مرغ

درحالی قیمت مرغ در اغلب بازارها به بالاتر از کیلویی 30 هزار تومان رسیده که مقام‌های صنفی در این زمینه اعلام می‌کنند تولید کننده هیچ نقشی در روند افزایشی قیمت مرغ ندارد.

حبیب‌الله اسدالله نژاد، نایب رئیس کانون سراسری مرغداران گوشتی کشور در این زمینه گفت: افزایش ناگهانی قیمت نهاده‌ها و همچنین سوءمدیریت‌های موجود در توزیع این کالای تعیین کننده در تولید باعث شده تا قیمت مرغ طی ماه‌های اخیر نوسان‌های معناداری داشته باشد.

اسدالله‌نژاد در ادامه افزود: کمبود نهاده‌های طیور و به دنبال آن کمبودهای گسترده باعث شده تا بسیاری از تولیدکنندگان خرد و محلی مشکلات عمده‌ای برای ادامه روند تولید داشته باشند از این رو آنهایی که توان مالی کمتری داشتند عملا از چرخه تولید خارج شدند.

این مقام صنفی تاکید کرد: البته این پایان کار نیست چون خروج این تولیدکنندگان در واقع کاهش چشمگیر تولید گوشت مرغ در بازار است و همین روند به افزایش قیمت دامن خواهد زد که بازگشت دوباره آنها به تولید یک‌شبه نمی‌تواند کمبودها را جبران کند.

نایب رئیس کانون سراسری مرغداران گوشتی کشور با اشاره به دوره تولید مرغ گوشتی که تقریبا 4 ماه زمن لازم دارد به خبرنگار ما گفت: اگر بخواهیم کل زنجیره تولید گوشت مرغ را مدنظر داشته باشیم یک دوره 4 ماهه باید برنامه‌ریزی کنیم بنابراین هر تغییری که در این زنجیره ایجاد شود تبعات و آثار مثبت یا منفی آن در این فاصله مشخص خواهد شد.

اسدالله‌نژاد معتقد است هراتفاقی که امروز در بازار گوشت مرغ افتاده ناشی از بی‌توجهی مسئولان به هشدارهای بخش خصوصی و فعالان این صنف بوده چون با جلسه، دستورالعمل یا هر مسئله دیگری نمی‌توان زنجیره تولید را فعال نگهداشت.

وی تصریح کرد: تولید کنندگان هیچ نقشی در تعیین قیمت بازار ندارند و تنها براساس فرمول‌هایی مشخص سود قانونی خود را پس از کسر هزینه‌ها که کاملا مشخص است مطالبه می‌کنند اما هرتغییری در زنجیره تولید توسط توزیع‌کنندگان رصد و تعیین قیمت را عرضه و تقاضا مشخص می‌کند که امروز می‌بینیم کمبود گوشت مرغ روند افزایشی قیمت را دامن زده است.

به گفته اسدالله‌نژاد مشکلات تامین و توزیع نهاده‌های دامی مستقیم مربوط به سیاست‌های اشتباه مسئولان بوده چون میزان نیاز و تقاضای بازار برای واحدهای مرغداری کاملا مشخص است بنابراین مسئولان می‌توانستند کاملا محاسبه شده عمل کرده و مانع از بروز مشکلات اخیر باشند درحالی که دیدیم تنها اتفاقی که افتاد رانت برای گروهی خاص ایجاد شد و بازنده اصلی تولید کننده و مصرف‌کننده شد.

نایب رئیس کانون سراسری مرغداران گوشتی کشور به خبرنگار ما گفت: از ابتدای سال به مسئولان نسبت به کمبود نهاده‌های تولید هشدار داده بودیم اما خوب حاصل را دیدیم که نتیجه کاهش جوجه‌ریزی و ارسال مرغ با وزن‌های پایین به کشتارگاه‌ها بود. نکته‌ای که کمبود معنادار در بازار ایجاد کرد و بعد هم گروهی با انتشار اخبار صادرات سعی کردند صورت مسئله را پاک کنند.

وی با اشاره به دوره‌های مشخص تولید از سوی آن‌گروه از مرغداران که همچنان درحال تولید هستند اظهار کرد: همین امروز هم از مسئولان تقاضا داریم نسبت به تداوم توزیع به موقع نهاده‌های دامی با قیمت مناسب و منطقی برنامه‌ریزی کنند چون اگر اینطور نباشد قطعا دوباره شاهد افزایش قیمت مرغ در بازار هستیم.

اسدالله‌نژاد معتقد است برای مدیریت شرایط فعلی شاید بهترین گزینه سیاست آزادسازی و ارایه یارانه‌های مستقیم به مصرف‌کننده تا حداقل تولید کنندگان بتوانند با قیمت نهاده‌های موجود نسبت به تولید برنامه‌ریزی کنند. درحالی که سرکوب قیمتی تنها به مشکلات دامن می‌زند و هیچ دستاورد دیگری نخواهد داشت.

این مقام صنفی در پایان تاکید کرد: اعضای این اتحادیه با توجه به اهمیت تامین غذای مردم با تمام توان تلاش می‌کنند مشکلی در عرضه ایجاد نشود اما مرغ موجود زنده است و برای رشد نیاز به غذا دارد بنابراین اگر نهاده‌های تولید یعنی خوراک تامین نشود کاری از دست تولیدکننده برنمی‌آید جز اینکه برای جلوگیری از ورشکستگی مرغ را روانه کشتارگاه کند و دست از تولید مجدد بکشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =