لوازم خانگی

سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی با اشاره به آمارهای منتشر شده از افزایش تولید این صنعت از ابتدای سال تاکنون گفت: آمارهای رسمی نشان می‌دهد افزایش 28 درصدی تولید انواع لوازم خانگی در ایران منجر به تولید 3 میلیون دستگاه مختلف نسبت به پارسال شده است که ادامه این روند منوط به تامین مواد اولیه به صورت مستمر و با قیمت‌های مناسب است.

حمیدرضا غزنوی در گفتگو با ایراسین با اشاره به اهمیت دسترسی به مواد اولیه برای تولیدکنندگان انواع لوازم خانگی گفت: دو صنعت پروشیمی و صنایع فولادی نقش تعیین کننده در این بخش از تولید کشورمان دارند به همین دلیل دسترسی به این نوع از مواد اولیه در واقع تعیین کننده ادامه حیات اقتصادی تولیدکنندگان لوازم خانگی در ایران است.

غزنوی در ادامه افزود: صنایع لوازم خانگی یکی از پتانسیل‌های بالای کشورمان است که می‌توان با استفاده از بازارهای صادراتی منطقه ارزآوری قابل قبولی از آن به نفع اقتصاد کشور آنهم در شرایط کارشکنی‌های خصمانه آمریکا داشته باشیم که این رویکرد در صنعت دارای تنوع بسیار بالایی است و اتفاقا ایران توانمندی‌های بالایی در بازار کشورهایی مثل آسیای میانه، عراق، سوریه و افغانستان دارد.

سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی معتقد است ممنوعیت واردات لوازم خانگی، افزایش قیمت دلار و کاهش ورود اقلام قاچاق در این زمینه باعث شده تا فرصت قابل توجهی برای تولیدکنندگان داخلی در افزایش سهم بازارشان ایجاد شود و باید از آن استفاده بهینه داشته باشیم.

به گفته این متخصص صنعت لوازم خانگی در چنین شرایطی اگر واقعا مسئولان به دنبال صیانت از تولید داخلی هستند باید به‌گونه‌ای سیاست‌گذاری کنند تا مواد اولیه مورد نیاز تولید کنندگان لوازم خانگی که بیشتر مربوط به دو صنعت بزرگ فولاد و پتروشیمی است به‌سادگی، با قیمتی مناسب و مستمر در اختیارشان قرار گیرد.

وی سهم فولاد در صنعت لوازم خانگی را تعیین کننده اعلام کرد و به خبرنگار ایراسین گفت: دستیابی تولیدکنندگان لوازم خانگی به انواع ورق‌های فولادی و مقاطعی که مورد نیازشان است در واقع پایه اصلی توسعه کسب و کارشان شناخته می‌شود، چون بخش عمده‌ای از لوازم خانگی از پایه به صنعت فولاد وابسته هستند و هرچه دسترسی آنها به این ماده اولیه منطقی‌تر باشد افزایش تولید و کاهش قیمت به همراه دارد.

غزنوی در ادامه به خبرنگار ایراسین گفت: بررسی آمارهای تخصصی ارایه شده از سوی وزارت صمت نشان می‌دهد در نیمه ابتدای سال جاری علی‌رغم تمام مشکلات تولید به دلیل کاهش واردات لوازم خانگی و افزایش چشمگیر قیمت‌آنها سهم بازار تولیدات با کیفیت ایران افزایش داشته و تولید کارخانه‌ها هم در بسیاری از اقلام رشد قابل توجهی داشته است.

سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی همچنین تاکید کرد نکته قابل توجه در این دوره افزایش عمق داخلی‌سازی و کاهش وابستگی تولیدکنندگان به واردات مواد اولیه و قطعات منفصله است که اگر مسئولان به همین شیوه روند حمایت از تولیدکنندگان را ادامه دهند و دستیابی آنها به مواد اولیه مورد نیاز داخلی را هم تسهیل کنند جای تردید نیست که در آینده آسیب‌پذیری صنعت لوازم خانگی از کارشکنی‌های خارجی به حداقل خود می‌رسد.

به گفته غزنوی در دوره‌هایی همکاری‌های قابل توجه شرکت‌های ایرانی با شرکت‌های معتبر و بنام خارجی باعث شده تا فناوری‌های مورد نیاز در اختیار تولیدکنندگان قرار گرفته باشد و اکنون در بسیاری از لوازم خانگی مثل تلویزیون، یخچال، لباس‌شویی و اقلامی از این دست تولیدکنندگان ایرانی قدرت رقابت داشته باشند.

این مقام صنفی با تاکید براینکه هرچه بیشتر و مستمرتر انواع ورق‌های فولادی درکنار محصولات پتروشیمی در اختیار تولیدکنندگان ایرانی قرار گیرد ظرفیت تولید بالاتر خواهد رفت که این به معنی اشتغال‌پایدار و کاهش قیمت در بازار است، چون اکنون بسیاری از کارخانه‌ها به دلیل کمبود مواد اولیه بخصوص ورق‌های فولادی با 60 درصد ظرفیت مشغول به کار هستند.

به گفته وی گردش مالی این بازار نزدیک به 60 هزار میلیارد تومان است که اگر امکانات تولید مستمر و دسترسی به مواد اولیه برای کارخانه‌ها مهیا باشد قطعا صادرات می‌تواند ارزش افزوده بالاتری را به بازار لوازم خانگی و البته اقتصادکشورمان هدیه دهد.

سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی معتقد است رسیدن به عمق داخلی سازی بالا در بخش صنایع لوازم خانگی رسیدن به اهداف تعیین شده اقتصاد مقاومتی است به این صورت که با استفاده از مواد اولیه داخلی می‌توانیم کالایی تولید کنیم که در بازار کشور و البته بازارهای خارجی تقاضای مناسبی دارد و ارزش افزوده چندین برابری به ایران هدیه می‌دهد به‌جای اینکه مواد اولیه صنایع بالادستی را با قیمت‌های پایین صادر کنیم و با چندین برابر قیمت کالاهای نهایی وارد کشور کنیم.

غزنوی در پایان تاکید کرد: حرکت خوبی که از سال 97 با ممنوعیت واردات لوازم خانگی آغاز شده با تامین مستمر و مناسب مواد اولیه ازصنایع مادر بخصوص صنایع فولادی و پتروشیمی می‌تواند جهشی قابل توجه در صنعت لوازم خانگی ایران مهیا کند که حاصل آن اشتغال و ارز آوری است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =