فرشید گلزاده

درحالی که قیمت کالاهای اقلام مصرفی روزانه مردم سیر صعودی قیمت‌ها را تجربه می‌کند برخی کارشناسان براین باورند که سیستم خرده فروشی سنتی ایران هزینه‌ای مضاعف بر اقتصاد خانواده‌ها تحمیل می‌کند.

فرشید گلزاده؛ مشاور علمی اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای کشور در گفتگو با ایراسین گفت: در شرایطی که بیش از 90 درصد سیستم خرده فروشی ایران به صورت بقالی و سنتی اداره می‌شوند هزینه‌های سربار بالایی بخصوص در بخش توزیع به قیمت تمام شده کالا تحمیل می‌شود که در نهایت مصرف‌کننده باید آن را بپردازد.

گلزاده در ادامه افزود: اخیرا در بازار کالاهای مصرفی شاهد برخی کمبودها و گرانی کالاهای مختلف هستیم که در نگاه اول موضوع تحریم‌ها، کاهش تولید به دلیل مشکلات اقتصادی و همچنین افزایش هزینه‌های تولید مواردی هستند که در این زمینه مطرح شده‌اند، درحالی که یک نکته و آنهم سیستم سنتی خرده فروشی در آن دیده نشده است.

وی معتقد است در سیستم سنتی خرده فروشی ایران هزینه‌های سرباری نهفته است که در مجموع می‌تواند تا 20 درصد به قیمت تمام شده کالا منجر باشد و عبارتند از هزینه‌های حمل و نقل، ضایعات، عدم اطلاعات و آمار دقیق و ... .

مشاور علمی اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای کشور با اشاره به سهم 10درصدی خرده فروشی‌های نوین در اقتصاد کشورمان تصریح کرد: این سهم متناسب با ابعاد بازار ایران نیست و به همین دلیل می‌بینیم در بسیاری از موارد تنظیم بازار یا مدیریت آن دستخوش چالش‌هایی معنادار شده و هزینه‌ این اتفاق مستقیم از جیب مصرف کنندگان پرداخت می‌شود.

به گفته گلزاده در شرایط فعلی که بخش عمده‌ای از سیستم خرده فروشی ایران به صورت سنتی اداره می‌شود بهره‌وری بسیار پایین و هزینه‌های سربار به محصولات بالاست چون نه تنها امکان مدیریت و جمع‌آوری اطلاعات بسیار ضعیف است بلکه آموزش فعالان این عرصه برای مدیریت بازارشان کار بسیار دشوار و بعضا نا ممکنی است.

عضو سابق اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای به خبرنگار ما گفت:  اگر واحدهای سنتی کوچک تبدیل به مجموعه‌های زنجیره‌ای و بزرگ  شوند، مدرن شدن زیرساخت‌ها سبب می‌شود که بهره‌وری در شبکه توزیع و فروش کالا هم ایجاد شود که قطعا در آن مردم نیز منتفع می‌شوند.

سیستم سنتی توان مدیریت بحران ندارد

گلزاده افزود: این راهی است که تمام کشورها در مسیر توسعه آن را پیموده‌اند و ایران هم هیچ مسیر دیگری در این زمینه برای رسیدن به توسعه یافتگی  در سیستم خرده‌فروشی ندارد تا درشرایطی که بحران ایجاد می‌شود امکان مدیریت بهینه نظام توزیع کالا بخصوص اقلام اساسی وجود داشته باشد.

وی با اشاره به مشکل کمبود روغن، تخم مرغ تاکید کرد: اگرچه بخشی ازمشکلات به دلیل کاهش چشمگیر تولید بوده اما همانطور که می‌دانید تولید در ایران آنقدرها هم کم نشده که مشکلات عمده‌ای در بازار تجربه کنیم درحالی که اگر سیستم توزیع نوین و خرده فروشی مدرن در اقتصاد ایران حاکم بود قطعا مشکلات بسیار کمرنگ‌تر و قابل کنترل‌تر بود.

مشاور علمی اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای کشور با بیان اینکه در شرایط کنونی نقش مجموعه‌های مدرن به مراتب بیشتر می‌شود، تصریح کرد: به این دلیل که این نوع فروشگاه‌ها می‌توانند با توجه به نظام برنامه‌ریزی و مدیریت یکپارچه‌ای که دارند هم در زمینه رعایت پروتکل‌ها خیلی جدی‌تر باشند و هم اینکه در نظام توزیع و فروش هم می‌توانند از ابزارهای IT و ساخت‌های تکنولوژی بیشتری برخوردار شوند.

گلزاده درباره سهم این فروشگاه‌ها در اشتغالزایی نیز بیان کرد: یک باور غلطی در برخی از مدیران و جامعه وجود دارد که توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای باعث بیکاری بقالی‌های سنتی می‌شود در صورتی که این در موضوع درست نیست چون در کل اقتصاد اشتغال افزایش پیدا می‌کند چراکه شکل فروشگاه‌ها عوض می‌شود.

این عضو سابق اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای کشور در توضیح بیشتر این مطلب عنوان کرد:  آن کسی که تا پیش از این در بقالی کوچک کار می‌کرد و کارش خیلی اقتصادی نبود، شرایط مناسبی برای خرید مردم نبود و کنترل‌های دقیقی نداشت، شکلش عوض می‌شود و از یک شعبه به یک فروشگاه زنجیره‌ای در همان منطقه تبدیل می‌شود، چند نفر مشغول به کار می‌شوند پس توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای یا خرده فروشی مدرن در مجموع موجب افزایش اشتغال و رونق بهتر تولید می‌شود.

اشتغال پایدار با خرده فروشی مدرن 

گلزاده تصریح کرد: به‌این ترتیب فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیر مستقیم به افزایش اشتغال کمک‌خواهند کرد؛ به این دلیل که در این نوعخرده فروشی اطلاعات شفاف و برنامه‌ریزی دقیق است که نهایتا به بهره‌وری بالاتر چه در بخش تولید و چه در نظام توزیع کالا منجر خواهد شد.

مشاور علمی اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای کشور درباره سهم این مجموعه‌ها در کنترل و جلوگیری از تخلف و احتکار به خبرنگار ما گفت: خرده فروشی‌های نوین نظارت پذیرتر هستند، به این ترتیب که سیستم انبارداری و فروش یکپارچه در این فروشگاه‌ها امکان نظارت دقیق، شفاف و حتی آنلاین به سازمان‌ها و نهادهای مسئول می‌دهد تا از هر منظری که قصد داشته باشند فعالیت‌های فروشگاه را رصد کنند.

گلزاده با بیان اینکه البته گرانی‌ها تا حدودی متاثر از شرایط اقتصادی کشور و تورم است، تصریح کرد: اما اگر از دیدگاه نظارتی نگاه کنیم هیچ راهی وجود ندارد جز اینکه خرده‌فروشی را مدرن کنیم وگرنه با هر گونه نظارت فیزیکی  یا اینکه نهاد خاصی برای کنترل وارد شود، امکانپذیر نیست.

مشاور علمی اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای کشور با تاکید براینکه برنده واقعی گسترش این نوع خرده فروشی در ایران مصرف‌کننده است، بیان کرد: شرکت‌های خرده فروشی و زنجیره‌ای براساس رقابتی که با هم پیدا می‌کنند در قیمت رقابت می‌کنند و برای اینکه مشتری را راضی کنند حتما کیفیت محصول را بالا می‌برند و این خودبه‌خود بهترین امکان برای جلوگیری از تخلفات است و الا هیچ راه  حرفه‌ای و اصولی دیگری برای رعایت استانداردها وجود ندارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =