جمشید نفر

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران گفت: در یک ماهه اخیر مهمترین عاملی که به نظر می رسد باعث رونق صادات شود، بخشنامه جدیدی است که کمیسیون اقتصادی دولت توسط آقای نهاوندیان آن را ارئه داد و برخی از مقررات دست و پا گیر برگشت ارز در آن حل شده است و ابلاغ این بخشنامه خبر خیلی خوبی در زمینه صادرات بود.

جمشید نفر رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرنگار ایراسین در مورد وضعیت صادرات کشور در ماه های اخیر گفت: برخی از اتفاقاتی که در یک ماه گذشته افتاده، برای صادات کشور مثبت بوده است و برخی از این اتفاقات هم تاثیر منفی بر روی صادات داشته است. مهمترین عاملی که به نظر می رسد باعث رونق صادات می شود، بخشنامه جدیدی است که کمیسیون اقتصادی دولت توسط آقای نهاوندیان آن را ارئه دادند و برخی از مقررات دست و پا گیر برگشت ارز در آن حل شده است. منتها در ابتدای راه هستیم و باید ببینیم وضعیت اجرایی و عملیاتی آن به کجا خواهد رسید و آیا با موانعی روبرو می شویم یا خیر. به هر حال ابلاغ این بخشنامه خبر خیلی خوبی در زمینه صادرات بود. اما روند افزایشی ارز و ریزش آن بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا یک ضربه ای را به صادرکنندگان وارد کرده است و ما امیدواریم که دولت بتواند در نقطه ای قیمت ارز را ثابت نگه دارد.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران در ادامه به تاثیر نوسانات ارز بر روی تجارت خارجی پرداخت و افزود: این نوسانات فوق العاده بازار ارز و پایین و بالا رفتن ها، هم برای واردات و هم برای صادرات مشکلات زیادی را ایجاد کرده است، به عنوان مثال وقتی که قیمت ارز بالا می رود یک تنشی در خرید مواد اولیه صادراتی ایجاد می شود که کار را سخت می کند و وقتی پایین می آید واردکنندگان احتمال ریزش بیشتر را می دهند و قدری دست نگه می دارند و این باعث کندی تجارت خارجی می شود. در مجموع امیدوار هستیم که مشکلات صادرات حل شود و در 6 ماهه دوم شاهد رشد صادرات باشیم و بتوانیم جبران کاهش صادرات در 6 ماهه ابتدای سال جاری را در پیش بگیریم.

دبیرکل کنفدراسیون صادرات ایران در ادامه به تاثیر کرونا بر صادات و تجارت خارجی کشور اشاره کرد و افزود: قطعاً کرونا تاثیر منفی نه تنها در زمینه صادرات بلکه در زمینه تجارت خارجی کشور داشته است و امیدواریم این ویروس هرچه زودتر از دنیا رخت ببندد، چون روی اقتصاد همه کشورها تاثیر منفی گذاشته و خسارت های زیادی به تجارت خارجی کشورها مخصوصا کشور ما وارد کرده است.

جمشید نفر در خاتمه در مورد به کارگیری تجربه کشورهای دیگر در زمینه صادرات در دوران کرونا گفت: ما نمی توانیم خیلی ساده خودمان را با تجربیات کشورهای دیگه مقایسه کنیم. متاسفانه ما در حال حاضر در بدترین شرایط ممکن هستیم؛ یعنی یک اقتصادی که نفت محور بوده و حالا قرار است بر اساس صادرات غیرنفتی پیش برود. روندی که زیرساخت ها و امکانات آن آماده نیست و در ضمن در شرایط تحریم های فوق العاده ظالمانه ای قرار گرفته ایم. لذا شما این را مقایسه بکنید با کشوری مثل آلمان که از منابع ارزی فوق العاده ای برخوردار است، درآمدهای پایدار زیادی دارد و اقتصاد آن بر مبنای یک کالا چیده نشده و در صنایع و خدمات مختلف گسترده شده است. ما چطور می توانیم خودمان را با آنها مقایسه کنیم و از تجربه آنها استفاده کنیم. لذا من تنها چیزی که می توانم در مورد ایران عزیزمان بگویم این است که ما کاملاً در یک شرایط منحصر به فرد و یکتایی هستیم و با دنیا تفاوت های فوق العاده ای داریم و بیشترین کاری که می توانیم انجام دهیم این است که از این سد عبور کنیم و خودمان برای خودمان ایجاد مشکل نکنیم. یعنی اگر خودمان به خودمان کمک کنیم؛ بخش خصوصی به دولت کمک کند و به عکس؛ خیلی سریعتر می توانیم معضلات و مشکلات خودمان را حل کنیم.

شایان ذکر است معاون اقتصادی رئیس جمهور اخیرا مصوبات ستاد هماهنگی اقتصادی را ابلاغ کرده است، بر این اساس کالاهای اساسی و کالاهای ضروری مورد نیاز واحدهای تولیدی با تشخیص و اعلام وزارت صمت (دارای قبض انبار تا ۱۰ آبان ماه ۹۹)، بدون الزام به کدرهگیری بانک ترخیص می‌شوند و از تاریخ 10 آبان ماه 99 به بعد واردکنندگان می توانند از رویه های بانکی (ارز نیما)؛ واردات در مقابل صادرات (خود و غیر) برای پروانه های صادراتی سال 98 به بعد؛ ارز اشخاص، از طریق سامانه جامع تجارت (کنترل توسط صمت و بانک مرکزی) استفاده کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =