بهرامن

رئیس خانه معدن ایران گفت: فولاد مبارکه در زمینه حمایت مالی برای احیاء معادن سنگ آهن کوچک اعلام آمادگی کرده است تا بر اساس آن نیازهای مواد اولیه را تامین کند.

محمد رضا بهرامن، رئیس خانه معدن ایران در گفتگو با خبرنگار ایراسین در مورد طرح احیا معادن گفت: طرح احیا و فعال سازی معادن طرحی بود که خانه معدن از سال 97 آن را پیشنهاد داد تا معادنی که به هر دلیلی فعالیت آنها متوقف شده است؛ مجدداً احیا شوند. آن زمان ما اعلام کردیم که می توانیم حدود 500 معدن غیرفعال را به چرخه فعالیت برگردانیم. ایمیدرو بعد از پیشنهاد ما در انتهای سال 97 پیشنهاد اجرایی کردن این طرح را دستور کار قرار داد و خانه معدن یکی از ارکان تشکیل دهنده این طرح شد و کار اجرایی آن به شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران (ایمپاسکو) واگذار شد.

بهرامن در ادامه افزود: برای اجرا شدن این طرح شورایی متشکل از شرکت تهیه و تولید، خانه معدن، صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی،‌ بخش خصوصی، کمیسون معدنی اتاق بازرگانی ایران و معاونت معدنی وزارت صنعت معدن و تجارت تشکیل شد که وظیفه سیاستگذاری و اجرای این طرح را برعهده داشتند. برنامه ریزی های دقیقی برای این طرح صورت گرفت و ارتباط مستمری با همه خانه های معدن در استان ها صورت گرفت و بر اساس آن معادنی که شرایط فعال سازی مجدد را داشتند، شناسایی شدند و با این فرآیند از سال گذشته تاکنون ۳۰۳ معدن احیا و به مدار تولید بازگشتند که تعداد 157 معدن در سال جاری و تا پایان بیستم آبان ماه جاری احیا و فعال شدند و امسال بازگشت ۲۰۰ معدن به چرخه فعالیت در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس خانه معدن ایران به مهمترین دلایل تعطیلی و غیرفعال شدن این معادن کوچک اشاره کرد و افزود: در مطالعاتی که برای این طرح صورت گرفت علل متعدی برای غیرفعال شدن معادن وجود داشت اما عمده مشکل این معادن مسائل مالی، مسائل قانونی و حقوقی و تنش در بازار بود. زیرا وقتی قیمت ها به این شکل در کشور بالا و پایین می شود می تواند مشکلاتی را برای این صنایع کوچک ایجاد کند. بر همین اساس یک رده بندی در شناسایی این معادن صورت گرفت و شرکت های بزرگی مثل شرکت مس ایران در زمینه معادن مس و فولاد مبارکه در زمینه معادن سنگ آهن برای حمایت های مالی از این معادن کوچک اعلام آمادگی کردند. شرکت مس ایران یک صندوقی را برای احیاء معادن مس در نظر گرفت و که با حمایت «صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی»، معادنی که بخواهند به چرخه فعالیت برگردند می توانند از سپرده این صندوق استفاده کنند و مسئله مالی خود را حل کنند. همچنین فولاد مبارکه در زمینه حمایت های مالی برای احیاء معادن سنگ آهن کوچک اعلام آمادگی کرده است تا بر اساس آن بتواند نیازهای خود را تامین کند.

بهرامن در خاتمه به مهیا شدن زیرساخت ها در بخش معادن اشاره کرد و افزود: تا زیرساخت ها آماده نباشد ما نمی توانیم به فعال سازی معادن دسترسی پیدا کنیم و خوشبختانه امروز با این طرح زیرساخت ها آماده شده است.  

همچنین ما باید فضایی برای واگذاری این معادن در نظر بگیریم و راهکار اجرایی آن را از دریچه قانون پیدا کنیم و شورای عالی معادن می تواند نقش بسزایی در این خصوص داشته باشد تا نهایتاً بتوانیم از حدود 4400 معدن غیر فعال تعداد بیشتری را تا سال 1400 فعال کنیم و اگر این اتفاق بیفتد یک دگرگونی در این حیطه انجام خواهد شد. همچنین با ساختار ایجاد شده و هم افزایی که بین ایمیدرو، شرکت تهیه و تولید، بخش خصوصی و خانه معدن صورت گرفته می توانیم با اجرایی شدن این طرح اقتصاد مقاومتی، بخشی از اشتغالزایی را فعال کنیم، نیازهای صنایع داخلی را پاسخ دهیم و با باز شدن بازارهای جدیددر کشورهای منطقه نقش آفرینی کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =