نجفی منش

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور با اشاره به اجرای سیاست‌های فولادی و کاهش نرخ ارز در بازار گفت: این دو اتفاق درصورتی که ادامه‌دار باشند قطعا در قیمت تمام شده خودرو اثرگذاری مناسبی خواهند داشت.

محمدرضا نجفی‌منش در گفتگو با ایراسین گفت: نرخ دلار و قیمت فولاد در صنعت خودرو اثرگذاری بالایی دارد، به همین دلیل با در نظر گرفتن کاهشی شدن نرخ دلار و همچنین اجرای سیاست‌های جدید فولادی دولت بدون تردید در آینده باید شاهد آشکار شدن اثرات این اتفاق‌ها در صنعت خودرویی ایران باشیم.

نجفی منش درباره اثرگذاری این موارد در صنعت خودرویی افزود: کاهش نرخ ارز در صنعت خودرویی متناسب با میزان ارزبری خودروها قطعا باعث کاهش قیمت تمام شده خودرو و درنهایت نزول قیمت بازار می‌شود و در عین حال با درنظر گرفتن اینکه بخش عمده‌ای از خودرو مستقیم با قیمت فولاد و آلیاژهای مختلف ارتباط دارد سیاست‌های اخیر نیز بازهم عاملی در کاهش قیمت خودرو می‌شود، چون به دلیل دسترسی ساده تولیدکنندگان به این ماده اولیه مهم و حذف واسطه‌ها قیمت سیر نزولی به خود گرفته است.

به گفته این کارشناس صنعت خودرو برای اینکه اثرات مثبت این دو اتفاق را در صنعت خودرویی تجربه کنیم نباید زیاد عجله داشته باشیم، چون پروسه تولید حداقل یک واکنش سه تا شش ماهه خواهد داشت، به این ترتیب که هم اکنون قطعات تولید شده از سوی قطعه سازان با قیمت‌های گذشته فولاد و همچنین دلار در انبار موجود است.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور به خبرنگار ایراسین گفت: به عنوان مثال نرخ دلاری که قطعه‌سازان یا خودروسازان با آن برخی مواد اولیه مورد نیاز خود را تامین‌کرده‌اند با دلار حدود 25 هزار تومان و مبنای 18500 تومانی بوده پس کاملا طبیعی است که وقتی نرخ دلار نزولی بشود اثرگذاری این کاهش قیمت در ماه‌های بعد در هر صنعتی خودنمایی خواهد داشت.

نجفی منش همچنین درباره اهمیت دسترسی مناسب خودروسازان به فولاد و انواع آلیاژهای مورد نیاز در فضایی شفاف تصریح کرد: در همین حال وقتی سیاست‌های جدید فولادی دولت باعث آرامش در بازار فولاد می‌شود و بخش عمده‌ای از دلال‌ها را از این بازار دور می‌کند؛ خودروسازان و قطعه‌سازان می‌توانند با استفاده از سازوکار موجود ساده و بدون نگرانی نسبت به تامین نیازهایشان اقدام کنند که این روند اثرگذاری مثبتی در چرخه تولید داشته و دارد.

به گفته وی اجرای درست و دقیق سیاست‌های جدید فولادی بدون تردید می‌تواند سرآغاز فعالیت‌های بهتری در تمامی صنایع مادر و بالادستی برای توزیع یارانه‌های دولتی در سراسر زنجیره تولید باشد، درحالی که تجمع یارانه‌ها در یک نقطه خاص از زنجیره تولید فقط به بحران دامن زد و سایر بخش‌ها را با مشکل روبروکرد.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور به خبرنگار ایراسین گفت: البته تغییر قیمت در خودرو منوط به آیتم‌های متفاوتی است به صورتی که در این صنعت قیمت مواد اولیه مرتبط با پتروشیمی هم اثرگذاری بالایی دارد که امیدواریم مسئولان در این بخش هم مثل فولاد سیاست‌های جدیدی مدنظر داشته باشند.

نجفی منش معتقد است هرچه سیاست‌گذاران توزیع یارانه را بیشتر و دقیق‌تر در زنجیره تولید توزیع کنند قطعا افزایش تولید باعث رونق اقتصادی و اشتغالزایی پایدار می‌شود درحالی که اگر بازهم به سمت سیاست‌های گذشته بازگردیم فقط شاهد افزایش خام فروشی خواهیم بود نکته‌ای مقام معظم رهبری بارها نسبت به دوری از آن تاکید داشته‌اند.

این کارشناس صنعت خودرو درباره کاهش قیمت خودرو در بازار طی روزهای اخیر نیز به خبرنگار ما گفت: نزولی شدن قیمت‌ها در بازار آزاد حکایت از ترکیدن حباب‌های گذشته دارد که به دلیل تقاضای کاذب و برخی فعالیت‌های سودجویانه شکل گرفته بود.

وی تاکید کرد: اخبار بین‌المللی وهمچنین تعطیلی بازار و مراکز شماره‌گذاری نیز در این مهم اثرگذار بود و از همه مهمتر اینکه خریداران با پیش‌بینی کاهشی شدن قیمت خودرو تا تثبیت نرخ‌ها از بازار خارج شدند و به نوعی عرضه از تقاضا پیشی‌گرفت که همین امر توانست در برخی خودروهای داخلی کاهش حتی 50 میلیونی را ثبت کند.

نجفی منش در پایان ابراز امیدواری کرد که بازار خودرو آرامش بهتری نسبت به‌ماه‌های اخیر را تجربه کند و خریداران واقعی بتوانند وسیله نقلیه مورد نیازشان را با قیمت‌های عادلانه و منطقی تهیه کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =