شیخان

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان درباره شرایط اقتصادی کارخانه‌های تولید سیمان اظهار کرد: کارخانه‌ها اکنون به دلیل افزایش هزینه‌های تولید نقدینگی کافی در اختیار ندارند و تحمیل هرگونه هزینه تازه به این مجموعه‌ها مساوی با تعطیلی خواهد شد.

عبدالرضا شیخان در گفتگو با ایراسین گفت: از ابتدای سال تا امروز به دلیل شرایط اقتصادی شاهد افزایش هزینه‌های تولید در بخش سیمان بوده‌ایم که این افزایش هزینه با تعیین قیمت‌های غیرکارشناسی باعث زیان تولیدکنندگان می‌شود.

شیخان با اشاره به شرایط تعیین قیمت از سوی انجمن و وزارت صمت تاکید کرد: قرار بود قیمت گذاری سیمان با نظر انجمن و هماهنگی وزارت صمت انجام شود، اما هنوز خبری از این اتفاق نیست و هر روز شاهد زیان بیشتری برای تولیدکنندگان بوده‌ایم.

وی درباره افزایش هزینه‌های تولید به خبرنگار ما گفت: یکی از متغییرهای اصلی که در صنعت سیمان تعیین کننده است هزینه حمل و نقل است که باعث شده حداقل تا 15 درصد به هزینه‌های تولید افزوده شود. درحالی که هنوز مجوز تغییر قیمت به واحدها داده نشده و به نوعی این تفاوت از جیب تولید کنندگان پرداخت می‌شود.

این مقام صنفی معتقد است تعیین قیمت‌ غیرکارشنای برای واحدهای تولیدی در عین حال که متغییرهای تاثیرگذار در قیمت تمام شده محصول هر روز صعود می‌کند کاری اشتباه و ضد تولید است. به عنوان مثال ماه گذشته هزینه حمل و نقل بیش از 30 درصد افزایش داشته که این افزایش برای کارخانه‌های سیمان که حمل ونقل نقش کلیدی در قیمت محصول دارد و با قیمت فروش فعلی نگران کننده است.

به گفته شیخان اگرچه امروز قیمت مصرف کننده درب کارخانه 15500 تومان تعیین شده، اما همین نکته یعنی افزایش هزینه‌ حمل و نقل باعث شده تا عوامل توزیع در خوشبینانه‌ترین و منصفانه‌ترین حالت هر کیسه سیمان را در محدود قیمتی 23 هزار تومان تحویل مشتری بدهند.

وی با اشاره به موضوع کمبود سیمان در بازار به خبرنگار ایراسین گفت: اجازه دهید در این زمینه براساس آمارهای موجود اطلاع‌رسانی کنیم چون آمارها نشان می‌دهد از ابتدای سال تا پایان آبان 1399 توزیع سیمان در بازار نزدیک به 19 درصد افزایش داشته، آنهم درست زمانی که ساخت و ساز و پروژه‌های عمرانی آنچنان تغییری نسبت به گذشته نداشته است. بنابراین هرگز کمبودی از بابت کاهش تولید نداریم اما یک نکته فراموش نشود که براساس افزایش کرایه‌های حمل که قبلا به آن اشاره شد جابجایی محصول کاهش یافته و همین نکته باعث کمبود در مناطق یا مقاطعی خاص بوده است.

این مقام صنفی درباره قطع گاز طبیعی برخی از واحدهای تولیدی برای تامین نیاز مصارف خانگی به خبرنگار ایراسین گفت: این اتفاق تقریبا سالانه تکرار می‌شود اما توجهی به افزایش هزینه‌های تولید به این دلیل نیستند چون قیمت مازوت مورد نیاز کارخانه‌ها جهت تولید نزدیک به 3 برابر قیمت گاز است.

شیخان با اشاره به تفاوت سه برابری قیمت مازوت و گاز افزایش قیمت تمام شده هر تن سیمان را 40 هزار تومان اعلام کرد و گفت: درصورت ادامه این روند قطعا باید هزینه یاد شده به قیمت فروش افزوده شود چون کارخانه‌ها نمی‌توانند و نباید این هزینه را از جیب بپردازند.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان تاکید کرد: اکنون گاز 45 کارخانه قطع شده اما هنوز این اتفاق منجر به خوابیدن تولید نشده اما اگر برای مابه‌التفاوت قیمت گاز و مازوت برنامه‌ریزی دقیق از سوی مسئولان صورت نگیرد بدون تردید نقدینگی کافی برای ادامه تولید کارخانه‌ها وجود ندارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =