سید مصطفی موسوی، نایب‌ رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق ایران

عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران گفت: امکان فعالیت صادراتی در بخش صنایع غیرتحریمی با برخی از کشورها مثل کشورهای آفریقایی یا کشورهای آسیای شرقی که رصد کردن آن توسط آمریکا سخت تر است وجود دارد و باید در این کشورها و کشورهای همسایه توسعه صادرات خرد غیر تحریمی پایه ریزی شود.

سید مصطفی موسوی، نایب‌ رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق ایران در گفتگو با خبرنگار ایراسین در مورد چشم انداز صادرات غیرنفتی گفت: در زمینه چشم انداز توسعه صادرات غیرنفتی باید بگویم به جز صنایع بزرگ که شامل صنایع تحریمی مثل فولادسازی ها است؛ ما می توانیم بخش عمده ای از برنامه ریزی توسعه را در بخش های غیر تحریمی پایه ریزی کنیم؛ از جمله صنایع مواد کشاورزی، مصنوعات پلاستیکی و شیشه ای و...که اکثر این صنایع خرد هستند.

موسوی در ادامه افزود: این تجارت های خرد در دنیا بسیار مهم است و اتفاقا سرپا بودن کشور ما در این شرایط از طریق همین تجارت های خرد در حال رقم خودن است؛ چون جزء موارد غیر تحریمی هستند و همچنان مسیر واردات ارز را برای ما باز نگه داشته است.

نایب‌ رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق ایران به تسهیل بخشنامه ای در صنایع خرد پرداخت و افزود: اگر تسهیل بخشنامه ای در زمینه صنایع خرد اتفاق بیفتد، صادرات این صنایع می تواند به کمک صنایع بزرگ بیاید و این خیلی می تواند به جهش صادراتی کشور کمک کند. چون بازار صنایع بزرگ به تنهایی برای توسعه صادرات کافی نیست و شما در دنیا هم می بینید که این شرکت های کوچک و متوسط (SME) هستند که باعث رونق صادرات کشورشان شده اند. در کشورهای امریکایی و در اروپا این را می بیند که در کنار شرکت های بزرگ و شاخص ساز، پایه اقتصادی کشورها بر صنایع خرد بنا شده است یا مثلاً شعار تولیدی کشور تایوان معروف است که «هرخانه یک کارخانه» و این در کشور ما به دلیل وجود منابع عظیم و به صرفه مواد اولیه و با توجه به اینکه ارزش صادراتی کالاهایمان پایین است و می تواند امکان رقابت پذیری با خیلی از کشورها را برای ما فراهم کند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: اگر دولت در این زمینه این تسهیل بخشنامه ای را انجام دهد این توسعه در چشم انداز کشور رقم خواهد خورد، البته به شرطی که وضعیت ارتباط و تعامل جهانی ما با توجه به تغییرات ریاست جمهوری در ایالات متحده آمریکا به سمت بهبود پیش برود و این حالت روانی منفی در جامعه و بازار صادراتی به سمت مثبت شدن و تغییر پیش برود.

عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران در خاتمه به کشورهای مقصد در زمینه توسعه صادرات خرد اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بیشتر کشورها با احتیاط با ایران کار می کنند، اما امکان فعالیت در بخش صنایع غیرتحریمی با برخی از کشورها مثل کشورهای آفریقایی که رصد کردن آن توسط آمریکا سخت تر است یا کشورهای آسیای شرقی مثل مالزی، اندونزی، ویتنام و... که در مسیر پیشرفت هستند و رشد اقتصادی آنها در این چند ساله حداقل از 6.5 پایین تر نیامده است، وجود دارد. لذا باید در این کشورها و کشورهای همسایه توسعه صادرات خرد غیر تحریمی پایه ریزی شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =