علیرضا طلوع کارآفرین حوزه فناوری اطلاعات و تحول دیجیتال

یک کارآفرین حوزه فناوری اطلاعات و تحول دیجیتال گفت: ورود شرکتی مثل فولاد مبارکه به عرصه تحول دیجیتال دستاورد بزرگی برای این شرکت به دنبال دارد و می تواند روی دیگر صنایع نیز موثر باشد.

علیرضا طلوع، کارآفرین حوزه فناوری اطلاعات و تحول دیجیتال در گفتگو با خبرنگار ایراسین درباره ضرورت تحول دیجیتال در صنایع مختلف گفت: همانطور که می دانید در انقلاب صنعتی چهارم، یکی از بحث هایی که جهان آن را دنبال می کند؛ بحث تحول دیجیتال است. این نکته را باید در نظر گرفت که در تحول دیجیتال فقط تحولات فناوری صورت نمی گیرد بلکه محور، مشتری و فرهنگ سازمانی است. قبل از آن موضوعات تحول الکترونیکی مطرح بود و حوزه های فنی را معیار قرار داده بود و تمرکز بر مشتری و ساختار سازمانی وجود نداشت، در صورتی که این موضوع در تحول دیجیتال بسیار پر رنگ شده است.

این کارآفرین حوزه فناوری اطلاعات به فرآیندی که تحول دیجیتال می تواند در صنایع تولیدی ایجاد کند پرداخت و افزود: موضوع محوریت مشتری و فرهنگ سازمانی در شرکت های B2B به شدت مهم است و قطعاً تعامل با مصرف کنندگان و زنجیره تامین به خصوص در صنعت فولاد جایگاه ویژه ای در تحول دیجیتال دارد. همچنین نقش بلاکچین ها در این نوع صنایع پر رنگ تر خواهد بود و از زمانی که محصول تولید می شود تا انتهای زنجیره قابل مدیریت است و کل چرخه را می توان رصد کرد. در واقع تکنولوژی در عرصه شفاف سازی عرضه و تقاضا به کمک این صنایع می آید. همچنین مدیریت بهتر خط تولید با توجه به پیشرفت هایی که در رباتیک و هوش مصنوعی ایجاد شده است از موضوعاتی است که در این صنایع خیلی مطرح شده است و ورود شرکتی مثل فولاد مبارکه به این عرصه دستاورد بزرگی برای این شرکت به دنبال خواهد داشت و می تواند روی دیگر صنایع هم موثر باشد.

طلوع در ادامه به روند تاریخی تحول دیجیتال در اروپا اشاره کرد و گفت: کشورهای اروپایی در حوزه پیشرفت های تکنولوژیکی انقلاب چهارم بسیار پیشرو هستند و کشور آلما در این زمینه پرچم دار است. علت هم این است که با ورود اینترنت، کشورهای اروپایی وابستگی شدیدی به آمریکا پیدا کردند. لذا در انقلاب صنعتی چهارم به دنبال این هستند که این وابستگی را کم کنند و استقلال تکنولوژیکی پیدا کنند. این فرصت برای ایران هم وجود دارد که از بستر تکنولوژی و صنعت جدیدی که ایجاد می شود به سمت توسعه بومی پیش برود. به عنوان مثال درحوزه تلکام و استفاده از اینترنت 5G باید اکوسیستم آن را در داخل کشور بومی سازی شود و اینگونه نیست که شما تجهیزات را وارد کنید، نصب کنید و سیستم کار کند. باید این اکوسیستم را ایجاد کنید. در حوزه فولاد هم این اتفاق می تواند بیفتد و قابل مدیریت است.

وی در خاتمه خاطر نشان کرد: به هر حال تحول دیجیتال یک موضوع اجتناب ناپذیری است و درست مثل فراگیری استفاده از اینترنت است. در ابتدا شاید همه می گفتند اینترنت به چه کاری می آید ولی وقتی با کارکردهای آن در ابعاد مختلف آشنا شدند به اهمیت آن پی بردند. تحول دیجیتال هم به همین صورت است.

انتها/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =