بهرامن

رئیس خانه معدن ایران گفت: اگر سرمایه گذاری در بخش ابتدای زنجیره یعنی معدن و اکتشافات معدن اقتصادی نباشد؛ سرمایه گذار وارد این حیطه نمی شود و توازن کل زنجیره بهم می خورد. لذا باید شرایطی ایجاد کنیم که ابتدای زنجیره تحت هر شرایطی اقتصادی باشد. چطور انتهای زنجیره کاملا اقتصادی و جذاب است ولی ابتدای زنجیره اینطور نیست.

محمد رضا بهرامن، رئیس خانه معدن ایران در گفتگو با خبرنگار ایراسین در مورد توازن در کل زنجیره فولاد گفت: باید هر فعالیتی اقتصادی در بخش معدن را از ابتدای زنجیره تا انتهای زنجیره ببینیم و اگر از ابتدا تا انتهای زنجیره را درست تعریف نکنیم؛ قاعدتاً نمی توانیم به طور کامل یک جریان اقتصادی مناسب داشته باشیم و برای ادامه این سرمایه گذاری برنامه ریزی کنیم.

بهرامن در ادامه افزود: یکی از اهداف ما در افق 1404 رسیدن به تولید 55 میلیون تن فولاد است و برای آن نشانه گیری کرده ایم. باید این سوال را بپرسیم که سنگ آهن لازم برای این میزان تولید باید از کجا تامین شود؟ اگر بخواهیم از ذخایر موجود در داخل کشور استفاده کنیم قطعاً باید برای رسیدن به این میزان تولید، اکتشافاتمان را به صورت وسیع گسترش دهیم. ما در طرح احیاء معادن کوچک به معادنی دست پیدا کردیم که به دلیل مشکل سرمایه گذاری در اکتشاف متوقف شده بودند و ذخایر موجود ما این طور نیست که مثلا می گویند تا 3 تا 5 سال دیگر در چادرملو به اتمام می رسد. این ذخایر با اکتشافات جدید می تواند توسعه پیدا کند.

رئیس خانه معدن ایران به سرمایه گذاری در بخش اکتشاف معادن پرداخت و گفت: ما باید به صنعت فولاد کشورمان افتخار کنیم زیرا این صنعت یک صنعت استراتژیک است و تولید ما در ابتدای سال 57 یعنی حدود 370 هزار تن امروز به 27 میلیون تن رسیده است که این افتخار آفرین است اما باید در نظر بگیریم اگر سرمایه گذاری در بخش ابتدای زنجیره یعنی معدن و اکتشافات معدن اقتصادی نباشد؛ سرمایه گذار وارد این حیطه نمی شود و توازن کل زنجیره بهم می خورد. لذا باید ما شرایطی ایجاد کنیم که ابتدای زنجیره تحت هر شرایطی اقتصادی باشد. چطور انتهای زنجیره کاملا اقتصادی و جذاب است ولی ابتدای زنجیره اینطور نیست.

رئیس خانه معدن ایران به سرمایه گذاری اندک در بخش اکتشاف معادن سنگ آهن اشاره کرد و افزود: در حال حاضر در بخش اکتشاف معادن سرمایه گذاری پایینی صورت می گیرد و اکتشافات عمیقی در زمینه معادن سنگ آهن صورت نگرفته است. لذا باید با توجه به آمایش سرزمینی یک استراتژی ملی برای این سرمایه گذاری ها خصوصی و دولتی در کل زنجیره تعریف کنیم و اگر این استراتژی وجود نداشته باشد؛ سرمایه گذاری ها در بخش هایی به هدر می رود لذا امروز توجه به سرمایه گذاری در ابتدای زنجیره یک ضرروت است. وقتی به ابتدای زنجیره توجه کنیم قاعدتاً باید روی نرخ گذاری هایمان هم دقت لازم را داشته باشیم. بحث ما این است که باید کل زنجیره منتفع بشوند و وقتی این اتفاق بیفتد انگیزه ها برای همه بیشتر خواهد شد اما وقتی این اتفاق نیفتد همه تمایل دارند فولاد تولید کنند و این به برنامه های راهبردی ما لطمه وارد می کند.

بهرامن در خاتمه به مهیا شدن زیرساخت ها در بخش معادن اشاره کرد و افزود: اگر این برنامه استراتژی ملی خوب تعریف شود ما می توانیم شاهد یک نقش آفرینی در زمینه توسعه صنعت معدن کشور باشیم و در دهه های آینده مثل صنعت نفت به صنعت معدنکاری کشورمان افتخار کنیم و در کنار صنعت نفت سفره مردم جامعه خودمان را پر رونق تر ببینیم تا بدهکار اقتصاد مردم کشورمان نباشیم.

انتها/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =