حسن حسینقلی

عضو کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران گفت: با توجه به تجربه 50 ساله خود در بازار و تشکل های مختلف صنفی و تخصصی معتقدم دخالت دولت به هر نحوی در بازار پذیرفته نیست و بازار باید آزاد باشد تا بتواند خودش را تنظیم کند، لذا با هرگونه سهمیه بندی و قیمت گذاری دستوری مخالفم.

حسن حسینقلی عضو کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرنگار ایراسین درباره شیوه نامه ابلاغی تنظیم بازار فولاد گفت: با توجه به تجربه 50 ساله خود در بازار و تشکل های مختلف صنفی و تخصصی به شما می گویم اول اینکه دخالت دولت به هر نحوی در بازار پذیرفته نیست و اشکال ایجاد می کند. بازار باید آزاد باشد و خودش خودش را تنظیم کند. دوم اینکه من با هرگونه سهمیه بندی مخالفم. اینکه بخواهیم برای قسمت های مختلف زنجیره، سهمیه تعیین کنیم، زیرا این سهمیه بندی موجب فساد خواهد شد. سوم اینکه قیمت گذاری باید دست بازار باشد. اینکه بخواهیم به صورت دستوری قیمت بگذاریم مثلا 80 درصد cis و... اینها همه محدودیت ایجاد می کند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های صنایع و معادن سرب و روی ایران در ادامه افزود: هرگونه محدودیت برای تولیدکننده، عرضه کننده و خریدار موجب فساد خواهد شد. اینکه گفته اند همه باید محصولاتشان را در بورس عرضه کنند اشکال ندارد اما من بارها گفته ام بورس مشکل اساسی دارد زیرا شرایط بسیار سخت و دشواری برای عرضه کننده در آن وجود دارد. باید این تسهیل شود و مثلاً هرکس کد اقتصادی و پروانه بهره برداری و... دارد بتواند در بورس محصول خود را عرضه کند و این سختگیری های زیاد برای ارائه صورت های مالی و اطلاعات گسترده نیاز نیست. شما نیاز به ضمانت برای عرضه از او می خواهید؛ یک سپرده یا ضمانتنامه ای از عرضه کننده بخواهید که اگر به تعهد خود عمل نکرد از آن ضمانت نامه استفاده شود لذا دیگر به این همه ایجاد شرایط سخت و دشوار نیازی نیست. در مورد خریدار هم همینطور است کسی که می خواهد خرید بکند باید مراحل بسیار سخت و متعددی را در بورس بگذراند تا بتواند خرید کند لذا این ها باید اصلاح شود.

حسینقلی به مشکلات عرضه محصولات فولاد در بازار پرداخت و افزود: الان در بازار فولاد تولیدمان بیشتر از تقاضا است. مشکل بر سر عرضه است و عرضه کمتر از تقاضا است. دلیلش هم این است که این عرضه در یک سیستم دلالی و مافیایی گرفتار شده است. حالا دولت می خواهد این را اصلاح کند؛ می گوییم در این شرایط اقتصادی دشوار کشور اشکالی ندارد هرچند دخالت دولت مطلوب نیست. مثلا می گوید 80 درصد محصول در بورس و بازارهای داخلی عرضه شود و نهادهای نظارتی و تعزیراتی بتوانند این را رصد کنند و 20 درصد هم اجازه صادرات داشته باشد. اما مثلا در ماده 13 این شیوه نامه نوشته دولت باید در مورد وضع عوارض صادراتی بر روی محصولات تولیدی زنجیره فولاد مواد معدنی خام و مواد با ارزش افزوده پایین مثل سنگ آهن و کنسانتره کنترل داشته باشد. مثلاً چون می دانیم عرضه کنسانتره کم است کنسانتره آهن در حال حاضر صادر نشود ولی چون در تنظیم این آیین نامه ها از نظرات کارشناسان، انجمن ها و تشکل ها استفاده نمی کنند مثلا نمی آیند سنگ آهن هماتیت با خلوص پایین را که به درد زنجیره نمی خورد از این عوارض صادراتی استثنا کنند و قید می کنند صادرات سنگ آهن ممنوع است.

رئیس کمیته سرب و روی خانه معدن ایران در خاتمه گفت: این مشکلات زمانی رخ می دهد که این تصمیمات پشت در اتاق های بسته گرفته می شود و از نظرات کارشناسی تشکل ها و کسانی که تخصص و تجربه دارند و سال هاست در آن زمینه فعالیت می کنند استفاده نمی کنند. این حمایتی هم که بعضی از سنگ آهنی ها از این شیوه نامه می کنند به دلیل این است که فکر می کنند اگر این شیوه نامه اجرا شود قیمت سنگ آهن 62% بالا می رود. زیرا می دانید که در همه جهان قیمت سنگ آهن 62% مگنتیت، 19% قیمت فولاد است اما مثلاً ذوب آهن این را قبول ندارد و می گوید من با 11% موافقم و با ابلاغ این شیوه نامه هم این درست نمی شود چون فولادی ها آن را قبول نمی کنند و زیر بار نمی روند. لذا حرف ما این است بهترین کار این است که بازار سیال و آزاد باشد و من به شما قول می دهم اگر این بخشنامه هم اجرا شود هیچ تاثیری در بازار نخواهد گذاشت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =