حمیدرضا رستگارپور

رئیس اتحادیه آهن و فولاد گفت: بالا و پایین رفتن قیمت آهن و فولاد با نوسانات ارز منطقی نیست، زیرا این بازار هیچ ربطی به بازار جهانی ندارد و تمام زنجیره تولید داخلی است و به ارز وابسته نیست. ما وارداتی نداریم که بخواهد روی این بازار تاثیر بگذارد، لذا این یک سیاست اشتباه است.

حمیدرضا رستگارپور، رئیس اتحادیه آهن و فولاد در گفتگو با خبرنگار ایراسین درباره آخرین وضعیت بازار آهن و فولاد کشور گفت: طبق روال عادی سال های گذشته در این فصول سال، قیمت ها یا ثابت بودیا کاهشی و دلیل آن هم این است که در این ایام ساخت و ساز کمتر انجام می شود و یا کسانی که ساخت و ساز انجام می دهند بار خود را از قبل تهیه کرده اند. لذا این رکود در فصول سرما همیشه روی بازار اثر داشته است و در شرایطی که تقاضا برای خرید محصولی کاهش می‌یابد، افت قیمت‌ها دور از انتظار نیست اما امسال قیمت ها تغییر محسوسی نداشته و ما تقریباً با یک بازار راکد روبرو هستیم.

وی در ادامه به مسئله صادرات آهن و فولاد اشاره کرد و افزود: اگر برنامه ریزی دقیق و هدفمندی در بخش صادرات آهن و فولاد وجود داشته باشد قطعاً بر روی رونق این بازار اثرگذار خواهد بود، اما این موضوع هم به دلیل تحریم ها و البته کرونا دچار چالش های جدی شده است و خیلی هم امیدواری در زمینه اینکه صادرات خوبی داشته باشیم وجود ندارد، در صورتی که هم قیمت ما نسبت به رقبای خارجی مناسب تر است و هم کیفیت محصولات ما با اقلام درجه یک فولاد جهان قابل رقابت است.

رستگارپور به نوسانات قیمت آهن و فولاد بر اساس تغییرات نرخ ارز پرداخت و گفت: در مورد اینکه چرا قیمت های داخلی دچار نوسان می شود من بارها این نکته را گفته ام که بهم ریختگی و افسارگسیختگی قیمت ها به دلیل چسبندگی قیمت آهن و فولاد به دلار است و گره زدن قیمت آهن و فولادی به نرخ ارز و دلار از اساس کار اشتباهی است و تا وقتی که با عناوین مختلف قیمت فولاد را به قیمت جهانی فولاد و ارز نیمایی محاسبه کنیم، یقینا نمی توانیم این بازار را کنترل کنیم. چراکه مقایسه بازار داخلی ما با بازار جهانی اشتباه است. ما تولیدکننده آهن و فولاد در داخل کشور هستیم و نباید در قیمت‌گذاری این محصول از نرخ ارز پیروی کنیم و این برای کل زنجیره مشکل ایجاد خواهد کرد، چون هیچ کس نه تولید کننده، نه توزیع کننده و نه صادرکننده نمی توانند با توجه به نوسانات قیمت ارز برنامه ریزی دقیقی انجام دهد.

وی در خاتمه خاطر نشان کرد: اینکه قیمت دلار بالا برود قیمت آهن بخواهد بالا برود و یا با پایین آمدن بخواهد کاهش پیدا کند؛ خیلی منطقی نیست و این بازار هیچ ربطی به بازار جهانی ندارد، زیرا تمام زنجیره تولید داخلی است و به ارز وابسته نیست؛ چون وارداتی نداریم. لذا این یک سیاست اشتباه است و باید پرسید به چه دلیلی اصرار دارند که قیمت فولاد را به قیمت دلار گره بزنند؟ اگر این روند اصلاح شود می توان امیدوار بود برنامه ریزی هایی که در زمینه فولاد انجام می شود محقق شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =