.

رئیس اتاق بازرگانی کاشان با اشاره به این روند در کشور به خبرنگار ما گفت: گرفتاری‌های ایجاد شده در مقابل تولید کنندگان طی سنوات اخیر به گونه‌ای بوده که بسیاری را از تولید منصرف کرده و آنها را به سمت فعالیت‌های سفته بازی هدایت کرده است.

وی تاکید کرد: رونق حضور فعالان حرفه‌ای یا حتی خانگی در بخش‌هایی همچون طلا، ارز و خودرو یا مسکن شاهد مثالی از این روند است که صاحبان خرد و کلان سرمایه هیچ تمایلی برای ورود به عرصه تولید و کارآفرینی ندارند چون یقین پیدا کرده‌اند که تنها دستاورد این کار گرفتاری و سردرگمی در ادارات و نهایتا زیان اقتصادی است.

تولایی در ادامه افزود: امروزه بسیاری از صاحبان سرمایه بدون اینکه به فکر ورود به تولید باشند مستقیم سراغ مشاغل غیرمولدی می‌روند که تنها بتوانند سرمایه‌هایشان را حفظ کرده و منافع اقتصادی مناسبی برای خود دست و پا کنند فارغ از اینکه تولید می‌تواند اشتغال پایدار و اقتصاد پویا به ارمغان آورد نه سفته بازی.

به گفته این فعال اقتصادی یکی از دلایل عدم دستیابی به اهداف تعیین شده در برنامه‌های توسعه‌ای با سطوح قابل قبولی از موفقیت روبرو نمی‌شوند همین نکته است که صاحبان سرمایه به سمت تولید حرکت نمی‌کنند و خبری از رونق تولید نیست.

وی معتقد است آن گروه از تولیدکنندگان هم که اکنون در خط مقدم تولید علی‌رغم تمام مشکلات ایستاده‌اند علاقه آنها به کشور و حفظ اشتغال جوانان و متخصصان ایرانی است و در عین حال این گروه می‌گویند اصولا کار دیگری ندارند که انجام دهند.

این عضو اتاق بازرگانی ایران به خبرنگار ایراسین گفت: بسیاری از قوانین موجود، سیستم بانکی و موازی‌کاری نهادها به عنوان عوامل نگران کننده‌ای برای تولیدکنندگان معرف شده‌اند که گروهی را از سرمایه‌گذاری و کارآفرینی منصرف کرده است.

تولایی اظهار کرد: برای جلوگیری از تعطیلی تولید بهترین راهکار برای سال بعد این است که قوانین دست و پاگیر را برای تولیدکنندگان واقعی حذف کنیم و تنفس‌های اصولی و برنامه‌ریزی شده مالیاتی هم مدنظر قرار گیرد.

به گفته این فعال اقتصادی ارایه تسهیلات به شبه‌دولتی‌ها یا تولید کنندگان غیرمجاز باعث هدررفت منابع موجود در جامعه می‌شود و تنها دستاورد آن می‌تواند حذف تولیدکنندگان واقعی از بازار و گسترش واسطه‌گیری و ورود سرمایه به مشاغل غیر مولد است.

وی در پایان تاکید کرد: نباید قوانین مالیاتی سفت و سخت تنها به تولیدکنندگانی که با اصالت ایستادگی کرده‌اند و در راستای ایجاد ارزش افزوده برای اقتصاد ملی کشورمان در دوران جنگ اقتصادی فداکاری می‌کنند اعمال شود چون گروه‌هایی دیگری هستند که منافع اقتصادی بالا با استفاده از رانت‌هایی به دست می‌آورند بی‌آنکه وظیفه مالیاتی خود را به جامعه انجام دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =