جعفری طهرانی

تحلیلگر ارشد بین‌الملل مواد معدنی و فولاد می‌گوید: کشف واکسن کرونا باعث شده تا آرامش نسبی به بازار کامودیتی و کالایی بازگردد، سنگ آهن، فولاد و مس که امروز قیمتشان افزایش یافته نیز متاثر از اعلام این خبر هستند، اما باید اشاره شود بخش عمده‌ای از افزایش بهای فولاد و سنگ آهن، بدلیل تلاش چین برای رسیدن به رشد اقتصادی بالای 6 درصدی است.

کیوان جعفری طهرانی در گفت‌وگو با ایراسین با بیان این مطلب در ادامه افزود: خبری خوبی که به تازگی منتشر شده و از موفقیت دو شرکت دارو ساز امریکایی (مدرنا و فایزر) مبنی بر کشف واکسن کرونا خبر داده، روی بازار مواد معدنی همچون سنگ آهن اثرگذار بوده است.

وی افزود: قیمت سنگ آهن در حال حاضر به بهای خود در سال 2013 نزدیک شده و رکورد قیمتی این ماده معدنی به 7 سال گذشته خود رسیده است. زیرا اکنون قیمت سنگ آهن با عیار 62درصد به مرز 130دلار رسیده و عیار 65درصد نیز از رقم 140دلار عبور کرده است.

‌تحلیلگر ارشد بین‌الملل مواد معدنی و فولاد ادامه داد: البته باید توجه داشت این رشد قیمتی متاثر از اتفاقات رخ داده در اقتصاد چین هم بوده و توانسته رشد بالای اقتصادی را در 3 ماهه سوم امسال ثبت کند.

به گفته وی، چین در 3ماهه نخست 2020 به دلیل بحران کرونا، نتوانست آغاز خوبی داشته باشد؛ زیرا اولین کشوری بودکه با بحران کرونا درگیر شد و چند روز پیش نیز اولین سالگرد شیوع ویروس کرونا در چین بود؛ در بسیاری از کشورهای اروپایی و ایران نیز این فراگیری 3 ماه بعد اعلام و درگیری با آن آغاز و در نتیجه مشکلات بیشتری دامنگیر آنها شد.

جعفری طهرانی ادامه داد: البته چین توانست این بیماری را در کشور خود کنترل کند، اما متاسفانه این ویروس به دیگر کشورها هم انتقال پیدا کرد؛ بنابراین نمی‌توان گفت کشف واکسن کرونا به تنهایی باعث رشد قیمتی سنگ آهن و فولاد شده است؛ قیمت فعلی فولاد بالاست زیرا چین در تلاش است تا عقبگرد منفی در 3ماهه اول سال 2020 و رشد خنثی در 3 ماهه دوم خود را در 6ماه پایانی سال جبران کند و به هدف رشد اقتصادی خود که حداقل 6 درصد است دست پیدا کند.

‌تحلیلگر ارشد بین‌الملل مواد معدنی و فولاد ادامه داد: همه این موارد باعث شده تا فعالیت اقتصادی چین بالا باشد، مصرف سرانه فولاد افزایش یابد و همچنین به سنگ آهن بیشتری نیاز پیدا کند.

وی افزود: با این وجود، انتشار خبر کشف واکسن کرونا، باعث شد تا بازار کامودیتی‌ها و کالایی خوشبین شده و ترس و وحشت در بازار نیز فروکش کند؛ البته باید توجه داشت که به تولید انبوه رسیدن واکسن کرونا و رسیدن به دست همه کشورها یک پروسه طولانی دارد و در ایران نیز به عکس العمل و توانمندی وزارت بهداشت بازمی‌گردد که بتواند به نحو عالی این موضوع را مدیریت کند و سرمایه لازم را برای واردات آن اختصاص دهد.

به گفته این ‌تحلیلگر ارشد بین‌الملل مواد معدنی و فولاد، کشورهایی که وضعیت اقتصادی خوبی دارند و واکسن را سریعتر دریافت می‌کنند طبیعتا اقتصاد آنها سریعتر پویا و از حالت رکود زودتر خارج خواهند شد.

جعفری طهرانی ادامه داد: اکنون بازار کالایی خوشبین‌تر شده و ترس و وحشت از بین رفته است. برای مثال قیمت مس مرز 7هزار دلار و 200دلار را رد کرده و برخی از تحلیلگران پیش‌بینی برای عبور قیمت مس از 8هزار دلار تا 10دلار را مطرح کرده اند. البته وضعیت عرضه و تقاضای بازار و محدودیت‌هایی که در معادن امریکای جنوبی و شیلی بوده نیز به طور خودکار روند قیمتی مس را جهت عبور از 8هزار دلار تقویت می‌کند، اما همانگونه که اشاره شد اخبار منتشره برای کشف واکسن کرونا این امر را مشتبه می کند که ممکن است قیمت مس از مرز 10هزاردلار نیز عبور کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =