تصمیمات ویژه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در حوزه تجارت خارجی و مسائل ارزی مرتبط

طی 6ماهه نخست امسال شاهد رشد منفی تجارت خارجی ایران بوده ایم. به گونه ای که در بخش صادرات رشد منفی 34.1درصدی و در واردات نیز رشد منفی 21.7درصدی برای محصولات غیر نفتی کشور ثبت شده است.

به گزارش ایراسین، بر پایه اطلاعات منتشره از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، طی شش ماهه نخست امسال میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور به استثنای نفت خام، نفت کوره، نفت سفید و همچنین صادرات از محل تجارت چمدانی بالغ بر ۴۶.۳میلیون تن و به ارزش ۱۳.۶میلیارد دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۳‌.۹درصد در وزن و ۳۴.۱درصد در ارزش دلاری کاهش داشته است.

همچنین میزان واردات کشور در این مدت با کاهش ۱.۴درصدی در وزن و ۲۱.۷درصدی در ارزش دلار در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۸ روبرو شده است.

در اینجا نگاهی بر آمار مقدماتی صادرات کالاهای غیرنفتی با میعانات گازی خواهیم داشت:

در شش ماهه اول سال ۹۸ میزان واردات به مقدار ۱۶۷۵۱هزارتن و به ارزش ۲۱۴۲۴میلیون دلار بوده است که این اعداد در ۶ماهه نخست سال ۹۹ به ترتیب ۱۶۵۲۴هزارتن و ارزش دلاری ۱۶۷۸۳میلیون دلار رسیده و نشان از رشد منفی ۲۱.۷درصدی واردات دارد.

در بخش صادرات نیز می بینیم که در ۶ماهه اول ۹۸ میزان صادرات انجام شده برابر با ۷۰۱۱۸هزارتن و به ارزش ۲۰۵۹۷میلیون دلار بوده است که این ارقام در سال ۹۹ به ۴۶۳۱۸هزارتن کاهش یافته و ارزش دلاری آن نیز به ۱۳۵۶۶میلبون دلار رسیده است و در نهایت رشد منفی در تجارت برابر با ۳۴.۱درصد ثبت شده است.

در مجموع حجم تجاری در 6 ماهه نخست سال 98 برابر با 86869هزارتن و ارزش دلاری 42021میلیون دلار بوده است که در 6ماهه نخست امسال این عدد به 62842هزارتن رسیده و ارزش دلاری آن نیز 30349میلیون دلار شده است .

به گزارش ایراسین یکی از دلایل کاهش میزان صادرات و همچنین واردات در شش ماهه نخست امسال به شیوع ویروس کرونا باز می‌گردد؛ چراکه با همه گیری این ویروس بسیاری از کشورها صادرات و واردات خود را کاهش دادند، ایران نیز از این موضوع مستثنی نبوده و سبب شده تا در بیشتر کشورهای همسایه میزان واردات خود از ایران را کاهش دهند.

از طرف دیگر وضع قوانین از سوی دولت مبنی بر کاهش صادرات به منظور تامین نیاز صنایع داخلی به مواد اولیه سبب شده تا درآمدهای ارزی کشور از صادرات کاهش پیدا کند؛ این در حالی است که بسیاری از تولیدات ما در صنایع بزرگ معدنی و همچنین پتروشیمی قادر به تامین نیاز داخل بوده و مازاد قابل توجهی از محصولات آنها وجود دارد که می توانستیم با استفاده از آنها و صادراتشان به ارزآوری برای کشور کمک کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =