بهمن آرمان

یک استاد دانشگاه تهران معتقد است تنها راه نجات اصفهان، انتقال حداقل 400 میلیون متر مکعب آب از خلیج فارس است.

بهمن آرمان، استاد دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار ایراسین در ابتدا توضیحاتی در باره میزان مصرف آب در شرکت فولاد مبارکه گفت و افزود: من خودم در دهه شصت در فولاد مبارکه کار می کردم. قراردادی که ما آن زمان داشتیم برداشت 55 میلیون مترمکعب آب از رودخانه زاینده رود بود و آن موقع دبی رودخانه حدود 24 مترمکعب در ثانیه بود. الان این مجتمع 7.2 میلیون تن فولاد تولید می کند ولی مصرف آب آن 20 میلیون متر مکعب بیشتر نیست. بنابراین این شایعاتی که در مورد میزان مصرف آب توسط فولاد مبارکه مطرح می شود شایعات نابجایی است. این شرکت کمترین میزان مصرف آب را برای تولید هر تن فولاد در جهان دارد، زیرا کشورهای اروپایی مشکل کمبود آب ندارند و مبارکه در مقایسه با شرکت های بزرگ فولاد ساز جهان حجم آب مصرفی کمتری به ازای هر تن تولید مصرف می کند.

آرمان به توجه ویژه به محیط زیست و مصرف بهینه آب در این شرکت از بدو تاسیس تا کنون اشاره کرد و گفت: فولاد مبارکه از ابتدای راه اندازی موضوع محیط زیست را سرلوحه فعالیت های خود قرار داد، به گونه ای که به موازات تولید فولاد در این شرکت، سه مولفه آب، خاک و هوا همواره مورد توجه این شرکت بوده است. در همان زمانی هم که من در مبارکه بودم با 86 میلیون دلار یک کارخانه تصفیه فاضلاب راه اندازی کردیم که در حوضچه آن پرندگان می آمدند، ماهی پروش داده می شد و فضای سبز مجتمع با آن تامین می شد. همین اخیراً هم به علت مشکلات خشکسالی و کم‌آبی رودخانه زاینده‌رود و به‌منظور تأمین پایدار بخشی از آب موردنیاز فولاد مبارکه از طریق بازچرخانی، پروژه احداث تصفیه خانه استحصال پساب شهری فولاد مبارکه به منظور استفاده مجدد از پساب‌های شهری، کاهش آلودگی‌های زیست محیطی ناشی از سرریز پساب‌های شهری به محیط زیست و استفاده بهینه از منابع آبی موجود در تصفیه خانه PU21 شرکت با موفقیت وارد فاز راه اندازی شد و این نشان می دهد این شرکت چگونه در کاهش مصرف آب قدم های جدی برداشته است.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به حاشیه های مصرف آب در فولاد مبارکه به مصرف آب در سایر فولادسازی های داخلی پرداخت و گفت: مصرف آب ما در بخش فولاد سازی در مقایسه با سایر کشورها خیلی پایین تر است. در بخش داخلی هم مبارکه در مقایسه با سایر فولاد سازها در رتبه نخست کمترین مصرف کننده آب برای تولید جای می گیرد. به طوری که مثلا فولاد خوزستان که محدودیت آب ندارد تقریبا 5 برابر بیشتر از فولاد مبارکه برای تولید خود آب مصرف می کند. آن هم برای تولید 3.8 میلیون تن فولادبدون داشتن واحد نورد؛ بنابراین این ها بیشتر حاشیه سازی است وگرنه شما می بینید هزاران هکتار از جنگل های ما تخریب می شود و مورد تصاحب قرار می گیرد، ولی متاسفانه هیچ کس در مورد آنها حرفی نمی زند، ولی وقتی می خواهیم مثلا طرح بهینه سازی پالایشگاه اصفهان را اجرا کنیم به خاطر اینکه آب وجود ندارد نمی توانیم آن را اجرایی کنیم.

آرمان در خاتمه راه حل اساسی برای برطرف شدن مشکل کم آبی در استان اصفهان را انتقال آب از خلیج فارس عنوان کرد و گفت: کسری آب استان اصفهان حداقل ۴۰۰ میلیون متر مکعب است و تنها راه نجات این شهر انتقال آب از خلیج فارس است و این آب باید توسط دستگاه های آب شیرین کن ها به اصفهان منتقل شود. این میزان نیاز از طریق تونل بهشت آباد و کوهرنگ قابل انجام نیست و به نظر من راه دیگری وجود ندارد، اما قطعا حل کردن این مسئله در اصفهان نیازمند یک طرح بلند مدت است. حتی در خوزستان برای فاز دوم منطقه ویژه پتروشیمی ماهشهر قرار است، یک آب شیرین کن با ظرفیت ۱۰۰ هزار مترمکعب ساخته شود، زیرا با توجه به افزایش مصرف آب در بخش کشاورزی، صنایع فولاد و پتروشیمی امکان انتقال آب از سر شاخه های کارون وجود ندارد. از طرفی در حالیکه فولاد مبارکه علیرغم کمبود آب در تلاش برای حفظ سهم خود در افق ۱۴۰۴ است؛ فولاد خوزستان در حال خام فروشی است و هیچگونه برنامه ای برای حفظ سهم استان خوزستان در زمینه تولید فولاد ندارد. در حالیکه هیچکدام از محدودیت های فولاد مبارکه مانند کمبود آب و دوری از بندرهای خلیج فارس را ندارد. شاهد این ادعا هزینه حمل 60 تومانی برای هر کیلو ورق صادراتی برای فولاد مبارکه با پیمودن ۱۲۰۰ کیلومتر است. در صورتی که اگر فولاد خوزستان برای تبدیل شمش تولیدی خود به ورق یک کارخانه نورد گرم ۴ میلیون تن در سال احداث کند؛ عملا هزینه حمل آن به بندر امام ناچیز خواهد بود.

انتها/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =