ریخته گری فولاد خراسان

چندی پیش از سوی وزارت صمت مطرح شد که زنجیره فولاد از سنگ آهن تا محصول نهایی باید در بورس کالا عرضه شود، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در این باره اظهار کرد: با توجه به دستورالعمل‌های ابلاغ شده از طرف وزارت صمت، تمام تولیدکنندگان شمش موظف شده اند که میزان سهم تعیین شده از شمش را در بورس کالا عرضه کنند تا در نهایت نیاز مصرف کنندگان به این کالا تامین شود.

نادر سلیمانی در گفتگو با ایراسین گفت: وضع قوانین جدید تنها برای فولادسازان نبوده بلکه در مقابل نوردکاران نیز موظف شده اند تا محصولات تولیدی خود را در بورس به شکل کامل عرضه کنند. در اینجا لازم به ذکر است که تا پیش از این به نظر می‌رسید که این عرضه محصول به طور کامل توسط نوردکاران در بورس انجام نمی شد و همین موضوع سبب اعتراض فولادسازان شده بود.

وی با بیان این مطلب در ادامه افزود: ممکن است که نوردکاران در برابر این موضوع مقاومت از خود نشان دهند که به نظر کاری غیر منطقی است.

این عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد افزود: در گذشته نوردکاران معترض بودند شمش مورد نیازشان را نمی‌توانند از بورس تهیه کنند و برای تامین نیاز با مشکل روبرو بودند؛ اما  امروز می بینیم که با توجه به قوانین جدید شمش به وفور در بورس کالا عرضه می شود و دیگر خبری از کمبود مواد اولیه برای آنها وجود ندارد.

(در اینجا بازهم می توان به آخرین صحبت‌های انجام شده توسط دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد اشاره کرد که مدتی پیش اعلام کرده بود با وجود عرضه محصول توسط فولادسازان در بورس، تقاضای اندکی برای خرید وجود داشته و تنها در صد اندکی از محصولات در بورس به فروش رفته است.)

به گفته سلیمانی، مشکل تامین مواد اولیه مورد نیاز نوردی ها به این ترتیب حل خواهد شد. از طرفی دیگر اکنون الزام برای تمامی نوردکاران جهت عرضه محصولاتشان در بورس کالا وجود دارد و باید طبق قانون این کار انجام شود. زیرا می بینیم که در کشور تمام مواد اولیه ای که در بورس کالا خریداری و تبدیل به محصول نهایی می شوند، ملزمند تا کالای خود را بورس عرضه کنند.

به گزارش ایراسین، در شرایط فعلی که همه مسئولان در بخش های مختلف به دنبال کنترل قیمت در بورس هستند، اما آیا موفق شده اند این کلاف سردرگم را باز کرده و مشکلات این بخش را رفع کنند؟ به نظر می رسد هراندازه که قیمت بورس سرکوب گردد، فاصله بین قیمت بورس و بازار افزایش پیدا خواهد کرد. بنابراین عوامل خارجی نباید وارد این موضوع شوند و اجازه دهند که عرضه و تقاضا در بازار همدیگر را پیدا کرده و در نهایت قیمت در بازار متعادل شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =