عسکر زاده

دبیر انجمن سنگ آهن ایران معتقد است بهترین اتفاق در شرایط فعلی این بود که دولت به این نتیجه برسد که سیاست‌های تهدیدکننده و دستوری پاسخگوی نیاز بازار و محیط کسب و کار نیست؛ شیوه نامه ابلاغی دولت نیز برای تنظیم بازار فولاد که به تازگی منتشر شده نگرشی مدل حکمرانی را با خود به همراه دارد و باید از آن استقبال کرد.

سعید عسکرزاده در گفت وگو با ایراسین با بیان این مطلب افزود: اگر فضای قیمت‌های دستوری به سمت فضای رقابتی عرضه و تقاضا پیش برود و واحدها تلاش کنند با بهره‌وری بیشتر به فعالیت خود ادامه دهند و در یک فضای رقابتی محصول با کیفیت و کمیت بالاتری تولید کنند تا در این فضا باقی بمانند، در نتیجه اگر در یک دوره ای مواد اولیه مورد نیازشان به اندازه کافی وجود نداشت، می توانند با یک تلورانس در فضای جهانی نیز رقابت کنند.

به عقیده وی، رویکرد بسیار مثبت و خوبی در کلیات شیوه نامه دیده می‌شود، اما در خصوص جزییات آن نکاتی وجود دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد.

به گفته دبیر انجمن سنگ آهن ایران، یکی از موارد مطرح شده در شیوه نامه کشف قیمت در بورس و رقابتی شدن آن است. این موضوع می‌تواند بسیاری از مشکلات به وجود آمده در بحث قیمت‌گذاری را حل کند. زیرا اکنون تمام تولیدکنندگان و بنگاه‌های زنجیره فولاد به درست یا غلط به این موضوع فکر می‌کنند که در بحث قیمت‌گذاری به آنها اجحاف می‌شود؛ در حالیکه اگر شرایط شفاف شده واز ابزارهای مناسب شفاف معاملاتی استفاده شود قطعا سوتفاهمات برطرف و مشخص می‌شود که چه قیمتی قیمت تعادلی و عادلانه بوده و مبنای معاملات یک فضای شفاف رقابتی خواهد بود.

وی افزود: همچنین باید توجه داشت که سیاست‌های مالیاتی کشور می‌تواند بر اساس یک فرمول توسط دولت و مجلس تصویب شود اما به کل عرضه و تقاضا نمی‌تواند لطمه بزند.

عسکرزاده گفت: یکی از موارد مطرح شده در شیوه نامه، درخصوص عدم تعیین تکلیف تولیدکنندگانی است که قابلیت عرضه محصولاتشان در بورس را ندارند که آن هم با هماهنگی وزارت صمت می توان برای آن راهکار پیدا کرد. همچنین گذاشتن سقف قیمتی باعث می‌شود قیمت به سقف بچسبد و در نتیجه نمیتوان خیلی از سقف قیمتی فاصله گرفت.

دبیر انجمن سنگ آهن ایران، در پایان گفت: در واقع به نوعی تعیین قیمت انجام شده و بازار نیز سعی می‌کند که از سقف قیمتی فاصله نگیرد. در نتیجه ترجیح بر این است که سقف قیمتی نداشته باشیم و در یک فضای رقابتی به نفع مصرف کننده محصولات فولادی حتی تا 50درصد فوب فروخته شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =