• ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۱
  • کد خبر: 9221
  • readingTime: ۲ دقیقه
بازار گواهی سپرده کالا باعث توسعه بازار فولاد می شود

با نگاهی بر قیمت شمش فولاد در نقاط مختلف جهان می‌بینیم نرخ این شمش فولادی با روند رو به رشد همراه شده است.

به گزارش ایراسین، بر اساس آخرین اطلاعات بدست آمده قیمت شمش فولاد در تاریخ ۷آذرماه امسال (27نوامبر) در CFR آسیا برابر با ۴۹۳دلار، CFRترکیه ۴۹۸دلار ، فوب دریای سیاه ۴۷۸دلار و قیمت شمش در چین ۴۹۲ دلار بوده است.

بررسی ها نشان می دهد یکی از دلایل رشد قیمتی شمش فولاد بالارفتن نرخ قراضه در ترکیه بوده و به عنوان یکی از عوامل محرک برای افزایش قیمت شمش به حساب می آید. نکته جالب اینجاست که شمش تولید شده درماه‌های دسامبر و ژانویه در منطقه CSI به بهای ۵۱۰دلار بر تن و در سطح ۴۸۰-۴۸۵ دلار برتن FOBدریای سیاه در حال معامله و در دسترس بودند، اما برخی از تولیدکنندگان قیمت‌های خود را تا ۵۰۰دلار برتن FOB افزایش دادند که خود منجر به تغییر در بازار خرید و فروش شمش فولاد شد.

لازم به ذکر است قیمت قراضه آهن در ترکیه ۳۵۱دلار بر هرتن در ترکیه بوده است.

قیمت میلگرد

در خصوص قیمت میلگرد نیز می توان گفت که در 7 آذرماه (27نوامبر) این محصول در بازارهای مختلف جهانی در حوزه خلیج فارس CPT برابر با 481دلار، در وارداتی جنوب شرق آسیا CFR برابر با 533 دلار ، صادراتی ترکیه FOB برابر 528دلار و صادراتی روسیه DAP نیز قیمت 420 دلار را تجربه کرده است.

با نگاهی بر این قیمتها نیز می بینیم که بازهم کشور ترکیه به عنوان یکی از تولیدکنندگان این محصول پایین دستی در صنعت فولاد قیمت میلگرد را در بازار داخلی و خارجی افزایش دادند و این موضوع مانند اتفاقی که برای شمش فولاد افتاد تنها ناشی از افزایش قیمت آهن قراضه به عنوان ماده اولیه و اصلی برای تولیدکنندگان میلگرد بوده است.

نگاهی بر قیمت قراضه

همانگونه که می دانید کشور ترکیه به عنوان یکی از واردکنندگان قراضه در جهان به شمار می آید. این در حالیست که قیمت وارداتی قراضه از امریکا در 27 نوامبر (7آذر) با رشد 15درصدی نسبت به یک هفته گذشته خود همراه شده و از 330دلار به 345دلار رسیده است. همچنین قراضه وارداتی در تاریخ 27نوامبر از اروپا به میزان 346دلار و قراضه وارداتی از حوزه بالتیک نیز 351دلار بوده است.

سخن آخر...

با توجه به روند روبه رشد بازار شمش فولاد در جهان، اما می بینیم که در ایران به دلیل کاهش تقاضا برای شمش قیمت این محصول فولادی روبه کاهش رفته است، از سوی دیگر با توجه به رکود موجود در کشور شروع فصل سرما باید دید که تکلیف تولید کنندگان شمش و محصولات پایین دستی فولاد همچون محصولاتی که در صنعت ساخت و ساز بکار میروند چه خواهد بود؟

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =