حسینقلی

عضو کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران گفت: راه حل فعال شدن معادن راکد صدور بخشنامه و تعیین مهلت 3 ماهه برای فعال شدن این معادن نیست و باید مشکل همین صاحبان معدن برطرف شود وگرنه با واگذاری به شخص دیگر اتفاقی نمی افتد.

حسن حسینقلی، عضو کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرنگار ایراسین درباره دستورالعمل فعال سازی معادن و محدوده های معدنی غیر فعال از سوی وزیر صمت گفت: متاسفانه کسانی که به وزیر محترم صمت مشاوره داده اند یا سیاسی هستند یا تخصص ندارند، زیرا راه حل فعال شدن این معادن راکد صدور بخشنامه و تعیین مهلت 3 ماهه برای فعال شدن این معادن نیست.

وی در ادامه گفت: ما در حال حاضر 10 هزار معدن داریم که از این تعداد حدود نیمی از آنها راکد است و کار نمی کند. شما باید به دنبال این باشید که متوجه شوید چرا این معادن راکد شده و فعال نیستند؛ نه اینکه بخشنامه بدهید اگر ظرف 3 ماه فعال نشدند امتیاز آن واگذار می شود. باید مشکل همین صاحبان معدن برطرف شود وگرنه با واگذاری به شخص دیگر اتفاقی نمی افتد.

رئیس اتحادیه سرب و روی خانه معدن ایران در ادامه افزود: باید بستری فراهم شود که کسانی که در حال حاضر معادنشان راکد شده و سال ها برای این معادن زحمت کشیده اند، آن را اکتشاف کرده اند، به مرحله استخراج رسانده اند، برنامه داشته اند و کاملاً به منطقه و موضوعات آن معدن اشراف دارند بتوانند به چرخه برگردند وگرنه با واگذاری چیزی حل نمی شود. زیرا مشکل وجود دارد و حل نشده و برای شخص بعدی هم که امتیاز آن معدن را بگیرد وجود دارد.

حسینقلی همچنین خاطر نشان کرد: تعطیلی معادن دلایل مختلفی دارد و نباید به صورت کلی برای همه معادن بخشنامه صادر کنیم. باید هر کدام را به صورت مجزا و تک تک بررسی کرد و مشکلات آنها احصا شود وگرنه بخش خصوصی همیشه بیشتر از بخش دولتی دلش برای سرمایه خودش می سوزد و به دنبال سود و منفعت است. لذا اگر شرایط کار معدن اقتصادی باشد غیر ممکن است آن را رها کند و کار را تعطیل کند و دولت باید این موانع و مشکلات را حل کند نه اینکه بدون حل این موانع بخشنامه های غیرکارشناسی صادر کند.

وی در خاتمه افزود: یک مشکل اساسی در صنعت و اقتصاد ما این است که متاسفانه سیاست ما بر اقتصاد مسلط شده است و این شعارهایی هم که علیه خام فروشی می دهند که اکثر آنها غلط است؛ ریشه در این نگاه های سیاسی دارد، زیرا این افراد تعریف قانونی خام فروشی را نمی دانند و حتی تعریف مواد خام را بلد نیستند، ولی مدام در مصاحبه های مختلف بر علیه خام فروشی شعار می دهند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =