پرهام رضایی

نایب‌رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و مدیریت واردات اتاق ایران گفت: با توجه به آخرین بخشنامه ای که معاون اقتصادی رئیس جمهور آقای نهاوندیان در حوزه صنعت، معدن و تجارت اعلام کردند به نظر می رسد بعد از 4 ماه میتوانیم شاهد یک روند خوبی در زمینه واردات کالاهای اساسی باشیم و طبق این بخشنامه بوروکراسی های اداری کاهش پیدا کرده است.

پرهام رضایی، نایب‌رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و مدیریت واردات اتاق ایران در گفتگو با خبرنگار ایراسین درباره آخرین وضعیت واردات کشور کشور گفت: با توجه به آخرین بخشنامه ای که معاون اقتصادی رئیس جمهورآقای نهاوندیان در حوزه صنعت، معدن و تجارت اعلام کردند به نظر می رسد بعد از 4 ماه میتوانیم شاهد یک روند خوبی در زمینه واردات کالاهای اساسی باشیم و طبق این بخشنامه بوروکراسی های اداری کاهش پیدا کرده است و مجدداً واردات را در مقابل صادرات آزاد کرده اند و ساز و کارهای جدیدی وضع شده است. همچنین با آمدن آقای رزم حسینی تعامل خوبی بین بانک مرکزی و وزارت صمت ایجاد شده و من فکر می کنم که ظرف چندماه آینده با توجه به سیاست هایی که دولت در پیش گرفته است در زمینه واردات مواد اولیه مشکلات کمتری خواهیم داشت.

رئیس اتاق کرج در ادامه به ترخیص کالاها در گمرک مخصوصاً مواد اولیه و ماشین آلات پرداخت و گفت: در گمرک متاسفانه مقداری کالاهای دپو شده وجود دارد که چند روز پیش آقای ارونقی معاون فنی گمرک اعلام کرد که این کالاها به زودی ترخیص خواهد شد و تا جایی که من اطلاع دارم در مورد کالاهایی که ثبت سفارش شده بودند و به دلیل مشکلات بخشنامه ای و نقل و انتقال ارز در گمرک گیر کرده بودند، این مشکلات در حال برطرف شدن است؛ مخصوصاً در بخش مواد اولیه کارخانه ها و ماشین آلات که به زودی این مشکلات حل خواهد شد. لذا معضلاتی که در روند ترخیص مواد اولیه وجود داشت بزودی مرتفع می شود ولی متاسفانه افزایش قیمت ها دست و پاگیر است.

نایب‌رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و مدیریت واردات اتاق ایران در خاتمه به تاثیر نوسانات ارز بر روند واردات در 8 ماه ابتدای سال جاری پرداخت و گفت: قطعاً نوسانات بازار ارز، کرونا و تحریم ها باعث شده در 8 ماهه ابتدای سال شاهد روند کاهشی واردات باشیم. از طرفی روند بازار مصرفی مردم هم کاهش پیدا کرده است و اولویت های خرید مردم تغییر کرده است و تورم بخش معیشتی مردم را تحت الشعاع قرار داده است و قدرت خرید مردم کم شده است و در مجموع، این عوامل باعث شده روند واردات نزولی باشد.

شایان ذکر است معاون اقتصادی رئیس جمهور اخیراً مصوبات ستاد هماهنگی اقتصادی را ابلاغ کرده است. بر این اساس کالاهای اساسی و کالاهای ضروری مورد نیاز واحدهای تولیدی با تشخیص و اعلام وزارت صمت (دارای قبض انبار تا ۱۰ آبان ماه ۹۹)، بدون الزام به کدرهگیری بانک ترخیص می‌شوند و از تاریخ 10 آبان ماه 99 به بعد واردکنندگان می توانند از رویه های بانکی (ارز نیما)؛ واردات در مقابل صادرات (خود و غیر) برای پروانه های صادراتی سال 98 به بعد؛ ارز اشخاص، از طریق سامانه جامع تجارت (کنترل توسط صمت و بانک مرکزی) استفاده کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =