معدن

عضو کمیته معدن سازمان ملل متحد گفت: فعالسازی معادن راکد اقدام بسیار خوبی است، اما دولت باید شرایط کرونایی را برای اجرای بخشنامه های خود در نظر بگیرد.

محمد حسین بصیری در گفت وگو با ایراسین با بیان این مطلب افزود: باید به کسانی که محدوده را بلوکه کردند فشار آورده شود تا هرچه زودتر پهنه‌ها را آزاد و در نهایت فعال کنند. البته اصل این موضوع به دولت و شرکت‌های خصولتی باز می‌گردد که پهنه های بزرگ را در اختیار دارند و قسمت اعظمی از کشور، پهنه ها هستند که در اختیار این دو ارگان قرار دارد و قفل شده است.

وی ادامه داد: اینکه فرصت 2 تا 3ماهه برای راه اندازی معادن راکد داده شده اقدام بسیار خوبی است، حال اگر شامل افرادی که پهنه در اختیار دارند، نیز بشود، منجر به آزادشدن پهنه‌ها خواهد شد و به دست کسانی خواهد افتاد که اهل کار هستند؛ اما اگر تنها برای افراد بخش خصوصی باشد و تنها برای معادن کوچک مقیاس باشد، باز هم این تصمیم از سوی وزارت صمت می‌تواند انگیزه خوبی برای فعال کردن معادن ایجاد کند.

وی افزود: اما در عمل این ضرب العجل دادن ها در شرایط فعلی کار اشتباهی است؛ زیرا در حال حاضر که فرصت 3ماهه داده شده و تنها یک ماه از آن باقی مانده، برای شرکت‌ها و معادن کوچک آنهم در شرایطی که امکان خروج از شهرها به دلیل محدودیت‌های کرونایی وجود ندارد و کارها متوقف است، اینگونه اقدامات انقلابی نمی‌تواند اجرایی شود. در واقع مسئولان باید شرایط کرونایی موجود در کشور را نیز در زمان صدور بخشنامه ها در نظر بگیرند.

به گزارش ایراسین، به تازگی وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرده معادنی که در سطح کشور راکد و غیر فعال هستند، تا یک ماه دیگر فرصت دارند فعال شوند؛ در صورت غیرفعال بودن، مجوز شان باطل می‌شود. وی این موضوع را یکی از تصمیمات خوب اتخاذ و ابلاغ شده دانسته و گفته است که فرصت سه ماهه برای معدن داران جهت فعال سازی معادن در اختیارشان بوده است. لازم به ذکر است که از مدت یادشده تاکنون 2 ماه از مهلت تعیین شده، گذشته و همه افرادی که پروانه بهره‌برداری و یا مجوز اکتشاف گرفتند حداکثر تا یک ماه دیگر مهلت دارند تا اقدامات اجرایی لازم جهت فعال سازی معادن در اختیار را عملیاتی کنند.

گفتنی است، بازگشت معادن راکد به چرخه حیات، آنهم در شرایطی که صنایع کشور نیازمند مواد اولیه هستند، می‌تواند نقش موثری در حرکت چرخ‌های صنعتی کشور داشته باشد و زمینه را برای توسعه صنایع و تولید فراهم کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =