رفع کامل تعهدات ارزی بیش از 2هزار صادرکننده تا 7 مهرماه سال جاری

یک فعال حوزه معدن می‌گوید برای جلوگیری از کاهش صادرات محصولات معدن و صنایع معدنی درکشور لازم است دولت راهگشا شود و چاره اندیشی کند. البته باید توجه داشت اکنون به دلیل تحریم‌های جهانی بر علیه ایران صادرات ایران با مشکل روبرو شده است. از طرفی دیگر بزرگترین مشکل امروز صادرات برگرداندن ارز حاصل از فروش محصول به کشور است که تاجر و تولیدکننده قادر نیست این موضوع را حل کند.

مهرداد شکوهی رازی با بیان این مطلب به ایراسین گفت: برای مثال یک کشتی که قرار است محصولات ایران را به یک کشور دیگر حمل کند، در برخی موارد حتی باید گواهی مبدا را تغییر دهد. شاید جالب باشد بدانید مدتی پیش یکی از مشتریان چینی که خریدار یک محصول معدنی از تولیدکننده ایرانی بود، اظهار کرد باید گواهی مبدا صادرات از کشور عمان یا هند باشد تا بتواند این محصول را خریداری کند که این کار نیز در بسیاری از موارد، صادرکننده ایرانی از عهده این کار برنمی‌آید و تنها شرکت‌هایی که قدرتمند هستند و در این کشورها نمایندگی دارند، می‌توانند گواهی مبدا محصولات صادراتی خود را از ایران تغییر دهند.

وی ادامه داد: بزرگترین مشکل ما در صادرات ورود پول به ایران است. زیرا زمانی که یک محصول معدنی ایرانی به یک خریدار خارجی فروخته می شود برای دریافت بهای محصول صادراتی با مشکلات بسیاری روبرو می شود.

شکوهی رازی ادامه داد: در گذشته یک سیستم بانکی به نام گشایش اعتبار اسنادی وجود داشت و صادر کننده می‌توانست به کمک بانک در ایران خرید و فروش محصول را انجام داده و پول خود را از خرید محصولش به راحتی دریافت کند. اما در شرایط فعلی که بانکها از نظر گشایش اعتبار اسنادی تعطیل هستند، برای نقل و انتقال پول تنها راهی که باقی می ماند ورود و خروج آن به شکل قاچاق است که این کار نیز روی کیفیت کار تاجر تاثیر می گذارد.

این فعال حوزه معدن ادامه داد: شاید یکی از راهکارها این باشد که محصولات به صورت ریالی و توسط نماینده خارجی در ایران معامله شود که این روش نیز هم باز مشکلاتی از قبیل گمرک و داشتن کارت بازرگانی را به همراه دارد. بنابراین تا زمانی که مشکلاتی از این دست حل نشود محصولات معدنی همچون محصولات صنایع فولادی که حجم بسیار بالایی دارند نیز با مشکل روبرو خواهند شد.

شکوهی رازی ادامه داد: این در حالیست که نیمی از محصولات تولید شده فولاد در کشور مازاد به حساب آمده و اگر قرار به صادرات این محصولات نیز باشد، حجم بالایی از ارز باید وارد کشور شود که با شرایطی که به آن اشاره شد کار بسیار سخت خواهد شد و حتی ممکن است امکان برگرداندن آن به کشور فراهم نشود. بنابراین باید این چالشها رفع شود.

وی در پایان گفت: دولت باید موانع ورود پول حاصل از فروش کالا در خارج از کشور را بر طرف کند. زیرا تاجر یا تولیدکننده قادر نیست مشکلات بانکی را حل کند. شاید وارد کردن ارقام کوچک با کمک صرافی ها انجام شود اما برای رقم‌های بزرگ ارزی تنها می‌توان از مسیر غیر بانکی اقدام کرد و ممکن است بخش عمده ای از آن پول  به کشور بازگردانده نشود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =